Gå til innhold

Lamictal og bipolar resten av livet?


grublejenta

Anbefalte innlegg

grublejenta

Jeg er bipolar affektiv,og bruker Lamictal. Endelig noe som virkelig fungerer helt perfekt for meg,er så gla for det! Men:Jeg har ikke fått noe ordentlig svar fra legen min om jeg må gå på dette resten av livet. Kan jeg bli frisk igjen? (Har ikke diskutert dette med psykiateren min da han har en kjempelang venteliste. Trenger ikke "plage" han med det dersom jeg kan få svar her inne)

En ting til:Hvorfor får jeg ikke livsforsikring? Har kun søkt ett sted,men fikk avslag og synes det var så nedverdigende.(Jeg vil legge til at jeg har vært stabil og uten depresjoner i tre år nå. Maniske episoder har jeg kun hatt noen få ganger, det har heller ikke forekommet de siste åra)

Takk til de som eventuelt har noen svar til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Disposisjonen for bipolar lidelse er livslang.

Med det vi vet i dag, må du sannsynligvis bruke en slik medisin resten av livet.

Forkningen innen genterapien går raskt (i resten av verden). Kanskje vil det komme gjennombrudd i denne forskningen slik at en kan reparere genetiske disposisjoner for en rekke lidelser.

Om vi snart får slutt på prestestyret i Norge, vil sannsynligvis nordmenn også kunne få nytte av denne forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disposisjonen for bipolar lidelse er livslang.

Med det vi vet i dag, må du sannsynligvis bruke en slik medisin resten av livet.

Forkningen innen genterapien går raskt (i resten av verden). Kanskje vil det komme gjennombrudd i denne forskningen slik at en kan reparere genetiske disposisjoner for en rekke lidelser.

Om vi snart får slutt på prestestyret i Norge, vil sannsynligvis nordmenn også kunne få nytte av denne forskningen.

Kritisk til Bondevik? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grublejenta

Disposisjonen for bipolar lidelse er livslang.

Med det vi vet i dag, må du sannsynligvis bruke en slik medisin resten av livet.

Forkningen innen genterapien går raskt (i resten av verden). Kanskje vil det komme gjennombrudd i denne forskningen slik at en kan reparere genetiske disposisjoner for en rekke lidelser.

Om vi snart får slutt på prestestyret i Norge, vil sannsynligvis nordmenn også kunne få nytte av denne forskningen.

Takker for svar, nå fikk min overarbeidede psykiater litt mindre på timeplanen :) Greit nok at jeg sannsynligvis må ta medisiner resten av livet, ok å vite liksom!

Ang genetiske disposisjoner: jeg er bekymret for at min sønn skal utvikle samme lidelse. Finnes det forskning på området(ang hvor stor sjanse det er for at han arver dette)?

Dersom jeg på et tidligere tidspunkt hadde vært klar over at lidelsen er arvelig ville jeg nok valgt å ikke få barn (Regner med at dette ikke blir misforstått, er selvsagt kjempegla i sønnen min)

.."Om vi snart får slutt på prestestyret i Norge, vil sannsynligvis nordmenn også kunne få nytte av denne forskningen"..

Hehe, gentukling&nytenking er ikke prioritert her i glade Norge nei, vi har da for pokker olje og dermed penger nok til å pøse på der det trengs, sant? (Ironi ja..)

Samt det store moralske ansvar med å ikke klusse med naturen.. *skrev hun idet hun kom på at hun må kjøpe genmodifiserte tomater i morra*. Tenk å ønske at en var en grønnsak da! Psykt...

Politisk ukorrekt hilsen,

Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kritisk til Bondevik? ;-)

Hallo!

Får ikke sove, så kunne gjerne tatt en seriøs politisk debatt her inne. Men det blir kanskje feil forum.

Blir i alle tilfelle med på skifte regjering. Bondevik kan jo ta på seg prestekappe og preke der han hører hjemme.

Det er jo også ledig stilling som pave,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Får ikke sove, så kunne gjerne tatt en seriøs politisk debatt her inne. Men det blir kanskje feil forum.

Blir i alle tilfelle med på skifte regjering. Bondevik kan jo ta på seg prestekappe og preke der han hører hjemme.

Det er jo også ledig stilling som pave,...

Helt enig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Hallo!

Får ikke sove, så kunne gjerne tatt en seriøs politisk debatt her inne. Men det blir kanskje feil forum.

Blir i alle tilfelle med på skifte regjering. Bondevik kan jo ta på seg prestekappe og preke der han hører hjemme.

Det er jo også ledig stilling som pave,...

Fikk lyst å si noe som kanskje er litt kontroversielt. Min psykiater er som sagt en seig mann, og han har hatt gående mennesker med bipolar lidelse hos seg i nærmere 15 år. Jeg antar at de følges opp i mange av disse årene, og ikke går i direkte terapi. Men han har en håndfull pasienter som er medisinfrie og har vært det i 5-6 år,etter ti år i terapi. Selv om de fortsatt har lidelsen. Dette er nok spesielt, men poenget mitt er at man skal aldri si aldri. Ikke i psykiatrien heller går alt etter klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst å si noe som kanskje er litt kontroversielt. Min psykiater er som sagt en seig mann, og han har hatt gående mennesker med bipolar lidelse hos seg i nærmere 15 år. Jeg antar at de følges opp i mange av disse årene, og ikke går i direkte terapi. Men han har en håndfull pasienter som er medisinfrie og har vært det i 5-6 år,etter ti år i terapi. Selv om de fortsatt har lidelsen. Dette er nok spesielt, men poenget mitt er at man skal aldri si aldri. Ikke i psykiatrien heller går alt etter klokka.

Sist jeg hørte forskningen på dette området referert, er det ikke påvist at samtaleterapi påvirker antall episoder med manier eller depresjoner hos bipolare. Det kan selvfølgelig være til hjelp på andre områder, men man skal være ytterst forsiktig med å tro at samtaleterapi kurerer bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Sist jeg hørte forskningen på dette området referert, er det ikke påvist at samtaleterapi påvirker antall episoder med manier eller depresjoner hos bipolare. Det kan selvfølgelig være til hjelp på andre områder, men man skal være ytterst forsiktig med å tro at samtaleterapi kurerer bipolar lidelse.

Jeg skrev ikke at de var kurert, men at de ikke hadde vært medisinert de siste årene. Forskningen gjelder fortsatt, men det finnes alltid noen unntak tror jeg, som opplever ting litt på siden av hva som vil gjelde de fleste. Og det er interessant, synes jeg.

Vh bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke at de var kurert, men at de ikke hadde vært medisinert de siste årene. Forskningen gjelder fortsatt, men det finnes alltid noen unntak tror jeg, som opplever ting litt på siden av hva som vil gjelde de fleste. Og det er interessant, synes jeg.

Vh bugge.

Du har vært heldig og fått en svært "eksklusivt" terapitilbud som du åpenbart har benyttet svært godt. Det er ikke så mange som får tilgang på denne type terapi lenger, og den type terapeuter pleier normalt heller ikke behandle de dårligste bipolare (men selvfølgelig kan det være unntak her også).

Enig i at det er interessant med unntakene, men synes at hovedregelen bør komme tydeligst frem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Du har vært heldig og fått en svært "eksklusivt" terapitilbud som du åpenbart har benyttet svært godt. Det er ikke så mange som får tilgang på denne type terapi lenger, og den type terapeuter pleier normalt heller ikke behandle de dårligste bipolare (men selvfølgelig kan det være unntak her også).

Enig i at det er interessant med unntakene, men synes at hovedregelen bør komme tydeligst frem :-)

Jeg er enig i at hovedregelen bør komme frem. Jeg er også klar over at helsevesenet ikke er der for alle. Det tok 15 år før jeg fikk den hjelpen jeg trengte, og det var vonde år. Hadde jeg ikke blitt liggende invalid i senga i lang tid uten god forklaring for primærlegen min, ville nok ikke primærlegen min sendt meg til disse psykiatrene. Det triste er at hadde helsevesenet vært der i større grad for alle( i en verden som dessverre aldri kommer til å eksistere), hadde kanskje hovedregelen i en del tilfeller innen psykiatrien sett annerledes ut.

Jeg vet lite om hvordan det er å være bipolar, men de aller fleste må nok gå på medisiner resten av livet. Det er jeg klar over, og jeg tar selvkritikk hvis det jeg skrev virket som salt i såret på de som ikke får god nok oppfølging, eller håp som ikke er berettiget til andre.

Vh bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at hovedregelen bør komme frem. Jeg er også klar over at helsevesenet ikke er der for alle. Det tok 15 år før jeg fikk den hjelpen jeg trengte, og det var vonde år. Hadde jeg ikke blitt liggende invalid i senga i lang tid uten god forklaring for primærlegen min, ville nok ikke primærlegen min sendt meg til disse psykiatrene. Det triste er at hadde helsevesenet vært der i større grad for alle( i en verden som dessverre aldri kommer til å eksistere), hadde kanskje hovedregelen i en del tilfeller innen psykiatrien sett annerledes ut.

Jeg vet lite om hvordan det er å være bipolar, men de aller fleste må nok gå på medisiner resten av livet. Det er jeg klar over, og jeg tar selvkritikk hvis det jeg skrev virket som salt i såret på de som ikke får god nok oppfølging, eller håp som ikke er berettiget til andre.

Vh bugge

Tror ikke du trenger å ta noen selvkritikk:-) Jeg bare kommenterte spontant på det du hadde skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Tror ikke du trenger å ta noen selvkritikk:-) Jeg bare kommenterte spontant på det du hadde skrevet.

Jo, men jeg tror din spontane kommentar hadde noe for seg, så kanskje det var rett å ta selvkritikk. Jeg ble ikke såret, men av og til kan hver og en av oss være et "brødhau", og ikke tenke på for eksempel om tid og sted er det rette. Og hva vi vil med innleggene våre til enhver tid er vel noe som jeg ønsker å tenke over. Jeg føler meg veldig heldig nå, som får den oppfølgingen jeg gjør. Jeg hadde ikke trengt den, hadde jeg fått rett hjelp tidligere. Det er trist, og jeg liker tanken på å videreformidle noe av det jeg har fått til andre her inne. Også ikke minst fordi jeg kan komme når jeg er på bunn, og få hjelp og støtte her. Også er det så mange spennende, interessante kloke, flotte mennesker her inne. Som gir av seg selv, og det er et privilegium egentlig å få treffe på alle sammen, der vi sitter i hvert vårt hus. Så fjernt, og av og til likevel så nært.

At vi passer litt på hverandre er det som gjør at det kjennes trygt å komme med svar og innlegg.

Du har ikke vært her så mye i det siste. Det merkes så fort:) Håper du har det bra.

Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lateralen

Disposisjonen for bipolar lidelse er livslang.

Med det vi vet i dag, må du sannsynligvis bruke en slik medisin resten av livet.

Forkningen innen genterapien går raskt (i resten av verden). Kanskje vil det komme gjennombrudd i denne forskningen slik at en kan reparere genetiske disposisjoner for en rekke lidelser.

Om vi snart får slutt på prestestyret i Norge, vil sannsynligvis nordmenn også kunne få nytte av denne forskningen.

.. Ja, Bondevik har bl a vært mer fokusert på å utnevne St Olavs orden i egne rekker, -da fikk i grunnen jeg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...