Gulliver Skrevet 4. februar 2001 Del Skrevet 4. februar 2001 Jeg er en jente på litt 18 år som har hatt eksem helt siden jeg var liten, men det er først de siste årene det har vært riktig plagsomt. Det begynner med at det klør volsomt, og det er vanskelig å la være! Deretter blir det rødt og tørt, av og til slår det sprekker i huden og det er veldig vondt. Det er spesielt hender, rundt munn, bak i nakken armer og legger som er spesielt utsatt. Hendene er absolutt værst. Jeg har brukt kortison salve som jeg har fått reseptfritt på apoteket så og si nesten hver dag på hender og rundt munn i flere år, uten tegn til forbedringer. Det virker der og da, men så kommer det tilbake hvis jeg ikke bruker det. Jeg prøver også å være flink med å smøre meg med fuktighetskrem, tørke støv, skifte på seng, trene og spise sunt. Hva mer kan jeg gjøre? Det er spesielt plagsom og flaut når venner og kjæreste spør meg hva det er og de synes det er ganske ekkelt, det gjør jeg og! Hver så snill å hjelp meg! Ps. moren min har også hatt det, men hun er kvitt det nå, uten noen spesiell kur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18000-langvarig-utslett-p%C3%A5-hender/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Kjære Gulliver For det første må du gå til lege for å få vurdert eksemet ditt og eventuelt få noen sterkere kortisonsalver, helst både gruppe 3 og gruppe 2. Så må du behandle sprekker og sår med desinfiserende håndbad, f.eks. Kaliumpermanganat som du får på apoteket eller medisinsk grønnsåpe. Når eksemet er i oppbluss brukes gruppe 3 steroidkrem til det begynner å bli bedre - så gruppe 2 til det er nesten borte og først da kan du smøre med de svake kremene uten resept i noen dager etter at huden er helt fin og du heller ikke kjenner tegn til eksem. Fortsett så med fuktighetskrem. Hvis du har noen sprekker på fingrtene eller føttene er det ofte lurt å pensle med fargepensling - krystallfiolett eller castellanis væske. Spør på apoteket. Det er kjempefint at du tar vare på helsa di ellers også - det er viktig å styrke motstandskraften din. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18000-langvarig-utslett-p%C3%A5-hender/#findComment-81343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.