Gå til innhold

Om det å studere, framtida og slike ting....

Anbefalte innlegg

Gjest Karriere?
Skrevet

Hei...

Er ei jente på 19 som føler jeg trenger litt hjelp.

Det nærmer seg søknadsfrist nå, og jeg begynner å få ganske så hetta. Jeg føler at tiden renner fra meg. Etter et år på universitetet føler jeg meg mislykka og har mista all selvtillit og tro på meg selv og på at jeg kommer til å få en jobb etter endt utdannelese. Tidligere var jeg ikke slik og hadde ambisjoner så det ljomet. Det er vel kanskje realiteten som har sunket inn over meg, og jeg er smertelig klar over at ingenting kommer gratis og at det skal mye til for å skille seg ut blant mengden av ivrige studenter.

Så til det jeg har lyst til, det jeg er god i. Jeg har veldig godt språkøre og er femspråklig. Dette er vel min sterkeste side. Jeg liker filosofi. Jeg har meget gode datakunnskaper (selvlærte).

Jeg er flink med tall når jeg jobber med dem. Jeg husker det jeg har lest veldig godt. Jeg jobber like bra alene som i samarbeid - men trives best når jeg får styre/bestemme selv.

Jeg har IKKE lyst til å jobbe innenfor helsesektoren.

Barndomsdrømmen min var å bli ambassadør. Ellers kunne jeg tenke meg å jobbe innenfor stat, reiseliv, shipping, kunst, språk. Jeg ønsker å ta deler av utdanningen i utlandet (har sterke tilknytninger til flere land enn Norge)

Ellers er jeg kreativ og elsker å skape ting. Jeg maler og sitter ofte oppe om natta og skriver dikt/ andre skriblerier. Jeg ville være utrolig lykkelig om dette var noe jeg kunne jobbe med, men jeg er såpass realistisk at jeg forstår at det ikke er alle forundt. Dessuten føler jeg at det kreves mer av meg, at jeg får meg en "skikkelig" utdannelse og en respektert jobb etterpå.

Jeg kunne tenkt meg å studere reiselivsledelse på BI. Noen som vet noe om dette studiet? Hvordan er jobbutsiktene etter fullført bachelor?

Jeg kunne også tenkt meg en karriere innenfor shipping. Synes frakt, båter, offshore og slike ting er veldig spennenende. Derimot er det ikke så mange instanser som tilbyr utdanning innenfor området, og jeg er begrenset til å studere innenfor trøndelagsområdene de to førstkommende år.

Andre forslag?

Hvilken utdannelse har du, og hva jobber du som? Trives du?

Jeg er helt rådvill her jeg sitter. Føler at jeg kommer til å ende opp som lånekasseslave i kassa på Rema.

Jeg hadde vært så utrolig takknemlig om noen kunne svare meg...:)

Gjest tjohooo
Skrevet

Begrenset til trøndelag, åfferea? Shipping i England..

Gjest Karriere?
Skrevet

Begrenset til trøndelag, åfferea? Shipping i England..

Familiesituasjon + kjæreste.....

Gjest papirtiger
Skrevet

Veldig lurt av deg å tenke på hvilke yrker du kunne tenkt deg. Tror altfor mange tenker på hvilken _utdanning_ de har lyst å ta, uten å tenke på at utdannelsen faktisk skal føre til en jobb. (Typiske eksempler er de som studerer språk, filosofi, religion etc etc på HF som absolutt ikke vil bli lærere..)

Jeg ville snakket med en rådgiver. Og be vedkommede om å være konkret! Ikke la dem komme med "du kan bli hva som helst" svar, det hjelper deg ikke.

Lykke til, vet det er vanskelig valg du står ovenfor...

Gjest tjohooo
Skrevet

Familiesituasjon + kjæreste.....

Du er 19 år, da skal du IKKE la en kjæreste hindre deg i å reise langt vekk og ta den utdanningen du vil. Kanskje du venter på han i 2 år ja, men det er slett ikke sikkert han venter på deg. Jeg reiste, og angrer IKKE! :)

Jeg er en annen
Skrevet

Du er 19 år, da skal du IKKE la en kjæreste hindre deg i å reise langt vekk og ta den utdanningen du vil. Kanskje du venter på han i 2 år ja, men det er slett ikke sikkert han venter på deg. Jeg reiste, og angrer IKKE! :)

"Du er 19 år, da skal du IKKE la en kjæreste hindre deg i å reise langt vekk og ta den utdanningen du vil."

Dette må vel hver og en selv få gjøre seg opp en mening om.

Gjest @riele
Skrevet

Altså, han holder meg ikke tilbake. Jeg kan reise hvis jeg vil. Men jeg vil ikke uten han. (og ja, jeg har bodd og gått skole i utlandet før,, ALENE)

Men om et og et halvt år er han ferdig utdanna, og vi snakker om å reise til utlandet for å studere sammen da.

Gjest @riele
Skrevet

Altså, han holder meg ikke tilbake. Jeg kan reise hvis jeg vil. Men jeg vil ikke uten han. (og ja, jeg har bodd og gått skole i utlandet før,, ALENE)

Men om et og et halvt år er han ferdig utdanna, og vi snakker om å reise til utlandet for å studere sammen da.

Hei, der glemte jeg å skifte nick, men det er vel ingen fare:)

Gjest tjohooo
Skrevet

"Du er 19 år, da skal du IKKE la en kjæreste hindre deg i å reise langt vekk og ta den utdanningen du vil."

Dette må vel hver og en selv få gjøre seg opp en mening om.

Ja, men det var mitt råd. Hvorfor binde seg i så ung alder?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...