Gå til innhold

Medisiner


Gjest Melancholy

Anbefalte innlegg

Gjest Melancholy

Hei.

Ser ofte at folk har fått skrevet ut diverse medisiner og stiller spørsmål om hva de er for.

Forteller ikke legene deres dette? Hvorfor spør dere ikke legene om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er verre at folk ikke leser vedlegget i pakka og heller ikke gidder å slå opp i felleskatalogen før de spør.

Men nå er det endel medisiner som hjelper for mer enn det som står i vedlegget og felleskatalogen da og det er greit at folk spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melancholy

Det er verre at folk ikke leser vedlegget i pakka og heller ikke gidder å slå opp i felleskatalogen før de spør.

Men nå er det endel medisiner som hjelper for mer enn det som står i vedlegget og felleskatalogen da og det er greit at folk spør om.

Jepp. Stemmer jo ofte at de virker på andre indikasjoner enn det som står i pakningvedlegget.

Jeg synes bare at det noen ganger virker som folk spør om ting legene burde ha fortalt FØR de fikk noe utlevert. Kanskje de ikke tør å spørre legen?

Hva vet vel jeg..? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Det er verre at folk ikke leser vedlegget i pakka og heller ikke gidder å slå opp i felleskatalogen før de spør.

Men nå er det endel medisiner som hjelper for mer enn det som står i vedlegget og felleskatalogen da og det er greit at folk spør om.

Felleskatalogen er blitt rene bibelen for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Stemmer jo ofte at de virker på andre indikasjoner enn det som står i pakningvedlegget.

Jeg synes bare at det noen ganger virker som folk spør om ting legene burde ha fortalt FØR de fikk noe utlevert. Kanskje de ikke tør å spørre legen?

Hva vet vel jeg..? :-)

Jeg tror ikke legen har tid jeg. Det er ikke mye man får spurt om og svar på i løpet av 10 minutter.

Jeg fant ut plutselig en gang legen var hjemme hos meg at han ikke hadde fått med seg noe jeg hadde fortalt ham hver gang på slutten av timen de siste tre årene *himle med øynene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira12

LOL, jeg synes jeg ser oss sitte og lese.

Men jeg vil i hvert fall vite hva jeg får i meg.

Mens noen leser spennedes bøker, noen leser til eksamen...Mens vi sitter med nesa i felleskatalogen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kommer vel folk på ting de hadde ønsket å vite mer om etter at de har gått fra legekontoret. Ikke alle som verken har time hos legen så ofte, eller har leger som bruker mye tid på å snakke med sine pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen jeg går til forteller meg aldri noe som helst om medisinene jeg får. Dette til tross for at psykologen min har bedt henne om å gi info.

Nå leser jeg pakningsvedlegg og sjekker i felleskatalogen, men det står jo ikke der hvordan man skal trappe opp eller ned f.eks.

Trodde min lege var veldig sloppy med å forklare meg medisinene, men det er kanskje ikke så uvanlig likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *annonnyymm*

Har svært sjelden blitt forklart noenting som helst med medisiner. Og jeg har brukt fontex, (fikk høre at jeg kunne bli kvalm), lamictal (fikk høre at jeg ville bli helt frisk og slippe av svingningene), zyprex der jeg ikke hørte noe, bare at man kunne legge på seg og få lavere forbrenning, dette ETTER at jeg hadde lagt på meg en del, fluanxol hørte ingenting, zeldox, at en ikke skulle legge på seg, angsten og aggresiviteten hørte jeg ikke noe om, nozinan, alopam, at jeg skulle roe meg ned og sove, ikke noe om muskelsmertene, seroquel,ingenting, litium, at den kunne senke stoffskifte, skjelve på hender, skade nyrene, legge på seg. Fikk altså mest info om litium. Men det var den jeg ikke fikk noen bivirkninger av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melancholy

Legen jeg går til forteller meg aldri noe som helst om medisinene jeg får. Dette til tross for at psykologen min har bedt henne om å gi info.

Nå leser jeg pakningsvedlegg og sjekker i felleskatalogen, men det står jo ikke der hvordan man skal trappe opp eller ned f.eks.

Trodde min lege var veldig sloppy med å forklare meg medisinene, men det er kanskje ikke så uvanlig likevel.

Høh. Legen forteller vel HVORFOR du får de?

Synes deres historier høres veldig rare ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høh. Legen forteller vel HVORFOR du får de?

Synes deres historier høres veldig rare ut.

Nei. Hun forteller ingenting om medisinene. Da jeg ba om en erstatning for tolvon fordi jeg ble så forferdelig sulten da jeg tok dem, skrev hun ut Rivotril til meg uten å fortelle meg noe som helst om dem.

At det egentlig var en medisin mot epilepsi fant jeg ut da jeg leste pakningsvedlegget. Fikk heller ingen beskjed om at de var vanedannende, om jeg skulle bruke dem hver kveld eller bare av og til.

Da jeg begynte med cipralex sto det på pakningen at jeg kunne ta en til to tabletter. Ingen informasjon om at det er lurt med opptrapping på grunn av eventuelle bivirkninger.

Så uansett hvor rart det høres ut, så er noen leger sånn. Alt jeg har lært om medisiner har jeg snappet opp her på dol eller fra felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dragonchaos

Jepp. Stemmer jo ofte at de virker på andre indikasjoner enn det som står i pakningvedlegget.

Jeg synes bare at det noen ganger virker som folk spør om ting legene burde ha fortalt FØR de fikk noe utlevert. Kanskje de ikke tør å spørre legen?

Hva vet vel jeg..? :-)

sant det, men av og til lurer man på ting man gløymte å spørje om.. eg går sjeldent til legen min, og kan hende eg lurer på ting som eg kansje kan spørje om er mogleg, men vil gjerne ha andres erfaringer fyrst og slike ting..

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melancholy

Nei. Hun forteller ingenting om medisinene. Da jeg ba om en erstatning for tolvon fordi jeg ble så forferdelig sulten da jeg tok dem, skrev hun ut Rivotril til meg uten å fortelle meg noe som helst om dem.

At det egentlig var en medisin mot epilepsi fant jeg ut da jeg leste pakningsvedlegget. Fikk heller ingen beskjed om at de var vanedannende, om jeg skulle bruke dem hver kveld eller bare av og til.

Da jeg begynte med cipralex sto det på pakningen at jeg kunne ta en til to tabletter. Ingen informasjon om at det er lurt med opptrapping på grunn av eventuelle bivirkninger.

Så uansett hvor rart det høres ut, så er noen leger sånn. Alt jeg har lært om medisiner har jeg snappet opp her på dol eller fra felleskatalogen.

Ser ut til at jeg har vært heldig med mine leger da. De har omtrent alltid fortalt meg om det jeg har fått utlevert. Kanskje fordi jeg vil vite mer om ting jeg dytter i meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg har vært heldig med mine leger da. De har omtrent alltid fortalt meg om det jeg har fått utlevert. Kanskje fordi jeg vil vite mer om ting jeg dytter i meg...

skjønte med en gang at den nye legen min er "vims" på sånne ting jeg. Hun er veldig flink ellers, men forklare..eh.nei.

Nå jobber psykologen og legen min sammen, så det var ikke akkurat noe sjokk at det var AD jeg fikk da. Resten kan jeg spørre om her, eller lese meg til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...