Dorthe Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Hvordan virker egentlig en cruisekontroll? Jeg har aldri hatt det på bilen men skal få en og aner knapt hva det er. Helt i orden, jeg er teit når det gjelder biler ) 0 Siter
Gemini Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Ikke noe teit det vel, visste ikke hvordan det funka før jeg fikk det på den nye bilen sjøl jeg. Tror denne forklarer det bedre enn meg: http://auto.howstuffworks.com/cruise-control.htm Men bare spør om du lurer på noe etter å ha sett på den der. :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. april 2005 Forfatter Skrevet 6. april 2005 Ikke noe teit det vel, visste ikke hvordan det funka før jeg fikk det på den nye bilen sjøl jeg. Tror denne forklarer det bedre enn meg: http://auto.howstuffworks.com/cruise-control.htm Men bare spør om du lurer på noe etter å ha sett på den der. :-) Æhhh, jeg skjønte det jo da men det hørtes komplisert ut. Virker det brukbart da? Jeg mener hvis jeg skal svinge og bremser litt ned før svingen så virker den ikke lenger? Hmmm. 0 Siter
Gemini Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Æhhh, jeg skjønte det jo da men det hørtes komplisert ut. Virker det brukbart da? Jeg mener hvis jeg skal svinge og bremser litt ned før svingen så virker den ikke lenger? Hmmm. Hvis du bremser ned (eller skifter gir), så kobler du ut ja. Men på vår er det i såfall bare å trykke på "pause-knappen" (eller +), så går den tilbake til opprinnelige hastigheten som du hadde før du bremset. Hvis du skal kjøre forbi (fx på motorvei) så kan du bruke gassen manuelt, og når du slipper gassen så går bilen tilbake til den hastigheten du hadde får du økte hastigheten. Du kan også justere hastigheten opp og ned med + og - På vår bil funker cruise control'en bare i 4. og 5. gir. 0 Siter
Freya Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Det er digg det! Det er en knapp som man trykker inn hvis man vil at den skal holde 80 km/t feks. Hvis man vil slakke på farten, er det bare å bremse, og så trykke inn knappen ved ønsket fart etterpå. På den vi har (Saab 93) er det bare å holde inn knappen, så øker farten av seg selv. Når du slipper den, så holder den seg på den hastigheten du slapp den på. Litt teit forklart, men det er iallfall det jeg skjønner av det! Har ikke så veldig bra peiling på bil som du kanskje skjønner. Blond hilsen 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. april 2005 Forfatter Skrevet 6. april 2005 Hvis du bremser ned (eller skifter gir), så kobler du ut ja. Men på vår er det i såfall bare å trykke på "pause-knappen" (eller +), så går den tilbake til opprinnelige hastigheten som du hadde før du bremset. Hvis du skal kjøre forbi (fx på motorvei) så kan du bruke gassen manuelt, og når du slipper gassen så går bilen tilbake til den hastigheten du hadde får du økte hastigheten. Du kan også justere hastigheten opp og ned med + og - På vår bil funker cruise control'en bare i 4. og 5. gir. Jeg har automatgir så giring har jeg ikke noe greie på ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. april 2005 Forfatter Skrevet 6. april 2005 Det er digg det! Det er en knapp som man trykker inn hvis man vil at den skal holde 80 km/t feks. Hvis man vil slakke på farten, er det bare å bremse, og så trykke inn knappen ved ønsket fart etterpå. På den vi har (Saab 93) er det bare å holde inn knappen, så øker farten av seg selv. Når du slipper den, så holder den seg på den hastigheten du slapp den på. Litt teit forklart, men det er iallfall det jeg skjønner av det! Har ikke så veldig bra peiling på bil som du kanskje skjønner. Blond hilsen Jeg likte den blonde forklaringen ) Jeg er særdeles blond når det gjelder bil. Jeg fyller bare bensin og så kjører jeg. That's it. 0 Siter
Gemini Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Jeg har automatgir så giring har jeg ikke noe greie på ) OK. I praksis vil det si at man ikke kan bruke cruise control'en på de aller laveste hastighetene, men det er vel heller ikke det som er behovet, det er jo ment å skulle gjøre det enklere på langkjøring. Så på noenlunde jevne hastigheter over 50-60 km kan du bruke det, hvis systemet ligner det i vår bil (jeg aner ikke om det er forskjeller ute å går). 0 Siter
Gemini Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Det er digg det! Det er en knapp som man trykker inn hvis man vil at den skal holde 80 km/t feks. Hvis man vil slakke på farten, er det bare å bremse, og så trykke inn knappen ved ønsket fart etterpå. På den vi har (Saab 93) er det bare å holde inn knappen, så øker farten av seg selv. Når du slipper den, så holder den seg på den hastigheten du slapp den på. Litt teit forklart, men det er iallfall det jeg skjønner av det! Har ikke så veldig bra peiling på bil som du kanskje skjønner. Blond hilsen Har dere ikke en minus-knapp der du kan redusere hastigheten på deres bil? (Siden du skriver at du bremser for å redusere). Jeg bremser også noen ganger med bremsepedalen, men som oftest minus-knappen, hvis jeg ikke skal bremse litt raskere opp da. 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. april 2005 Forfatter Skrevet 6. april 2005 OK. I praksis vil det si at man ikke kan bruke cruise control'en på de aller laveste hastighetene, men det er vel heller ikke det som er behovet, det er jo ment å skulle gjøre det enklere på langkjøring. Så på noenlunde jevne hastigheter over 50-60 km kan du bruke det, hvis systemet ligner det i vår bil (jeg aner ikke om det er forskjeller ute å går). Da tror jeg at jeg har skjønt det ) Kanskje jeg kommer meg på tur etterhvert da. Høres ut som det er akkurat det jeg trenger og søknaden er sendt. 0 Siter
Gemini Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Da tror jeg at jeg har skjønt det ) Kanskje jeg kommer meg på tur etterhvert da. Høres ut som det er akkurat det jeg trenger og søknaden er sendt. Håper den blir innvilget snart da! :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. april 2005 Forfatter Skrevet 6. april 2005 Håper den blir innvilget snart da! :-) HMS er ikke av de raskeste for tida, så noen mnd må jeg nok regne med. 0 Siter
frosken Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 HMS er ikke av de raskeste for tida, så noen mnd må jeg nok regne med. Det er ikke HMS men Bilkontoret som skal behandle søknaden - og de bruker enda lengre tid enn HMS... 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. april 2005 Forfatter Skrevet 6. april 2005 Det er ikke HMS men Bilkontoret som skal behandle søknaden - og de bruker enda lengre tid enn HMS... og den kjerringa er sååååå sur hvis man ringer og maser. Hjelp! ) 0 Siter
Freya Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Har dere ikke en minus-knapp der du kan redusere hastigheten på deres bil? (Siden du skriver at du bremser for å redusere). Jeg bremser også noen ganger med bremsepedalen, men som oftest minus-knappen, hvis jeg ikke skal bremse litt raskere opp da. Jo, det er visst en måte å "gasse ned" på også, men jeg bruker visst bare bremsepedalen. Den minusgreia virker så sakte at det nesten må være oppoverbakke for at den skal sakke ned. 0 Siter
Freya Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Jeg likte den blonde forklaringen ) Jeg er særdeles blond når det gjelder bil. Jeg fyller bare bensin og så kjører jeg. That's it. Hehe, bra, håper du forsto hva jeg mente da. 0 Siter
amber sun Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Det har vi på den nye bilen Men jeg har ikke funnet ut av knappen ennå... Det blir nok bra når jeg får pugget alle knappene hehe 0 Siter
Gyda Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Criusekontroll er (nesten) genialt. Vi har det på automatgira bil, og det er deilig å kunne slippe gassen og slappe av og strekke på begge beina. Det er så godt forklart under her, at jeg nøyer meg med å skrive at du rett og slett trykker på en knapp på rattet når du har den hastigheten du ønsker at bilen skal kjøre i - og så holder den seg jevnt der. Ja, så er det altså knapper på rattet for å kunne øke litt og senke litt farta uten å bruke gass eller brems. Grunnen til at jeg innledningsvis skriver "nesten" i parentes, er at når du kjører på landeveien og skal bruke dette systemet, så er du jo sjelden aleine. Og når du ligger i en kø, så er farta aldri jevn. Det er små endringer som skal til før du tar innpå bilen foran, og så må du begynne å trykke på denne reduseringsknappen - eller i mange tilfeller bremsen - og så kommer du av den grunn litt for langt etter, så må du drive og gasse (med foten eller knappen). Det er rett og slett ganske irriterende å kjøre sånn. Det er derfor jeg sier til mannen min når vi er ute og kjører at det skulle vært påbudt med cruisekontroll slik at alle holdt mer jevn hastighet. (Jeg snakker om langkjøring, selvfølgelig.) Men konklusjonen er selvsagt at jeg ikke ville vært foruten, og at du kan glede deg til å få det! Svært behagelig og avlastende for beina. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. april 2005 Forfatter Skrevet 7. april 2005 Det har vi på den nye bilen Men jeg har ikke funnet ut av knappen ennå... Det blir nok bra når jeg får pugget alle knappene hehe LOL, flere blonde bilkjørere altså. Ny bil er ikke kult, det tar jo flere mnd før man har vendt seg til det ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. april 2005 Forfatter Skrevet 7. april 2005 Hehe, bra, håper du forsto hva jeg mente da. Jeg gjorde det ja ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.