Gå til innhold

zyban


gunter

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri brukt noen form for antidepressiva før jeg fikk zyban for en del år tilbake. Denne fikk jeg som hjelp til å slutte med røyk. Det hjalp, lysten på røyk forsvant.

I tillegg fikk jeg en enorm opptur, humør og energien steg enormt.

Dette har jeg aldri opplevd igjen med andre typer antidepressiva. Har forsøkt zoloft og remeron, gikk rett ned i kjelleren. Så forsøkte jeg seroxat, men fikk veldig mye bivirkninger.

Bruker nå cipralex som virker bra mot sosialangst, men har aldri fått samme oppturen som med zyban. Har også fortsatt veldig mye angst, depresjoner og f...vet hva.

Zyban var virkelig en lykkepille for meg. Mener at jeg leste et sted at denne pillen ikke kan skrives ut mot depresjon i Norge, kun mot røykeavvenning? Stemmer dette?

Det kan jo også være at jeg ikke var så syk som nå i den perioden jeg brukte zyban,og at den derfor hjalp meg pga. litt lettere depresjon.

Vil i alle tilfelle skaffe meg så mye info. som mulig om medisiner, hjelp som er mulig, jeg vil bli frisk,selv om jeg har innsett at ting tar tid.

Håper jo hele tiden på at det skal finnes en vidundermedisin el. som hjelper, og "knips" så er jeg frisk. Men det er vel en urealistisk drøm, kanskje......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zyban var ei skikkelig lykkepille for meg også.

Ingen andre medisiner ga så god antidepressiv effekt på meg som dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickless

Jeg fikk resept på Zyban mot røykeavvenning. Fikk sjokk da jeg oppdaget at jeg måtte ut med 1000,-

Umulig å bruke dette som lykkepille med den prisen,i alle fall ikke hvis en er uføretrygdet.

Men jeg trenger å slutte med røyken,har røkt i 22 år, mye. Jeg spiser enormt sundt og mosjonerer mye,men hva hjelper det hvis en bryter ned helsen med røyk? Jeg TRENGER å kutte røyken,røyker 15 pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zyban-bruker

Legen min har skrevet det ut som kombinert røykeavvenning/mot depresjon.

Dvs at jeg har fått en respept som varer ut over de 7-8 ukene en slik "kur" man vanligvis bruker for røykeslutt.

Man kan altså fint bruke den som "lykkepille" om man har råd til det. Får ikke denne på blå resept, slik at man må ut med ca. 1300 kr. pr. 7-8 uke.

På meg fungerer de også helt utmerket og har ikke hatt noen bivirkninger av nevneverdig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Zyban på hvit resept blir utrolig dyrt i lengden.

Hos deg kan en vise at du har langvarig depresjon, flere andre medisiner har ikke hjulpet/hjulpet dårlig, og Zyban har virket svært bra.

Da er det en enkel sak for legen å søke om at du får dekt dette på samme måte som om du fikk det på blå resept. Det tar bare en halv times arbeid ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyban på hvit resept blir utrolig dyrt i lengden.

Hos deg kan en vise at du har langvarig depresjon, flere andre medisiner har ikke hjulpet/hjulpet dårlig, og Zyban har virket svært bra.

Da er det en enkel sak for legen å søke om at du får dekt dette på samme måte som om du fikk det på blå resept. Det tar bare en halv times arbeid ekstra.

Tusen takk for svar!

Dette hørtes lovende ut.

Skal ta det opp med legen når jeg møter han.

Det blir jo et valg jeg må ta.

Trodde forresten at man ikke kunne få zyban i Norge mot depresjon, så dette var en meget nyttig opplysning. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...