Gå til innhold

Skatte spørsmål.

Anbefalte innlegg

Gjest mye restskatt
Skrevet

pga at kommunen har unlatt å trekke skatt fra meg enkelte måneder,så er jeg skyldig en del på skatten i år.

Er det min skyld eller kan jeg prøve meg på en diskusjon med skatteetaten for å få ned restskatten jeg får?

Fortsetter under...

Gjest det hørtes rart ut
Skrevet

..... du skal jo selv følge med da ...... men det er jo en "katastrofe" at kommunen glemmer å trekke skatt da ..... det er ikke noen missforståelser her da ....

mil1365380270
Skrevet

Det kan skje, og jeg tror ikke du kommer noen vei med å klage. Men det skader jo ikke å ta en telefon :-)

Gjest mye restskatt
Skrevet

..... du skal jo selv følge med da ...... men det er jo en "katastrofe" at kommunen glemmer å trekke skatt da ..... det er ikke noen missforståelser her da ....

Nei kan ikke forstå at det skal skje noen misforståelser her.

Jeg har tabelltrekk, variabel lønn pr mnd,noen måneder tjener jeg svært lite hos dem å da skjer det at det ikke er trekt skatt.

Skrevet

Jeg vil ikke tro du kommer noen vei nei, hvor mye du betaler i skatt er i bunn og grunn ditt ansvar.

Gjest ligningskontorene kan jo ikke jobben engang
Skrevet

Nå har jeg to bekjente som har gått sykemeldt over lang tid, pga at de har fått kreft.

De ringte ligningskontoret for å høre om hva de skulle gjøre vedr. skatt o.l. i forhold til sykepenger. Og ble veiledet derifra.

Begge fikk nå hver sin kraftige baksmell, 18.000 og 20.000 !!!! Og de har fått "hjelp" av ligningskontoret !!!!!!!!

Annonse

Gjest mye restskatt
Skrevet

Nå har jeg to bekjente som har gått sykemeldt over lang tid, pga at de har fått kreft.

De ringte ligningskontoret for å høre om hva de skulle gjøre vedr. skatt o.l. i forhold til sykepenger. Og ble veiledet derifra.

Begge fikk nå hver sin kraftige baksmell, 18.000 og 20.000 !!!! Og de har fått "hjelp" av ligningskontoret !!!!!!!!

Oij!

Skrevet

Du slipper nok ikke unna den skatten du skal betale. Men hvorfor sa du ikke i fra selv når du ser at du ikke blir trukket i skatt? Det er jo bare deg det går utover. Det er som å pisse i buksa.

Gjest mye restskatt
Skrevet

Du slipper nok ikke unna den skatten du skal betale. Men hvorfor sa du ikke i fra selv når du ser at du ikke blir trukket i skatt? Det er jo bare deg det går utover. Det er som å pisse i buksa.

Det er nok det ja.

Gjest ettergivelse av restskatt
Skrevet

Men syke folk KAN prøve å søke om å få restskatten ettergitt etter denne bestemmelsen (ta evt kontakt m kemneren):

§ 41. 1. Når noen i medhold av ligningslovens § 9-12 har rådd til at skatten blir nedsatt eller ettergitt og når det ellers på grunn av dødsfall, særlig alvorlig eller langvarig sykdom, varig invaliditet eller andre årsaker virker særlig ubillig eller uforholdsmessig trykkende å fastholde hele skatten, kan denne settes ned eller ettergis.

2. Avgjørelse som nevnt under 1 kan i alminnelighet først treffes når likning er foretatt. I inntektsåret kan det av årsaker som nevnt under 1 gis utsettelse med innbetaling av utskrevet forskottsskatt og det kan samtykkes i fritaking for forskottstrekk eller tilbakebetaling av trekk. Endelig avgjørelse om nedsettelse eller ettergivelse blir også i disse tilfelle å treffe etterat likning er foretatt.

Gjest Persille
Skrevet

Nei kan ikke forstå at det skal skje noen misforståelser her.

Jeg har tabelltrekk, variabel lønn pr mnd,noen måneder tjener jeg svært lite hos dem å da skjer det at det ikke er trekt skatt.

Men det er helt riktig.

Om du søker opp tabellen din på nettet vil du se at du under en viss sum ikke skal trekke skatt, sånn er det bare.

Men inntekten blir selvfølgelig lagt til totalsummen, og den skal du jo skatte av - så da må du selv passe på at du blir trukket nok til å dekke den.

Det er nok ikke sånn at de har gjort noe feil. Sjekk: http://www.skatteetaten.no/Templates/TabellerOgSatser.aspx?id=10172

Klikk deg inn på din tabell, så ser du det.

Skrevet

Det er nok det ja.

Be om å få prosent-kort isteden, kanskje det blir riktigere?

Gjest mye restskatt
Skrevet

Men det er helt riktig.

Om du søker opp tabellen din på nettet vil du se at du under en viss sum ikke skal trekke skatt, sånn er det bare.

Men inntekten blir selvfølgelig lagt til totalsummen, og den skal du jo skatte av - så da må du selv passe på at du blir trukket nok til å dekke den.

Det er nok ikke sånn at de har gjort noe feil. Sjekk: http://www.skatteetaten.no/Templates/TabellerOgSatser.aspx?id=10172

Klikk deg inn på din tabell, så ser du det.

Det er nok riktig som du sier.

Må nok skynde meg å sette opp skattetrekket mitt så det ikke blir like ille neste år.

Annonse

Gjest mye restskatt
Skrevet

Be om å få prosent-kort isteden, kanskje det blir riktigere?

Har tenkt på det å det blir nok det jeg kommer til å gjøre nå for noe må jeg gjøre så det ikke gjentar seg til neste år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...