Gå til innhold

Forhold til en psykisk syk


PapayaAnno

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært sammen en gutt i et år .Han har diagnosen paranoid schizofreni , noe jeg viste om fra starten. Jeg vil virkelig at dette forholdet skal fungere ,men noen ganger kan det føles litt håpløst da han innbiller seg ting ,som f.eks at jeg er utro .Det at han ikke klarer å stole på meg er et stort problem ,men jeg skjønner at det er p.g.a sykdommen ,men det er vanskelig å håntere. Tidligere har han ikke villet vedkjenne seg sykdommen helt ,men nå virker det som han har godtatt det .Han er villig til å gå sammen meg å prate med noen om det ,men jeg klarer ikke å finne annet en støttegrupper for pårørende. Vi har planer om å flytte sammen til høsten ,men før det vil jeg føle meg tryggere å forstå mer .Hvordan skal jeg få han til å stole på meg , føle seg trygg? Hvordan skal jeg håntere situasjoner som oppstår? Kan han noen gang bli frisk? Hva skal jeg gjøre for å gjøre hverdagen han bedre? Det er sikkert vanskelig å svare på disse spørsmålene når du ikke vet noe om han ,men jeg tar gjerne i mot råd ,eller kanskje du kan hjelpe meg med hvor vi kan henvende oss. Vi bor i buskerud om det er noe hjelp :)Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Melancholy

Vel, er han i noen behandling hos psykolog, etc. nå? DPS på Sykehuset Buskerud er veldig flinke. Der hadde jeg inne kjentfolk for prat med mine behandlere.

Fungerte fint der. :-)

Kort ventetid for å komme inn også da jeg stod i "kø".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimt av sol

Tenk deg godt om før du etablerer deg sammen med han. Jeg har selv bodd sammen med en mann som var psykisk syk og det var en enorm påkjenning. Det er lett å tro at ting vil endre seg, men du kan ikke forandre et annet menneske. Med en så alvorlig diagnose må han ha hjelp. Har han ikke kontakt med en psykiater? Må jo ha vært i kontakt med noen siden han er diagnostisert?

Jeg hørte ikke på fornuft da menneskene rundt meg ville at jeg skulle gå fra kjæresten min. Så du hører sikkert ikke på mitt råd du heller. Forelskelse kan gjøre blind, men jeg er i dag veldig takknemlig for at jeg er sammen med en mann som er frisk. Det gjør livet veldig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...