Gå til innhold

Selvmord/personlig tragedie


Gjest wonder-inga

Anbefalte innlegg

Hadde jeg valgt å avslutte mitt eget liv, ville jeg ikke at hele verden skulle blitt opplyst om det. Jeg synes det er greit å vise litt diskresjon.

I avisene nå for tiden står det at "valgte selv å avslutte livet". Jeg synes ikke dette er riktig! Det står jo ikke hva folk dør av ellers? F.eks. døde i bilylykke, eller av hjerteinfarkt? Er det for å lette på familiens samvittiget??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest syns nå jeg da

Hadde jeg valgt å avslutte mitt eget liv, ville jeg ikke at hele verden skulle blitt opplyst om det. Jeg synes det er greit å vise litt diskresjon.

I avisene nå for tiden står det at "valgte selv å avslutte livet". Jeg synes ikke dette er riktig! Det står jo ikke hva folk dør av ellers? F.eks. døde i bilylykke, eller av hjerteinfarkt? Er det for å lette på familiens samvittiget??

Familiene slipper jo alle nyskjerrige spørsmål da.

Syns det er greit jeg at de har begynt å skrive det ..... "lette familienes samvittighet" skriver du ..... den skjønte jeg ikke ..... da burde de vel utelatt å skrive det da hvis det skulle lette familienes samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel 49+

Det er vel så, men jeg tenker det virker verre å treffe fjellet. Uff og huff. Tenke meg til å hoppe derifra, jeg fatter ikke at de tør.

Men det er vel fordi du ikke vil dø. Men det vil de.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Hadde jeg valgt å avslutte mitt eget liv, ville jeg ikke at hele verden skulle blitt opplyst om det. Jeg synes det er greit å vise litt diskresjon.

I avisene nå for tiden står det at "valgte selv å avslutte livet". Jeg synes ikke dette er riktig! Det står jo ikke hva folk dør av ellers? F.eks. døde i bilylykke, eller av hjerteinfarkt? Er det for å lette på familiens samvittiget??

Av og til står det jo også "ble brått revet bort" eller "sovnet stille inn" eller "døde etter lang tids sykeleie", så det er vel ikke så rart at folk velger å bruke "valgte å forlate oss" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Selvmord skal som hovedregel ikke omtales, mye på grunn av smitteeffekten medieomtaen har. Dette er dokumentert.

Når det dreier seg om saker som denne, som allerede har fått stor medieoppmerksomhet, er det også naturlig å ta med avslutningen av saken, men man skriver det da om til "personlig tragedie" - noe som også i og for seg omfatter mer enn selve selvmordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høyblokk

Det er vel så, men jeg tenker det virker verre å treffe fjellet. Uff og huff. Tenke meg til å hoppe derifra, jeg fatter ikke at de tør.

Venninnen min hoppet ut fra 12. etasje i en småby utenfor Oslo. Det ble ikke omtalt i noen aviser. Det hendte for mindre enn to år siden. Jeg håper hun døde før hun traff bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo like smittsomt uansett hva man kaller det?! "Personlig tragedie" ER jo selvmord.

Nei, jeg er ikke enig med deg. Selvfølgelig er det to uttrykk som beskriver den samme situasjonen.

Men man kan si: Jeg har selvmordstanker.

Man sier ikke: Jeg har tanker om en personlig tragedie.

Skjønner du hva jeg mener? *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...