Gå til innhold

Har alle krav på en individuell plan?


Gjest jeg er den du veit

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er den du veit

DPS'en vil ikke ha noe med meg å gjøre fordi jeg er for krevende og vanskelig for dem. (i følge overlegen) for dem. Nå prøver jeg å få ut journalen min fra dem. Men hvis jeg er så krevende med store personlighetsforstyrrelser som vil kreve langvarig psykoterapeutisk behandling(som han sier) så bør jeg vel ha fått en individuell plan eller hva?

Er det vanlig at en slik plan blir laget når man har gått på en DPS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Alle har krav på en individuel plan.Der skal(hvis ting fungere da) en bli fulgt opp av et team rundt seg for å gjennomføre denne planen. Jeg har fått tilbud om dette menge ganger i DPS der jeg er pasient, men har valgt å ikke ha en sånn plan. Men du har krav på det!!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg er den du veit

Alle på tvungent psykisk helsevern skal ha IP.

Alle andre med langvarige og sammensatte problemer som krever tiltak fra ulike instanser, har krav på og skal tilbys IP.

Dette er regulert av Psykisk helsevernloven §4-1

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html#4-1

men fungerer det i praksis? Hvis jeg klarer å få papirene mine uten at det er noen individuell plan der, kan jeg klage på det da?

eller hvor seriøst er dette opplegget med IP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

men fungerer det i praksis? Hvis jeg klarer å få papirene mine uten at det er noen individuell plan der, kan jeg klage på det da?

eller hvor seriøst er dette opplegget med IP?

Ja og nei.

Det fungerer på enkelte avdelinger.

Andre steder fungerer det ikke.

IP er mer en koordineringsplan enn en behandlingsplan. Den sier mest om hvem som skal gjøre hva.

En pasient som går i individuell psykoterapi og ikke har behov for tjenester fra andre instanser som kommunal psyksykepleie, trygdekontor, sosialkotor, aetat osv, skal ikke ha /trenger ikke IP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NyttLiv

Ja og nei.

Det fungerer på enkelte avdelinger.

Andre steder fungerer det ikke.

IP er mer en koordineringsplan enn en behandlingsplan. Den sier mest om hvem som skal gjøre hva.

En pasient som går i individuell psykoterapi og ikke har behov for tjenester fra andre instanser som kommunal psyksykepleie, trygdekontor, sosialkotor, aetat osv, skal ikke ha /trenger ikke IP.

Jeg går i individuell psykoterapi på DPS. Har ikke kontakt med noen andre instanser. Eller, jo forresten, jeg går jo i en gruppe på samme DPS også. Da jeg fikk inkalling til time (ny terapeut) sto det i brevet at jeg hadde rett på individuell plan jfr pasientrettighetsloven §2-5

Jeg brydde meg ikke noe større om det, men er den planen da i så fall for å koordinere gruppa og de individuelle samtalene? Har de ingen oversikt over hverandre uten at jeg ber om individuell plan? Jeg har jo en journal som har fulgt meg hos behandlerne, men på gruppa skrives det visst ikke noe. Hvis jeg vil at de skal vite om hverandre må jeg da be om denne planen?

Eller er det en annen grunn en gruppa til at de skrev om individuell plan? Det er jo fastlegen som skriver ut SSRI og stoffskiftepiller, men jeg ba dem ha kontakt medfastlegen før engang uten at de gadd å inngå noe samarbeid med ham da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...