Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, her sitter nå jeg, som dere ser. Jeg har egentlig hjemmeeksamen, og burde sitte og jobbe intenst med den nå, istedenfor å sitte her og svime.

Jeg ble _så_ glad da jeg hørte vi skulle ha hjemeeksamen, for da kunne jeg sitte i fred og ro og jobbe. Jadda...

Akkurat nå skulle jeg ønske vi heller hadde vanlig eksamen, for jeg sitter her som en zombie og venter på inspirasjon til å komme i gang. Jeg har allerede rota bort to av sju dager på denne måten, men likevel får jeg ikke ut fingeren. Hjelp!?!

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det har blitt på dette viset, for oppgaven er i grunnen helt grei. Jeg kan en god del om emnet, og jeg ser for meg omtrent hvordan det hele skal bli. Likevel sitter jeg bare her, altså. Kommer ikke i gang. Holder fortsatt på og pirker med den første(!) siden, og kommer ikke videre. Huff og huff...

Det føles som det har gått en sikring i topplokket, eller noe. Hva i alle dager skal man gjøre? Flere som har hatt det det sånn?

Gode råd eller spark i røven mottas med takk..:-)

Fortsetter under...

Gjest Mr Papp
Skrevet

Det med "inspirasjon til å begynne", er i mange tilfeller bare tull. Bare se på Espen Lind: Han setter seg ned og skriver låter for å tjene penger, ferdig med den saken.

Det samme må du gjøre. Bare begynn! Ikke sitt her, din nisse, begynn å skriv.

Skrevet

Ikke begynn med den første siden. Skriv en disposisjon først, så fyller du ut med flere stikkord på hver seksjon, deretter kan du begynne å fylle ut i hele setninger og avsnitt. Så lenge du har en skikkelig disposisjon har det ingenting for seg å begynne på begynnelsen når du skriver.

Skrevet

Det med "inspirasjon til å begynne", er i mange tilfeller bare tull. Bare se på Espen Lind: Han setter seg ned og skriver låter for å tjene penger, ferdig med den saken.

Det samme må du gjøre. Bare begynn! Ikke sitt her, din nisse, begynn å skriv.

Nå fikk jeg mer lyst til å sette meg ned og skrive låter for å tjene penger...;-)

Neida, du har selvsagt rett. Det er jo det eneste riktige. Det er bare det at det ikke vil løsne...

*tusler inn i word-dokumentet*

Skrevet

Ikke tenk på at du skal begynne med begynnelsen og side 1.

Skriv ned det du tenker om oppgaven, hvordan det skal se ut, problemstilling, metode, premisser, hva du (ikke) skal vektlegge, hvorfor du velger å skrive om det og ikke det, teori / teoretikere, andre teorier / teoretikere, litteratur, konsekvenser av teorien, evt konklusjon...

Skriv ned disposisjonen du har i hodet. Ikke tenk at oppgaven skal bli slik, det endrer seg underveis. Men noen knagger å henge seg og tanker på, er veldig bra. Det du ser og leser, gir deg bedre forståelse av hva du tenker.

Teksten:

Skriv et avsnitt / kapittel du kan noe om, alt kan klippes og limes, du trenger ikke begynne med begynnelsen.

Les setningene dine høyt underveis. Sjekk om det du sier er konsistent. Sjekk om den ene setningen / det ene avsnittet henger sammen med den / det forrige.

Osv.osv.

Uansett: Skriv det ned, ikke sitt der og fomle med tanker som kommer og går.

Hvilket fag er det?

Lykke til!

Skrevet

Du bør i hvert fall komme i gang snart! Kjenner følelsen - er ikke alltid lett å få starta! Hva om du begynner med å ta en noteringsrunde først - skriv ned stikkord på et ark. Deretter lager du deg en disposisjon, en grundig en, og så noterer du under hvert punkt - alt du kommer på. Så skal du se du plutselig er godt i gang. Skriv alt du kommer på til å begynne med, og så kutter du heller bort etter hvert.

Og ikke glem å sjekke det du skriver opp i mot problemstillinga en gang i blant - det er fort gjort å havne langt utafor. Og ikke glem at formen på oppgaven ofte har nesten like mye å si for karakteren som innholdet...

Annonse

skorpionfisken
Skrevet

\-* (

De tre første tegnene er foten min, det siste er baken din.

Altså et solid spark bak.

Kom deg i gang jente!!!

Gjest har til våren
Skrevet

Jeg trives med hjemme-eksamen! Rydd skrivebordet for rot; finn fram bøker/papirer du har bruk for. Også kanskje en kopp te eller noe snack... Les oppgavene, og begynn med en gang! Skriv gjerne en kort disposisjon.

Gjest har til våren
Skrevet

\-* (

Kom deg i gang jente!!!

hehe....:)

mariaflyfly
Skrevet

Ta en to minutters tur ut og få deg frisk luft mens kaffen bli ferdig, finn fram det du trenger, og gå igang.

*Sparker tonie i ræva*

Skrevet

Dra på biblioteket! Der kan du i det minste ikke finne på så veldig mye annet enn å komme igang. Ingen klesvask eller oppvask som er mer interessant enn eksamen. Jeg er iallefall sånn at jeg plutselig ser hundre ting som bare MÅ gjøres når jeg sitter hjemme med skolearbeid.

Gjest papirtiger
Skrevet

Skriv disposisjon, og du er så godt som ferdig med oppgaven :)

Gjest bebba
Skrevet

Tenk å somle slik med tiden. To hele dager er gått og du tar oppvasken i stedenfor oppgaven. Nei nå gir jeg meg ende over.

Gikk hjem fra jobben kl. 13.00 for å skrive oppgave. Har vasket klær i vaskemaskin og for hånd, tatt fram strykebrettet, satt på oppvaskemaskin, vært på dol, ringt en venninne og gått inn på dol igjen. Flere timer er gått og jeg vet akkurat hva jeg skal skrive. Nå må jeg i hvert fall begynne for jeg skal egentlig levere på fredag, men ringte og fikk frist over helgen siden jeg har vært ute og reist i nesten tre uker og må jobbe torsdag og fredag. Nei forstå deg gjør jeg ikke;)

Annonse

Skrevet

Ikke begynn med den første siden. Skriv en disposisjon først, så fyller du ut med flere stikkord på hver seksjon, deretter kan du begynne å fylle ut i hele setninger og avsnitt. Så lenge du har en skikkelig disposisjon har det ingenting for seg å begynne på begynnelsen når du skriver.

Takk skal du ha, citoyen. Det rådet hjalp faktisk. Jeg hadde skrevet disposisjon, men ikke gjort jobben grundig nok. Det ble for mye som svevde rundt, og jeg greide ikke å få helt grep om det. Nå er jeg i gang:-)

Skrevet

Ikke tenk på at du skal begynne med begynnelsen og side 1.

Skriv ned det du tenker om oppgaven, hvordan det skal se ut, problemstilling, metode, premisser, hva du (ikke) skal vektlegge, hvorfor du velger å skrive om det og ikke det, teori / teoretikere, andre teorier / teoretikere, litteratur, konsekvenser av teorien, evt konklusjon...

Skriv ned disposisjonen du har i hodet. Ikke tenk at oppgaven skal bli slik, det endrer seg underveis. Men noen knagger å henge seg og tanker på, er veldig bra. Det du ser og leser, gir deg bedre forståelse av hva du tenker.

Teksten:

Skriv et avsnitt / kapittel du kan noe om, alt kan klippes og limes, du trenger ikke begynne med begynnelsen.

Les setningene dine høyt underveis. Sjekk om det du sier er konsistent. Sjekk om den ene setningen / det ene avsnittet henger sammen med den / det forrige.

Osv.osv.

Uansett: Skriv det ned, ikke sitt der og fomle med tanker som kommer og går.

Hvilket fag er det?

Lykke til!

Nå begynner det å gå seg til, mye takket være gode råd fra deg og andre her:-) Det løsnet da jeg skrev en ordentlig og ryddig disposisjon. Jeg er ikke vant til å jobbe på den måten. Oppgavene mine pleier nesten å skrive seg selv når jeg bare får satt meg ned, men sånn fungerer jeg visst ikke lenger. Jeg er helfjern! Skyldes sikkert hjernesvinn, eller eventuelt at harddisken er full etter mange års studier. Kanskje man kan slette noe ikke bruker? Filene fra tiden som ung, uansvarlig festløve, kanskje? ;-)

Jeg tar mediefag i år. Siste studieår, takk og lov. Oppgaven handler om de ulike tradisjonene i publikumsforskningen.

Har notert meg rådene dine. Tusen takk skal du ha:-)

Skrevet

Du bør i hvert fall komme i gang snart! Kjenner følelsen - er ikke alltid lett å få starta! Hva om du begynner med å ta en noteringsrunde først - skriv ned stikkord på et ark. Deretter lager du deg en disposisjon, en grundig en, og så noterer du under hvert punkt - alt du kommer på. Så skal du se du plutselig er godt i gang. Skriv alt du kommer på til å begynne med, og så kutter du heller bort etter hvert.

Og ikke glem å sjekke det du skriver opp i mot problemstillinga en gang i blant - det er fort gjort å havne langt utafor. Og ikke glem at formen på oppgaven ofte har nesten like mye å si for karakteren som innholdet...

Takk for svar:-) Ordentlig og ryddig disposisjon, ja. Det var visst der problemet lå. Den jeg hadde var rett og slett ikke god nok til at jeg fikk grep om oppgaven. Nå går det rett vei!

Skrevet

\-* (

Kom deg i gang jente!!!

Hey, jeg har sprettrumpe! *fornøyd*;-)

Skrevet

Jeg trives med hjemme-eksamen! Rydd skrivebordet for rot; finn fram bøker/papirer du har bruk for. Også kanskje en kopp te eller noe snack... Les oppgavene, og begynn med en gang! Skriv gjerne en kort disposisjon.

Ryddig skrivebord og snacks hjelper helt klart, men det må kaffe til. Te er for pingler;-) Lykke til med eksamen!

Skrevet

Ta en to minutters tur ut og få deg frisk luft mens kaffen bli ferdig, finn fram det du trenger, og gå igang.

*Sparker tonie i ræva*

Jeg er i gang. Jeg liker deg når du er streng *flire*

Skrevet

Dra på biblioteket! Der kan du i det minste ikke finne på så veldig mye annet enn å komme igang. Ingen klesvask eller oppvask som er mer interessant enn eksamen. Jeg er iallefall sånn at jeg plutselig ser hundre ting som bare MÅ gjøres når jeg sitter hjemme med skolearbeid.

Kjenner meg igjen der, ja. Nå har jeg faktisk fått ut fingeren, men hvis jeg kjører meg fast igjen i morgen skal jeg jammen vurdere å sitte på biblioteket eller lesesalen. Det eneste aberet med det er at flere av mine medstudenter sitter der og jobber. Er litt redd for å ikke få sitte i fred. Det er alltid noen som vil prate...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...