Gjest Calóni Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Kjempebra! Jeg korrigerte en engelsklærer i 6. klasse. Hun ga meg feil på ordet "ladder" (stige). Hun mente faktisk at det ikke var noe som het ladder på engelsk. Litt latterlig da, at elevene skal måtte korrigere lærere i grunnleggende kunnskaper. Eller mest tragisk da... At man kommer inn på og gjennom lærerskolen med så åpenbart mangelfulle kunnskaper. Og dermed får jobber de egentlig ikke er skikket for... Jepp. Det har jo vært skriverier i avisene om dette. Høgskolene får mindre støtte dersom elevene stryker. Mao, det flere elever de lar stå, det mer penger til skolen. 0 Siter
morsan Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Jepp. Det har jo vært skriverier i avisene om dette. Høgskolene får mindre støtte dersom elevene stryker. Mao, det flere elever de lar stå, det mer penger til skolen. Jeg fikk en urettmessig korrigering en gang av en bekjent som hadde bodd mange år i USA (ikke lærer riktignok! *S*). Hun hadde fått besøk av mange ametikanere, og praten gikk derfor på engelsk. Jeg sa noe om at det hadde vært lang "queue" et sted. Den norske venninnen holdt på å falle om av latter, og mente at nå hadde jeg bare "for-engelsket" ordet "kø", for det heter jo "line", da!! Jeg sto på mitt og sa at dette hadde vi da lært på barneskolen! Hadde hun allerede glemt det? En rask spørsmålsrunde til amerikanerne i følget ga ingen avklaring - de hadde heller ikke hørt om ordet queue. Enden på visa ble at jeg dro med meg hele følget inn på en bokhandel og slo opp i en ordbok! *S* Jeg hadde rett! ;-) 0 Siter
Gemini Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Jeg fikk en urettmessig korrigering en gang av en bekjent som hadde bodd mange år i USA (ikke lærer riktignok! *S*). Hun hadde fått besøk av mange ametikanere, og praten gikk derfor på engelsk. Jeg sa noe om at det hadde vært lang "queue" et sted. Den norske venninnen holdt på å falle om av latter, og mente at nå hadde jeg bare "for-engelsket" ordet "kø", for det heter jo "line", da!! Jeg sto på mitt og sa at dette hadde vi da lært på barneskolen! Hadde hun allerede glemt det? En rask spørsmålsrunde til amerikanerne i følget ga ingen avklaring - de hadde heller ikke hørt om ordet queue. Enden på visa ble at jeg dro med meg hele følget inn på en bokhandel og slo opp i en ordbok! *S* Jeg hadde rett! ;-) Min Clue-ordbok (engelsk-norsk elektronisk ordbok) sier at Line er det amerikanske ordet for kø. Så da er nok queue det britisk-engelske... :-) 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Jeg fikk en urettmessig korrigering en gang av en bekjent som hadde bodd mange år i USA (ikke lærer riktignok! *S*). Hun hadde fått besøk av mange ametikanere, og praten gikk derfor på engelsk. Jeg sa noe om at det hadde vært lang "queue" et sted. Den norske venninnen holdt på å falle om av latter, og mente at nå hadde jeg bare "for-engelsket" ordet "kø", for det heter jo "line", da!! Jeg sto på mitt og sa at dette hadde vi da lært på barneskolen! Hadde hun allerede glemt det? En rask spørsmålsrunde til amerikanerne i følget ga ingen avklaring - de hadde heller ikke hørt om ordet queue. Enden på visa ble at jeg dro med meg hele følget inn på en bokhandel og slo opp i en ordbok! *S* Jeg hadde rett! ;-) Hehe..joda, queue betyr kø. Men om det er ordet som vanligvis brukes, det er jo en annen ting. Det er vanligere med "line". Men å hevde bastant at det ikke er -riktig-? Kill! 0 Siter
noami Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Kjempebra! Jeg korrigerte en engelsklærer i 6. klasse. Hun ga meg feil på ordet "ladder" (stige). Hun mente faktisk at det ikke var noe som het ladder på engelsk. Litt latterlig da, at elevene skal måtte korrigere lærere i grunnleggende kunnskaper. Eller mest tragisk da... At man kommer inn på og gjennom lærerskolen med så åpenbart mangelfulle kunnskaper. Og dermed får jobber de egentlig ikke er skikket for... Var det en fast engelsklærer da, eller kanskje en vikar? (høres litt ut som det sistnevnte mht dine erfaringer).... litt vel utrolig om det var en som var fast ansatt for å undervise i engelsk da *himle* 0 Siter
Gemini Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Var det en fast engelsklærer da, eller kanskje en vikar? (høres litt ut som det sistnevnte mht dine erfaringer).... litt vel utrolig om det var en som var fast ansatt for å undervise i engelsk da *himle* Hun var langtids-vikar... Så det var ille nok! 0 Siter
morsan Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Hehe..joda, queue betyr kø. Men om det er ordet som vanligvis brukes, det er jo en annen ting. Det er vanligere med "line". Men å hevde bastant at det ikke er -riktig-? Kill! Da jeg gikk på ungdomsskolen var "queue" det eneste ordet vi lærte. Jeg slo siden opp i en eldre utgave Kunnskapsforlagets blå ordbøker som vi hadde i mitt barndomshjem, og der sto det bare dette ordet for "kø". "Line" har nok kommet inn i vårt engelske ordforråd i relativt nyere tid! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.