Gå til innhold

Kriterier oppfylt for tvangsinnleggelse?


Gjest vilværeanonymnå.

Anbefalte innlegg

Gjest vilværeanonymnå.

Hei!

Jeg har slitt med søvnproblemer over lang tid, er så deprimert at jeg kun ligger i senga med laptopen, hører på musikk og gjør litt skolearbeid. Har ikke dusjet på tre dager, orker ikke tanken på å stå opp.

Hører flere og verre stemmer enn noen gang før. Det lille jeg spiser, kaster jeg opp.

Orker ikke snakke med noen.

Om jeg forteller psykologen om min situasjon, kan hun da tvangsinnlegge meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

grublejenta

Jeg tror ikke det,men uansett er det kjempeviktig at du forteller henne dette. Det finnes hjelp å få!!

Du skal IKKE måtte ha det så vondt,og jeg vet at det er lys i tunellen for deg også. Det er det for alle, men da MÅ man snakke med noen. Vær så snill å gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Jeg vet ikke om hun kan det, men jeg tviler sterkt på at dettte er grunnlag for tvangsinnleggelse.... må man ikke være en fare for seg selv eller andre for å innlegges på tvang da? Da jeg slutta å stå opp, bare slutta jeg å stå opp.... psyken syntes det ikke var bra.. men ingen tvangsinleggelse for noe sånn....!??? Jeg var ikke engang inne på tanken... men jeg var inne på å¨be om innleggelse selv. Så gikk det bra ;-)

Håper du får det bedre... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedvilkåret for tvangsinnleggelse er at du har en alvorlig sinnlidelse, psykose. I tillegg må et av tilleggsvilkårene være oppfylt. Dvs. du må enten være til fare for deg selv, eller til fare for andre, eller utsiktene til bedring blir mye dårligere hvis du ikke blir innlagt.

I tillegg kan du bli innlagt til observasjon hvis det er grunn til å tro at vilkårene er oppfylt, men uten at det er sikkert.

At du hører stemmer kan være tegn på en psykose. Hva har psykologen din sagt til det tidligere? Har du blitt "advart" om at du kan bli tvangsinnlagt?

Uansett bør du fortelle psykologen din om stemmene, og hvordan du har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elinamaria

Jeg vet ikke om hun kan det, men jeg tviler sterkt på at dettte er grunnlag for tvangsinnleggelse.... må man ikke være en fare for seg selv eller andre for å innlegges på tvang da? Da jeg slutta å stå opp, bare slutta jeg å stå opp.... psyken syntes det ikke var bra.. men ingen tvangsinleggelse for noe sånn....!??? Jeg var ikke engang inne på tanken... men jeg var inne på å¨be om innleggelse selv. Så gikk det bra ;-)

Håper du får det bedre... :-)

Er nok absolutt fare for tvangsinnleggelse. Ble tvangsinnlagt selv da jeg var i samme situasjon. Det at du ikke gjør noe og ikke dusjer er veldig avgjørende, da ses du på som veldig dårlig. Og å høre stemmer mens man er deprimert, er jo depresjon med psykotiske symptomer og da kan man absolutt bli innlagt...

Da ses tvangen på som en mindre belastning enn fordelen det vil gi i framtiden ved å få behandling.

Jeg vant heller ikke fram i kontrollkommisjonen og jeg er fortsatt på tvunget ettervern, selv om jeg så og si er frisk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enigma36

Jeg tror ikke det,men uansett er det kjempeviktig at du forteller henne dette. Det finnes hjelp å få!!

Du skal IKKE måtte ha det så vondt,og jeg vet at det er lys i tunellen for deg også. Det er det for alle, men da MÅ man snakke med noen. Vær så snill å gjør det.

Du skriver ikke noe om hvorvidt du driver med selvskading eller har suicadale trekk. Det med å ikke orke å stå opp, kle på seg og ikke pusse tenna (på tross av at du antakelig er en renslig person "normalt") er jo et tegn på at du er langt nede, men tviler på at min psykiater ville tvangsinnlagt meg på det grunnlaget.

Det er bare når jeg er suicidal at hun overveier det, og ikke slipper meg ut av kontoret før jeg lover å ringe hvis jeg føler at jeg mister kontrollen på de tankene. Da vet teamet om meg, og jeg kan komme rett inn. Men det er da frivillig, og ikke tvang.

Man skal være forsiktig med tvangsinnleggelser, tenker jeg....da man skal leve med og ha tillitt til psykiateren sin i årevis framover.Men av og til så forstår jeg at det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svaksterk

Er nok absolutt fare for tvangsinnleggelse. Ble tvangsinnlagt selv da jeg var i samme situasjon. Det at du ikke gjør noe og ikke dusjer er veldig avgjørende, da ses du på som veldig dårlig. Og å høre stemmer mens man er deprimert, er jo depresjon med psykotiske symptomer og da kan man absolutt bli innlagt...

Da ses tvangen på som en mindre belastning enn fordelen det vil gi i framtiden ved å få behandling.

Jeg vant heller ikke fram i kontrollkommisjonen og jeg er fortsatt på tvunget ettervern, selv om jeg så og si er frisk nå.

ok:-)

Leste litt raskt i svingene der.

Fikk bla ikke med meg avsnittet om stemmer:D sånn kan det gå.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...