Tromsøkvinne Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Hei.Jeg er en kvinne på 31. Har de siste årene vært plaget med hjertet. Har bradykardi i hvile, og pulsen min kommer gjerne opp i 200 ved relativt små anstrengelser. Denne kombinasjonen bekymrer meg. Er også plaget med dyspne. Jeg har også arytmier, hjertet er følsom for brå endringer. Dvs, hvis jeg står raskt opp, eller hvis er på svømming. Ellers har jeg hypotensjon. Det er ikke så ille, men medfører likevel svimmelhet. Når jeg dusjer, merker jeg at jeg blir sliten av det. Under svangerskapene var blodtrykket svært lavt ved undersøkelser, rundt 90/40. Jeg er normalvektig og røyker ikke, men det hender at jeg bruker litt snus, og det gjør at jeg straks føler meg dårlig. Det samme gjelder dersom jeg drikker alkohol. Tør ikke drikke selv små mengder, sist gang jeg drakk alkohol (ca 4 glass) våknet jeg kl seks om morgenen med en voldsom hjertebank og kjæresten min ble engstelig. Jeg har vært på sykehuset, de skulle undersøke om jeg hadde WPW, det hadde jeg ikke. Jeg kan ikke slå meg til ro med at de ikke fant noe, når jeg har disse plagene/symptomene, (og jeg har snakket med legen min, men hun vet ikke hva dette er). Jeg er ellers frisk. Hva i all verden kan dette skyldes? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/180038-arytmier-hva-kan-det-skyldes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Svar til Tromsøkvinne. Det er meget som mangler før en eventuell diagnose kan stilles (hvis det da er noen). Det er ganske uvanlig at hjerteaksjonen kommer opp i 200 ved små anstrengelser, og det gir umiddelbart mistanke om at du kan ha en ekstra ledningsbunt i hjertet, og at den er grunnlaget for at slike frekvenser oppstår "ut av intet". Det vil være ønskelig at du hvertfall fikk utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG), for å se om slik rytme virkelig oppstår, og av hvilken karakter den er . Hvis det ikke er utført det vi kaller en Holter-monitorering (båndspiller-EKG over et døgn) bør det også bli gjort. Merk deg imidlertid at du bør forsøke å provosere slike symptomer mens du blir monitorert, idet en registrering uten symptomer er tilnærmet verdiløs. Hvis du i tillegg er plaget av dyspnoe og hypotensjon, vil det også være adekvat å gjøre en ultralyd av ditt hjerte. Det er ikke sikkert at noe som helst er feil med hjertet, men du synes foreløpig ikke tilstrekkelig undersøkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/180038-arytmier-hva-kan-det-skyldes/#findComment-1219704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.