Gå til innhold

Abcsess: en bedre løsning enn antibiotika/ å klemme den ut?

Anbefalte innlegg

Larsens gamle katt

Jeg har en kronisk abscess ved halebenet (siden 1996) som vært fullstendig moden to ganger, og som har blitt tømt én gang ved et sykehus. Den skaper et konstant problem: det er alltid vondt å sitte, og abscessen går opp og ned i størrelse men er stadig hard.

Jeg har blitt foreskrevet antibiotika så mange ganger at det ikke gjør noen forskjell lenger. En lege fortalte meg at mye antibiotika kan kapsle abscessen inn og gjøre den vanskeligere å nå. Jeg er ikke interessert i å få den moden for så å klemme den ut. Når abscessen viser seg å være så motstandsdyktig burde man jo også lete etter andre utveier.

Eksisterer det noen annen -- bedre -- løsning? Jeg tenker kirurgi.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Riktig behandling for abscesser er kirurgi. Antibiotika trenger oftest ikke inn gjennom kapselen til byllen, og skal ku brukes dersom det er betennelse i vevet rundt, eller man får allmennsymptomer med feber. Vil råde deg til å la fastlegen henvise deg til en kirurgisk poliklinikk. Trolig bør du opereres i en "rolig fase".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...