Gå til innhold

Egosamfunn

Anbefalte innlegg

Gjest Si heller ja
Skrevet

Er det bare meg som sier ofte ja selv om jeg kanskje kunne tenkt meg å si nei?

Ser i ukeblader at man oppfordrer folk til å si "nei" når det er noe man ikke vil, f.eks si nei til invitasjoner, hjelp osv. Selv har jeg merket at det for tiden er blitt så in å si "nei". Det er til å bli kvalm av i enkelte tilfelle. Helt greit om noen maser og spørr igjen og igjen og det ikke er gjensidghet. Men jeg reagerer når personer jeg vet jeg har vært snill mot og hjelpt flere ganger sier nei når jeg ber om en ørliten tjeneste. Til svar fikk jeg at de vil ta bedre vare på seg selv og vil derfor lære seg å si nei. Fy for en egoist du er tenker jeg da med meg selv når jeg vet jeg har stillt opp gjentatte ganger. Faktisk ble jeg såpass skuffet at jeg i dag sa jeg vil ha gjensidighet i vennskapet og at jeg ikke stiller opp om hun ikke gidder tilbake. Skal man ikke kunne ofre seg litt? Jeg synes man bør tenke seg godt om før en bare viser tøffheten med å si blankt nei.

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg har opplevd at noen mennesker hiver seg over meg og vil hjelpe meg med alt mulig rart jeg egentlig ikke trenger hjelp til, for så å senere spørre meg om hjelp til noe. En gang fikk jeg følelsen av at hun dama nærmest lurte meg inn i en sånn skylde hjelp-situasjon. Det var ikke noe gøy. Hun ser nok på meg som rimelig ego, noe jeg ikke er mot andre. Kanskje de oppfatter deg sånn også.

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg har opplevd at noen mennesker hiver seg over meg og vil hjelpe meg med alt mulig rart jeg egentlig ikke trenger hjelp til, for så å senere spørre meg om hjelp til noe. En gang fikk jeg følelsen av at hun dama nærmest lurte meg inn i en sånn skylde hjelp-situasjon. Det var ikke noe gøy. Hun ser nok på meg som rimelig ego, noe jeg ikke er mot andre. Kanskje de oppfatter deg sånn også.

Dersom du er en sånn som hjelper uten å ha blitt spurt, selvfølgelig ;)

Gjest si heller ja
Skrevet

Jeg har hjelpt denne veninnen konkret etter hun har spurt meg om hjelp. Jada jeg sier at folk ikke må være redd for å spørre om hjelp når det er personer jeg regner som venner men skjønner at jeg ikke kan fotsette sånn når de kun tenker på seg selv.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det selv, men skjønner godt at du er skuffet. Du var flink som sa fra direkte til vedkommende, det hadde sikkert ikke jeg gjort, jeg ville bare gått hjem og vært skuffet.

Skrevet

Jeg synes folk er litt for flinke til å si nei. Synes det kunne vært greit med litt hjelp nå og da men får oftest nei.

Er det noen som vil skifte dekk på bilen min her inne i år da? LOL, dattera mi har lovet hun skal gjøre det til helga men fy søren så mye trøbbel jeg har hatt i årenes løp pga det. Husker SDD nesten lovet å hjelpe meg i fortvilelsen, men jeg turde ikke si hvor jeg bodde.

Gjest noen bør si mer nei
Skrevet

Problemet med slike råd i ukeblader osv, er at det ofte er de som ikke burde følge dem som tar det til seg, mens de som burde følge dem, overser dem, eller blir skuffet / provosert (som deg).

Det er mange (kanskje inkludert deg selv) som sier ja til for mange oppgaver, som ikke sier nei til å hjelpe andre, selv om det kanskje er deg selv som burde blitt tilbust hjelp. Det er deg disse rådene er ment for, ikke for venninnen din som kanskje burde hjulpet til mye mer enn hun gjør..

Men slik er det veldig ofte, desverre..

Rådene er ikke nødvendligvis dårlige, eller vitner om et egoistisk samfunn, men det når frem til feil personer..

samme når det gjelder kostholdsråd osv, det er de sunne, slanke som får panikk av oppslag om at yoghurten inneholder litt sukker, mens de som burde redusere sukkerinntaket, ikke lar seg affisere..

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg har hjelpt denne veninnen konkret etter hun har spurt meg om hjelp. Jada jeg sier at folk ikke må være redd for å spørre om hjelp når det er personer jeg regner som venner men skjønner at jeg ikke kan fotsette sånn når de kun tenker på seg selv.

Klart det, vennskap må da være ca balanserte :)

Gjest Simiana
Skrevet

Har en kollega som ofte sier "nei" når folk spør henne om en tjeneste. Hun sier selv at hun er så glad hun endelig har lært seg til å si "nei" til folk. Men at hun ikke ser hvor negativt det virker med et kort "nei". Hun burde i stedet si noe sånn som: ".. jeg har desverre ikke tid nå.." e.l.

Gjest tjohooo
Skrevet

Problemet med slike råd i ukeblader osv, er at det ofte er de som ikke burde følge dem som tar det til seg, mens de som burde følge dem, overser dem, eller blir skuffet / provosert (som deg).

Det er mange (kanskje inkludert deg selv) som sier ja til for mange oppgaver, som ikke sier nei til å hjelpe andre, selv om det kanskje er deg selv som burde blitt tilbust hjelp. Det er deg disse rådene er ment for, ikke for venninnen din som kanskje burde hjulpet til mye mer enn hun gjør..

Men slik er det veldig ofte, desverre..

Rådene er ikke nødvendligvis dårlige, eller vitner om et egoistisk samfunn, men det når frem til feil personer..

samme når det gjelder kostholdsråd osv, det er de sunne, slanke som får panikk av oppslag om at yoghurten inneholder litt sukker, mens de som burde redusere sukkerinntaket, ikke lar seg affisere..

Så sant, så sant :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...