Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt jevnt stigende kolestrol over mange år, nå 7,7 ved sist måling. Min far er h.operert (bypass) og flere onkler har hatt det samme. I følge legen lever jeg sunt og har marginalt å endre på med kosthold. Er det andre ting å følge opp med enn å måle kolestrolet og "vente på et infarkt"? Har man f.eks. nytte av EKG uten at man har de typiske symptomene fra hjertet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18034-arv-og-kolestrol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Nass.

Du har nok hatt et forhøyet kolesterol helt fra fødselen. Det er riktig at kolesterol-verdien stiger litt med stigende alder, men det er ganske lite.

Din genetiske disposisjon for å ha høyt kolesterol er det p.t. lite å gjøre med. Imidlertid kan vi idag gjøre endel forebyggende for å hindre utvikling av hjerte-kar-sykdom.

Du skriver ikke noe om din alder, men jeg regner med at du nærmer deg de voksnes rekker.

Du har betydelig belastning av hjertesykdom (hvertfall på farssiden). Med et kolesterol på 7,7 mmol/l bør du nok begynne å ta et kolesterolsenkende middel. Ta dette opp med din lege. Ta sikte på å komme ned på et lavt 5 tall, helst på 4-tallet i løpet av neste år.

Og - sørg for at de påvirkelige risikofaktorer for hjerte-kar-sykdom blir eliminert : røyking, overvekt, høyt blodtrykk, manglende mosjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18034-arv-og-kolestrol/#findComment-82941
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...