Gå til innhold

Sjokoladespm!!

Anbefalte innlegg

Gjest spor av...
Skrevet

Hvorfor står det i de aller fleste sjokoladene: "Inneholder spor av nøtter" evt melk også?

Er det så vanskelig å unngå nøtter i vanlig sjokoladeproduksjon, har de ikke separate maskiner tl å lage ren sjokolade / sjokolade med nøtter i?

Ikke allergisk selv, men har lurt på det lenge....

Fortsetter under...

Gjest sier seg litt selv det da
Skrevet

Slik at ikke sjokoladeprodusenten skal bli klandret hvis noen med nøtteallergi blir syke etter å ha spist "ren" sjokolade.

Det KAN jo være spor av det, at de ikke har rengjort godt nok el.l. etter å ha laget sjokolade med nøtter i

Skrevet

Noen er så allergiske at kun spor av allergenet kan føre til anafylaktisk sjokk. Det kan f.eks være nok at det har blitt kvernet nøtter i samme rom som den "rene" sjokoladen eller at maskinen også blir brukt til å lage nøttesjokolade.

Anafylaktisk sjokk er svært farlig og kan føre til døden dersom en ikke kommer til behandling raskt nok. Derfor må det stå slike advarsler.

Skrevet

Slik at ikke sjokoladeprodusenten skal bli klandret hvis noen med nøtteallergi blir syke etter å ha spist "ren" sjokolade.

Det KAN jo være spor av det, at de ikke har rengjort godt nok el.l. etter å ha laget sjokolade med nøtter i

Hi-hi, jeg kan ikke høre ordet "nøtteallergi" lenger uten å tenke på Asbjørn.. Han fra Nissene på låven, altså :o)

skorpionfisken
Skrevet

Det der er en standardformulering for å sikre seg mot saksøking hvis det mot formodning skulle være nøttespor i sjokoladen.

Den frasen er så innarbeidet, at du også kan finne den på sjokolade som skal inneholde nøtter, eks bocca med nøtter.

Skrevet

Det der er en standardformulering for å sikre seg mot saksøking hvis det mot formodning skulle være nøttespor i sjokoladen.

Den frasen er så innarbeidet, at du også kan finne den på sjokolade som skal inneholde nøtter, eks bocca med nøtter.

Hvis sjokoladen allerede inneholder nøtter så står det vel "Kan inneholde spor av _andre_ nøtter.".

Annonse

skorpionfisken
Skrevet

Hvis sjokoladen allerede inneholder nøtter så står det vel "Kan inneholde spor av _andre_ nøtter.".

Nei, jeg har lest den standardfrasen som står på andre sjokolader også på nøttesjokolader. Tror den er så innarbeidet at de glemmer å fjerne den på nøttesjokolader.

Eller så er de såpass amerikanisert at de har med advarselen der også i tilfelle en eller annen idiot med nøtteallergi skulle finne på å spise sjokoladen hvis ikke advarselen sto der spesifikt.

I Amerika står det faktisk på mikrobølgeovnen at man ikke må bruke den til å tørke nybadete kjæledyr i...

Skrevet

Noen er så allergiske at kun spor av allergenet kan føre til anafylaktisk sjokk. Det kan f.eks være nok at det har blitt kvernet nøtter i samme rom som den "rene" sjokoladen eller at maskinen også blir brukt til å lage nøttesjokolade.

Anafylaktisk sjokk er svært farlig og kan føre til døden dersom en ikke kommer til behandling raskt nok. Derfor må det stå slike advarsler.

Yes. Slik er det. Men det som er sørgelig er at produsentene overmerker. Og da blir det ingen matvarer igjen å kose seg med for den som har alvorlig nøtteallergi.

Skrevet

Yes. Slik er det. Men det som er sørgelig er at produsentene overmerker. Og da blir det ingen matvarer igjen å kose seg med for den som har alvorlig nøtteallergi.

Heller at de "overmerker" enn at de merker for dårlig, syns jeg i alle fall... Selvom det beste selvsagt hadde vært om de alltid merket riktig i begge retninger.

Men jeg vil heller la være å spise noe enn å spise det for så å bli dårlig.

Skrevet

Heller at de "overmerker" enn at de merker for dårlig, syns jeg i alle fall... Selvom det beste selvsagt hadde vært om de alltid merket riktig i begge retninger.

Men jeg vil heller la være å spise noe enn å spise det for så å bli dårlig.

Joda, det er jeg enig med deg i. Men det er snart ingen sjokolader igjen. Enten overmerker produsentene trygge matvarer, eller de er blitt sløvere med produksjonsrutinene (slik at det er en reell fare). Til og med hvetebollene jeg kjøpte her om dagen var merket med nøtteadvarsel.

Gjest spor av...
Skrevet

Jo men hvorfor ikke bare ha separate rom / maskiner til å lage sjokolade i da...kan det være så vanskelig??

Snorkfrøken
Skrevet

Har du aldri sett de bittesmå sporene over sjokoladen!? Det kan være bittesmå avtrykk for det er små nøtter vettu...

hehe, kanskje på tide å komme seg i seng....

eh...

Gjest malun
Skrevet

Har du aldri sett de bittesmå sporene over sjokoladen!? Det kan være bittesmå avtrykk for det er små nøtter vettu...

hehe, kanskje på tide å komme seg i seng....

eh...

*LOL*

Annonse

Snorkfrøken
Skrevet

tenk for en innholdsdeklarasjon det hadde blitt om gilde og freia slo seg ihop og brukte samme maskineriet...hihi, ser for meg "kan inneholde spor av svineblod" på snickersen..hehe

urk...

Skrevet

Det er fordi de bruker de samme maskinene til å lage alle de forskjellige sjokoladene. Den ene dagen melkesjokolade, den andre dagen melkesjokolade med nøtter osv.

Skrevet

tenk for en innholdsdeklarasjon det hadde blitt om gilde og freia slo seg ihop og brukte samme maskineriet...hihi, ser for meg "kan inneholde spor av svineblod" på snickersen..hehe

urk...

ææææsj, hihi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...