Gå til innhold

Bekymret, mildt sagt.


jomfru'82

Anbefalte innlegg

Jeg har over lengre tid vært sammen med en mann med store psykiske problemer.I tillegg til dette har han og epilepsi.Føler han har vært åpen med å forklare meg hva medisinene han bruker daglig heter, brukes til osv, men nå er jeg veldig usikker.Han følger ikke doseringene han er satt opp til og annfallene kommer hyppigere.Dessuten syns jeg han går på veldig mange forskjellige medisiner. Er dette vanlig? Han går på Alopam, Apodorm,Rivotril,Cipralex og Sobril.Hvilke av disse er for epilepsi?Han sier det er Rivotrilen, men for et par mnd siden gikk han nesten 3 uker uten fordi han ikke hadde mer igjen og han får bare 100 stk om gangen som skal vare over en viss periode.Når jeg prøver å ta dette opp med han, blir han sur og svarer at "når ble DU lege?" Dette går inn på meg, for jeg er bekymret for helsa hans. Han er over 30 år om mener han kan passe på seg selv, men det tror jeg ikke. Hjelp meg noen... Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm dette var veldig mye angstmedisiner. Så og si bare benzodiasepiner. Og de er lett og oppnå toleranse på og bli avhengig av, selv med epelepsi.Rivotril er en epelepsimedisin, også angstmedisin.Også i benzogruppen.det er faktisk vanlig og bruke annen type medisiner som ikke gir rusfølelse når man har epelepsi.Egetlig er det under anfall at det er mest vanlig og bruke disse benzodiasepiner, i akutte tilfeller av anfall.Må han ha opphold noen dager, fordi han har brukt for mye, og ikke fulgt legens anvisninger, er krampeterskelen senket, og han vil få mye lettere anfall.Det finnes andre gode epelepsimedisiner som ikke gir avhengighet, som ikke påvirker angstnivået slik som benzodiasepiner.Benzodiasepiner er mest for angst, men brukes vanligvis i mer akutte tilfelle av epelepsianfall, og da gjerne som klyster.Det er faktisk ikke så vanlig og bare bruke benzo for epelepsi.Det kan være at han er i ferd med og utvikle et avhengighetsproblem og en toleranseeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rivotrilen er for epilepsi. Ingen av de andre har indikasjon på epilepsi ifølge felleskatalogen.

Rivotril er faktisk mer vanlig i disse dager og bruke for angst enn ren epelepsiproblematikk, pga avhengighetsfaren. Orfiril og Tegretol er faktisk mer vanlig for epelepsia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rivotril er faktisk mer vanlig i disse dager og bruke for angst enn ren epelepsiproblematikk, pga avhengighetsfaren. Orfiril og Tegretol er faktisk mer vanlig for epelepsia.

Men folk med epilepsi må ofte prøve ut mange medisiner før man finner en som fungerer optimalt, og med færrest mulig bivirkninger, for akkurat DEN personen. Så det kan være at det kun er Rivotril som funker skikkelig på vedkommendes epilepsi. Ikke vet jeg...

Har ingen formening om resten av medisinene, men hele situasjonen høres jo ikke helt bra ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rivotril er faktisk mer vanlig i disse dager og bruke for angst enn ren epelepsiproblematikk, pga avhengighetsfaren. Orfiril og Tegretol er faktisk mer vanlig for epelepsia.

Men likevel er det ikke mulig og få det på blå resept og heller ikke på fritak for det står kun med indikasjon på epilepsi i felleskatalogen.

Jeg krangler for tiden på trygdekontoret for å få det dekket som smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...