Gå til innhold

NHD: Noe som kan erstatte tolvon?


maire

Anbefalte innlegg

Tidligere brukte jeg 20 mg cipralex og 20-30 mg tolvon i kombinasjon. Merket veldig godt at jeg fikk både økt energi og at humøret steg betraktelig med tolvonen.

Dessverre fikk jeg samtidig oksehunger av tolvonen og trappet ned til 10 mg tolvon en gang i blant i stedet for fast, og rivotril 0.5 innimellom.

Problemet er bare at energien og humøret forsvant samtidig med at jeg trappet ned tolvon. Testet 20-30 mg tolvon noen uker sammenhengende igjen, og fikk enda en gang masse energi og humøret steg.

Men pga klusset med sult- og metthetsfølelse tør jeg ikke bruke så høy dose tolvon.

Finnes det ikke en annen medisin som kan ha like god effekt på energi og humøret som tolvon, men som ikke har den dumme bivirkningen med oksehungeren?

Har spurt legen min, men hun mener jeg bare skal ta Rivotril. Syns ikke noe særlig om den. Ikke hever den humøret og jeg får forferdelig hangover. Dessuten er den vanedannende. Er vel heller ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rivotril er vel mest for at du skal slappe av og få sove. Hvis det er formålet kan du prøve vallergan. Det er egentlig en allergimedisin, med søvnighet som bivirkning. Tar du den tidlig på kvelden (7-8), slipper du hangover dagen etter. Det tar litt tid før den virker, så det er ikke noe problem å ta den såpass tidlig.

Det høres ut som det er virkningen på depresjonen du savner. Et alternativ kan jo være å øke dosen med cipralex(?), ev. bytte ut med et annet AD. Nyere AD gir ikke den samme sultfølelsen som tolvon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og cipralex, opptrappingfase. En av grunnene til at jeg begynte med dem er at jeg skal få mere energi?

trodde cipralex skulle hjelpe på dette??.

Er ikke plaget med humørsvingninger eller depresjon, da må det i så fall være såkalt"skjult" depresjon? har bare hørt utrykket!!

Legen tror det er angst som tar min energi.

Men håper var jo at dette skulle bedre seg.

Kankje jeg er på feil medisin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rivotril er vel mest for at du skal slappe av og få sove. Hvis det er formålet kan du prøve vallergan. Det er egentlig en allergimedisin, med søvnighet som bivirkning. Tar du den tidlig på kvelden (7-8), slipper du hangover dagen etter. Det tar litt tid før den virker, så det er ikke noe problem å ta den såpass tidlig.

Det høres ut som det er virkningen på depresjonen du savner. Et alternativ kan jo være å øke dosen med cipralex(?), ev. bytte ut med et annet AD. Nyere AD gir ikke den samme sultfølelsen som tolvon.

Ja, det er effekten mot depresjon jeg syns tolvon var så god for. Den ekstra energien og merkbart bedre humør.

Jeg bytter på mellom tolvon, rivotril og en sjelden gang vallergan for å få sove.

Har funnet ut nå i helga at hvis jeg tar rivotril sånn i 18-19 tida, så sovner jeg rundt kl. 22 og er oppe igjen på morgenen uten hangover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er effekten mot depresjon jeg syns tolvon var så god for. Den ekstra energien og merkbart bedre humør.

Jeg bytter på mellom tolvon, rivotril og en sjelden gang vallergan for å få sove.

Har funnet ut nå i helga at hvis jeg tar rivotril sånn i 18-19 tida, så sovner jeg rundt kl. 22 og er oppe igjen på morgenen uten hangover :-)

Hvor mye Rivotril må du ta for å sove? Jeg spiser 2 mg hver kveld men sovner ikke av det. Har legens tillatelse til å øke dosen ganske mye så det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og cipralex, opptrappingfase. En av grunnene til at jeg begynte med dem er at jeg skal få mere energi?

trodde cipralex skulle hjelpe på dette??.

Er ikke plaget med humørsvingninger eller depresjon, da må det i så fall være såkalt"skjult" depresjon? har bare hørt utrykket!!

Legen tror det er angst som tar min energi.

Men håper var jo at dette skulle bedre seg.

Kankje jeg er på feil medisin da?

Cipralex er en god medisin mot både angst og depresjon. Så du er nok ikke på feil medisin.

Den virker bare forskjellig på forskjellige mennesker.

Jeg har veldig god nytte av den mot tvangstanker, og den hever nok tiltakslysten min også. Har bare vært inne i en litt ekstra tung periode jeg, tror jeg. Og medisiner alene kan ikke fikse alt.

Gi Cipralex en sjanse du. Det kan hende den blir til veldig god hjelp for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye Rivotril må du ta for å sove? Jeg spiser 2 mg hver kveld men sovner ikke av det. Har legens tillatelse til å øke dosen ganske mye så det er derfor jeg spør.

Hei Dorthe, jeg tar bare 0.5 mg. Det holder for meg til å sovne. Er jeg heldig sover jeg også natta igjennom og våkner ikke i 3-4 tida på morgenen. Jeg tar ikke ny pille da.

Tør ikke bruke Rivotril hver dag jeg. Er så redd for å bli avhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dorthe, jeg tar bare 0.5 mg. Det holder for meg til å sovne. Er jeg heldig sover jeg også natta igjennom og våkner ikke i 3-4 tida på morgenen. Jeg tar ikke ny pille da.

Tør ikke bruke Rivotril hver dag jeg. Er så redd for å bli avhengig.

Jeg vet ikke om jeg er avhengig jeg og egentlig så bryr jeg meg ikke om det. Så lenge jeg får resept av legen og de hjelper meg for mine smerter så er jeg kjempefornøyd :o) Hm, jeg merker ikke 0,5 mg i det hele tatt. Jeg startet med 1 mg for fem år siden og har økt til 1,5 og deretter 2 mg. Får lov å spise 8 mg om dagen, 4x2mg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...