Gå til innhold

4-hjuling til 11-åring.

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Leste nettopp tråden til Rubia,og er like sjokkert som andre.

Men jeg har et problem. Mannen min Kjøpe to 4-hjulinger for å ha på hytta. Han og sønnen vår på 11 år kjører rundt på skogsveier der. Jeg liker det overhodet ikke og har kjeftet og hylt, men når ikke frem til mannen min.

Har han bestemt seg for noe, så er han ikke lydhør for mine meninger.

Tenk om han mister kontrollen og kjører inn i et tre eller noe.Han bruker ihvertfall hjelm da.

Hva synes dere om dette?

Hvilken aldersgrense er det for å kjøre firhjulinger?

Gjest dumt og farlig
Skrevet

Det er 16 år for å kjøre slike. Og blir de tatt mister mannen din lappen. Det synes jeg han i så fall fortjener!

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er 16 år for å kjøre slike. Og blir de tatt mister mannen din lappen. Det synes jeg han i så fall fortjener!

Ja, det synes jeg også.

Jeg mister vel lappen jeg også da.

Skrevet

En gutt i min familie kjørte sånn mens han var på ferie hos pappaen sin. Gutten var 12-13 år, datt av og fikk en komplisert, åpent armbrudd. Dette er 2-3 år siden, og armen ser helt grusom ut fremdeles, han skal ha en kosmetisk operasjon til før den blir i orden igjen.

Så unge mennesker har rett og slett ikke utviklet hverken sidesyn eller koordinasjon og reaksjonsevne til å kunne kjøre motoriserte kjøretøy. Hjernen er faktisk ikke helt ferdig før i 25-årsalderen leste jeg nå nylig... (sikker kilde: Illustert Vitenskap )

Gjest ATV kjører
Skrevet

Hvis man kjører på sin egen private vei å man er ute i så kalt nyttekjøring, hvis man feks er ute i sin egen skog for å lete etter vindfall,hogge tømmer, eller skal dra ut elg fra elgejakta er dette lovlig.Man må være 16år for å føre en stor ATV ( firhjuling). Hvis man har hvite skilter på den kan man med personbil førekort kjøre hvor man vil!

Kjenner mange i mitt nærmiljø som har ATV både som er voksene og barn. Barna kjører da små som er tilpasset de i størrelse, mange kjører på lukket bane,men mange kjører også på gårdsplassen sin, på jordet,i sin egen skog, på sine egene skogsbil veier. På de miste ATV har mange fjernstyrt av knapp, slik at en voksen kan stå i nærheten å stoppe den ved behov! De har også selvfølgelig hjelm og beskyttelses-vest.

Man skal selvfølgelig være ytters forsiktig med alle motortkjøretøy, men ved "riktig" og lovelig bruk kan dette være en meget artig hobby.

Har diskutert dette med politiet i mitt distrikt så dette går i alle fall greit her i mitt område.

Skrevet

Hvis man kjører på sin egen private vei å man er ute i så kalt nyttekjøring, hvis man feks er ute i sin egen skog for å lete etter vindfall,hogge tømmer, eller skal dra ut elg fra elgejakta er dette lovlig.Man må være 16år for å føre en stor ATV ( firhjuling). Hvis man har hvite skilter på den kan man med personbil førekort kjøre hvor man vil!

Kjenner mange i mitt nærmiljø som har ATV både som er voksene og barn. Barna kjører da små som er tilpasset de i størrelse, mange kjører på lukket bane,men mange kjører også på gårdsplassen sin, på jordet,i sin egen skog, på sine egene skogsbil veier. På de miste ATV har mange fjernstyrt av knapp, slik at en voksen kan stå i nærheten å stoppe den ved behov! De har også selvfølgelig hjelm og beskyttelses-vest.

Man skal selvfølgelig være ytters forsiktig med alle motortkjøretøy, men ved "riktig" og lovelig bruk kan dette være en meget artig hobby.

Har diskutert dette med politiet i mitt distrikt så dette går i alle fall greit her i mitt område.

Kikket litt rundt på nettet etter den store krangelen lengre nede her.. fant en plass der hvor barn ned til 6 år kunne kjøre, men det var jo lukket bane da.

kan dette stemme??

Gjest dumt og farlig
Skrevet

"Kjøring med motorkjøretøy i utmark i Norge reguleres av lov om motorferdsel med tilhørende nasjonal forskrift. Loven slår fast at kjøring med motorkjøretøy i utmarka i utgangspunktet er forbudt og straffbart, og at det skal ligge anerkjente nytteformål til grunn dersom det skal være mulig å oppnå dispensasjon fra forbudet. Kjøring på bar mark er underlagt langt strengere kriterier enn kjøring på snø. I henhold til forskrifter skal det svært gode grunner til for at myndighetene innvilger denne typen dispensasjoner. Kommunenes praksis for dispensasjon varierer."

Sakset herfra; http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2003-4/page13.html

Man har IKKE lov til å kjøre hvor man vil. Uansett skilter. Og 16 års aldersgrense gjelder OVERALT untatt på LUKKET BANE.

Så blir de håpefulle tatt, hjemme på gårdsplassen, så svir det i lommeboka til foreldrene, og mye mulig at lappen inndras.

Gjest ATV kjører
Skrevet

"Kjøring med motorkjøretøy i utmark i Norge reguleres av lov om motorferdsel med tilhørende nasjonal forskrift. Loven slår fast at kjøring med motorkjøretøy i utmarka i utgangspunktet er forbudt og straffbart, og at det skal ligge anerkjente nytteformål til grunn dersom det skal være mulig å oppnå dispensasjon fra forbudet. Kjøring på bar mark er underlagt langt strengere kriterier enn kjøring på snø. I henhold til forskrifter skal det svært gode grunner til for at myndighetene innvilger denne typen dispensasjoner. Kommunenes praksis for dispensasjon varierer."

Sakset herfra; http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2003-4/page13.html

Man har IKKE lov til å kjøre hvor man vil. Uansett skilter. Og 16 års aldersgrense gjelder OVERALT untatt på LUKKET BANE.

Så blir de håpefulle tatt, hjemme på gårdsplassen, så svir det i lommeboka til foreldrene, og mye mulig at lappen inndras.

Javel hører du sier dette!

MEN her i mitt område så har vi nå avklart dette med politiet, og de sier nå at så lenge det er nyttekjøring så er det greit!

Mulig politiet tar feil å du har riktig!

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Den som sønnen min kjører er like stor som den mannen min kjører.

Mannen min er er nesten 2 meter, så det sier seg selv at de er ganske store de beista her.

De er ikke skiltet og de kjører bare inne i skogen, men ikke egen eiendom.

Gjest malun
Skrevet

Javel hører du sier dette!

MEN her i mitt område så har vi nå avklart dette med politiet, og de sier nå at så lenge det er nyttekjøring så er det greit!

Mulig politiet tar feil å du har riktig!

Barn er vel sjelden ute i nyttekjøringsærend?

Gjest ATV kjører
Skrevet

Barn er vel sjelden ute i nyttekjøringsærend?

Sant.

De bør kjøre på bane eller andre steder der det er trygt!

Som feks en stor gårdsplass der de kan kjøre uten å komme borti andre trafikkanter som kan være til fare for de eller andre!

Nyttetøykjøringen gjelder sef de som er gamle nok til å føre en så stor ATV som kreves for nyttekjøring!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kikket litt rundt på nettet etter den store krangelen lengre nede her.. fant en plass der hvor barn ned til 6 år kunne kjøre, men det var jo lukket bane da.

kan dette stemme??

Så en artig toåring på Norge Rundt en gang (et program jeg svært sjelden gidder se, men akkurat den fredagen altså....) som kjørte liten tohjuling på bane. Skal si han hadde dreis på sakene!

Skrevet

kan dette stemme??

Det sto vel i en link i den tråden at barn i alderen 5 år og oppover har lov å kjøre en viss størrelse motorisert sykkel så lenge det er på lukket bane og etter visse andre kriterier.

Gjest meld ham
Skrevet

Jeg bare ryster på hodet over hans mangel på ansvar. Var det meg, ville jeg truet mannen min med å melde han til politiet dersom det gjentok seg en gang til. Deretter ville jeg gjort alvor av det.

Sånt er faktisk ulovlig - og kan være meget, meget farlig.

Det bør få konsekvenser for han, så kanskje han lærer.

Utrolig mange idiotiske menn som tar sjanser slik...selv kaller det visst tøffhet, men det handler om DUMdristighet.

Heldigvis finns det også mange menn som har en mer moden ansvarsfølelse for sine barn enn at de gjør slikt.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg bare ryster på hodet over hans mangel på ansvar. Var det meg, ville jeg truet mannen min med å melde han til politiet dersom det gjentok seg en gang til. Deretter ville jeg gjort alvor av det.

Sånt er faktisk ulovlig - og kan være meget, meget farlig.

Det bør få konsekvenser for han, så kanskje han lærer.

Utrolig mange idiotiske menn som tar sjanser slik...selv kaller det visst tøffhet, men det handler om DUMdristighet.

Heldigvis finns det også mange menn som har en mer moden ansvarsfølelse for sine barn enn at de gjør slikt.

Ja han er dumdristig.

I følge han er jeg hysterisk da.

Skrevet

Vår Plutt kjørte som en gal på snaufjellet i påsken i fjor - da var hun nettopp fylt 7 år. Med hjelm og mor og far, tøffe fettere og en onkel til å passe på - så KUNNE det ikke gå galt - den velter jo ikke. farligere med tråsykkel på tørr asfalt,

Aldersgrense? - aner ikke sikkert 12

Skrevet

Her kan du se hva aldersgrensen er på lukkede baner: http://www.motorsportforbundet.no/motorsykkel/t2.asp?p=52264

Om man lager seg en egen lukket bane, så er det vel fremdeles ulovelig - men hvis det skjer under oppsyn og med riktig beskyttelsesutstyr, så er det i hvert fall ikke noe farligere enn det som skjer på den lovelige måten.

Du det er 4-hjuling! ATV

Skrevet

Sant.

De bør kjøre på bane eller andre steder der det er trygt!

Som feks en stor gårdsplass der de kan kjøre uten å komme borti andre trafikkanter som kan være til fare for de eller andre!

Nyttetøykjøringen gjelder sef de som er gamle nok til å føre en så stor ATV som kreves for nyttekjøring!

Enig - lukket bane kan godt være en helt flatt område milevis fra folk på snaufjellet, hvor man selv har laget en bane. MÅ vel ikke være gjerde rundt?

Gjest dumt og farlig
Skrevet

Enig - lukket bane kan godt være en helt flatt område milevis fra folk på snaufjellet, hvor man selv har laget en bane. MÅ vel ikke være gjerde rundt?

Nyttekjøring... det du beskriver er miljøkriminalitet. Og det staffes hardt! Pluss at det blir enda flere restriksjoner på både motorkjøretøyer, ferdsel i utmark og bruk av naturen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...