Gå til innhold

kypros...igjen..:)

Gjest jeg, han og vi to;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

dette med drikkevann..noen plasser står det man ikke skal drikke det, andre plasser står det man kan drikke fra springen. er det noen som har gjort det? pusset dere tennene i vann fra springen?

las en plass man ikke skulle ha dopapiret i do, men i bosset ved siden av?

mye å passe på skjønner jeg..hehe:)

andre gode råd og tips?

takker for svar:)

Fortsetter under...

Gjest god tur
Skrevet

Jeg har pusset tennene i vann fra springen på Kypros, men har drukket flaskevann og har bedt om brus uten isbiter.

Er sanitærsystemet slik at det ikke takler toalettpapir, er det satt frem bøtter til dette og sikkert også opplyst på plakater.På bedre hoteller og restauranter vil nok doene stort sett tåle dette.

Kjøp en god reiseguide, som er oppdatert, før du drar!

Skrevet

Jeg har pusset tennene i vann fra springen på Kypros, men har drukket flaskevann og har bedt om brus uten isbiter.

Er sanitærsystemet slik at det ikke takler toalettpapir, er det satt frem bøtter til dette og sikkert også opplyst på plakater.På bedre hoteller og restauranter vil nok doene stort sett tåle dette.

Kjøp en god reiseguide, som er oppdatert, før du drar!

Det er ikke doene som tåler eller ikke tåler papiret, det er selve kloakksystemet, og det er vel sjelden at enkelte hoteller har sitt helt separate kloakksystem.

Og det er temmelig likt over hele Hellas, etter hva jeg har forstått. Nå er ikke Kypros Hellas da, men om hun har lest at man må kaste papiret i bøtte ved siden av toalettet, så gjelder det nok uansett.

petter smart
Skrevet

Gemini har rett angående toalettpapiret, det har ikke noe med standarden på hotellet/restauranten. Dette skyldes at kloakksystemet er gammelt og ikke dimensjonert for alle turistene som kommer til øya. Dette er et generelt problem på populære feriesteder.

Du dør ikke av drikkevannet der nede, men du kan muligens få dårlig mage av det. Sjansen er ikke stor, men det er ikke verdt å få ødelagt ferien. Pussing av tenner kan du trygt gjøre med springvann.

Husk også at de har andre kontakter der, men de selger adaptere for en billig penge.

Og så kjører de på venstre side av veien, og de kjører som svin. Så det er en opplevelse å kjøre bil der.

Skrevet

Det er ikke doene som tåler eller ikke tåler papiret, det er selve kloakksystemet, og det er vel sjelden at enkelte hoteller har sitt helt separate kloakksystem.

Og det er temmelig likt over hele Hellas, etter hva jeg har forstått. Nå er ikke Kypros Hellas da, men om hun har lest at man må kaste papiret i bøtte ved siden av toalettet, så gjelder det nok uansett.

takk for svar;)

ja den trafikken høres ganske farlig ut;) -ler-

Skrevet

ÆÆÆÆÆÆSJ!

det hæler ikke jeg - kaste papairet i kurv ved siden av altså...ekkkelt. da blir det nok ikke noe gresk på meg likevel :(

Annonse

Skrevet

ÆÆÆÆÆÆSJ!

det hæler ikke jeg - kaste papairet i kurv ved siden av altså...ekkkelt. da blir det nok ikke noe gresk på meg likevel :(

Jeg syntes det virka mega-ekkelt første gang sjøl, sånn omtrent den første dagen.

Men det viste seg å ikke bli noe problem faktisk. Og man kan jo kaste posen i kurven/bøtta hyppigere enn hotell-personalet gjør det da, gjerne daglig. Bare å kjøpe en rull med poser på butikken.

Det er SÅ mye annet som er så herlig med å feriere i Hellas, at jeg overlever denne ene saken.

Da var det verre i Tyrkia syntes jeg, med bare et hull i gulvet man skulle gjøre sitt fornødne i. Ikke på hotellet da, men om man reiste litt vekk fra hotell-området... Og det eneste man fikk å vaske hendene med var vann tilsatt sitronduftende cologne. Sikkert det samme for alle også (jeg husker ikke helt, vil ikke huske...).

Skrevet

Jeg syntes det virka mega-ekkelt første gang sjøl, sånn omtrent den første dagen.

Men det viste seg å ikke bli noe problem faktisk. Og man kan jo kaste posen i kurven/bøtta hyppigere enn hotell-personalet gjør det da, gjerne daglig. Bare å kjøpe en rull med poser på butikken.

Det er SÅ mye annet som er så herlig med å feriere i Hellas, at jeg overlever denne ene saken.

Da var det verre i Tyrkia syntes jeg, med bare et hull i gulvet man skulle gjøre sitt fornødne i. Ikke på hotellet da, men om man reiste litt vekk fra hotell-området... Og det eneste man fikk å vaske hendene med var vann tilsatt sitronduftende cologne. Sikkert det samme for alle også (jeg husker ikke helt, vil ikke huske...).

ok?

jeg var i Portugal på en restaurant - der var det nemlig ingen pose, - bare en plastkurv som det lå papir oppi, med alskens lugubre bremsespor på - det er jaggu verre enn en skikkelig utedass med "topp på". Jeg var dum og kastet papiret oppi -man har ikke akkurat "fast konsistens" på "varene" når man er i syden, så jeg tok sjansen - og VANNET STEG!!!

Det var grusomt.

Bare gikk jeg.

Skrevet

ok?

jeg var i Portugal på en restaurant - der var det nemlig ingen pose, - bare en plastkurv som det lå papir oppi, med alskens lugubre bremsespor på - det er jaggu verre enn en skikkelig utedass med "topp på". Jeg var dum og kastet papiret oppi -man har ikke akkurat "fast konsistens" på "varene" når man er i syden, så jeg tok sjansen - og VANNET STEG!!!

Det var grusomt.

Bare gikk jeg.

Hehe - høres ikke så festlig ut da...

Men om du alltid har såpass problemer med magen når du er i "syden" - gjør du noe for å forebygge det på forhånd og underveis? Jeg tenker på Idoform kapsler, yoghurt osv. OG selvsagt være svært forsiktig med springvann (selv tannpuss om man har svært ømfintlig mage), forsiktig med isbiter og salat osv.?

Hva er det regla heter "Cook it, peel it or forget it" eller noe sånt.

Skrevet

Men om du alltid har såpass problemer med magen når du er i "syden" - gjør du noe for å forebygge det på forhånd og underveis? Jeg tenker på Idoform kapsler, yoghurt osv. OG selvsagt være svært forsiktig med springvann (selv tannpuss om man har svært ømfintlig mage), forsiktig med isbiter og salat osv.?

jeg har ikke problemer -det er bare løst....jeg tygger sånen "mandarinsmak-piller" til forbygging. Har aldri hatt noen trøbbel - men løsere er det jo - og jeg er glad til. *s*

Skrevet

jeg har ikke problemer -det er bare løst....jeg tygger sånen "mandarinsmak-piller" til forbygging. Har aldri hatt noen trøbbel - men løsere er det jo - og jeg er glad til. *s*

Da tørker man seg med papiret,pakker papiret (evt. ekstra papir) rundt det som har kommet ut, slik at det ikke ligger på full utstilling for nestemann som kommer. Og kaster det i kurven. Enkelt og greit.

Kurs trinn 1 i toalettbesøk i Hellas...

hehe

Skrevet

Da tørker man seg med papiret,pakker papiret (evt. ekstra papir) rundt det som har kommet ut, slik at det ikke ligger på full utstilling for nestemann som kommer. Og kaster det i kurven. Enkelt og greit.

hehe

Nyttig med litt bevissthet på dette! *S*

Selv om VI synes det er grisete å legge papiret i en kurv ved siden av, så er det selvsagt enda mer grisete at det ender med kloakkoversvømmelse! ;-)

Så det er bare å bite tenna sammen og hive det i bøtta! ;-)

Skrevet

hehe

Takk! bli med meg? :)

Annonse

Skrevet

Takk! bli med meg? :)

På do får du klare å gå alene, flisa...! hehe

Jeg har allerede bestilt tur til Hellas i sommer jeg, to uker på Lesvos i juni mnd.

Se fx http://www.icerose.net/Reis/ (Under Hellas og underpunktene der selvsagt)...

Og på http://www.lesvos.com/

Og ving.no, saga.no og apollo.no, samt lilleput.no har alle info om øya, hvis du skulle bli interessert.

Det er altså IKKE den øya jeg har vært på x antall ganger tidligere, men en annen ikke-superturistifisert gresk øy i nærheten, der jeg bare har vært to knappe døgn, og sånn sett ikke fått sett så mye av ennå. Men gleder meg som en liten unge... :-)

Gjest god tur
Skrevet

På hotellet vi bodde hadde de satt inn kverner, som gjorde at hotellets doer taklet toapapir (og kvernet alt før det gikk ut i fellessystemet).

men det var et (relativt) dyrt hotell.

Skrevet

På hotellet vi bodde hadde de satt inn kverner, som gjorde at hotellets doer taklet toapapir (og kvernet alt før det gikk ut i fellessystemet).

men det var et (relativt) dyrt hotell.

OK, det var ukjent for meg. Men så har jeg kanskje bodd på rimeligere hoteller. Men da lærte jeg i alle fall noe nytt :-)

Skrevet

Bør ikke drikke vann fra springen nei. Pusse tenner i det går helt fint, men ikke svelg det ned.

Rørsystemet på Kypros er dårlig, derfor skal man kaste papiret i bøtta som står ved siden av doen. Det blir man fort vant til, selv om det høres ekkelt ut.

Ikke bli redd om dere får en kakkerlakk i hus... *grøss* De er harmløse, men ufyselig ekle!

Og så er sola sterkere på sommeren. Ta med høy faktor, særlig til skuldrene, nese, kinn og ører.

Skrevet

Jeg har alltid løs mage i syden også, men berget faktisk *bank i bordet* på Gran Canaria!

Jeg tror kanskje jeg har kommet frem til hvorfor jeg blir så dårlig i magen, til tross for at jeg hiver innpå med Idoform. Mye av vannet man kjøper på flaske har høyere saltinnhold enn magen min er vant med, og da blir den løs.

Jeg har begynt å lese på flaskene før jeg kjøper dem, for som regel er det en haug sorter å velge i. Sodiumnivået må være så lavt som mulig, da går det bra. Er det rundt 11-14% går det bra, men når det er 45%, sier kroppen min stopp.

Skrevet

Jeg har alltid løs mage i syden også, men berget faktisk *bank i bordet* på Gran Canaria!

Jeg tror kanskje jeg har kommet frem til hvorfor jeg blir så dårlig i magen, til tross for at jeg hiver innpå med Idoform. Mye av vannet man kjøper på flaske har høyere saltinnhold enn magen min er vant med, og da blir den løs.

Jeg har begynt å lese på flaskene før jeg kjøper dem, for som regel er det en haug sorter å velge i. Sodiumnivået må være så lavt som mulig, da går det bra. Er det rundt 11-14% går det bra, men når det er 45%, sier kroppen min stopp.

Ja, jeg tror både salt-innhold og kullsyre bør være på et minimum. Jeg drikker vann uten kullsyre i "syden", men skal følge nærmere med på saltinnholdet på neste tur :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...