tnh Skrevet 4. februar 2001 Del Skrevet 4. februar 2001 For to år siden mens jeg var høygravid fikk jeg omgangssyke med oppkast, og samtidig fikk jeg for første gang i mitt liv stiftet bekjentskap med elveblest. På grunn av magekramper (som viste seg å stamme fra omgangssyken) tok jeg kontakt med fødeavdelingen, som i sin tur valgte å legge meg inn et døgn til observasjon, hovedsaklig på grunn av at elveblesten var så ille. Her fikk jeg noen allergitabletter, Phenergan, som hjalp nesten med en gang. Etter dette har jeg fått utbrudd av elveblest hver gang jeg blir syk. En tid trodde jeg det kanskje var Paracetamol jeg reagerte på, og erstattet den med annet. Men jeg har etterhvert oppdaget at jeg uten problemer kan spise Paracetamol når jeg bare har hodepine av for mye lesing f.eks. uten å få utbrudd. Samt at jeg likevel får utbrudd når jeg blir syk selv om jeg ikke spiser Paracetamol. Deretter trodde jeg kanskje det kunne være feber som utløste elveblesten, siden det syntes å være den eneste fellesfaktoren her, men etter et par utbrudd av magesjau uten feber, er også den teorien borte. Siste gangen jeg var syk hadde jeg ikke feber, men utbruddet var verre enn noensinne, jeg hadde knapt en kvadratcentimeter på hele kroppen som ikke var dekket av vabler,inklusive store deler av ansiktet samt ørene - og de siste 3-4 gangene har jeg også fått en klump i halsen/øvre del av brystet. Ikke i luftveiene, men i spiserøret. Den sitter der og irriterer noe fryktelig, som om jeg har spist et stykke tørt brød og ikke klarer å svelge det ordentlig ned. Jeg drikker og drikker, men klumpen forsvinner ikke før resten av utslettet blir borte. Så, det eneste jeg kan se av sammenheng her er at jeg får elveblest av å bli syk. Er det mulig at kroppen kan reagere "allergisk" på å måtte kjempe mot sykdom? Jeg har jo da disse allergitablettene, Phenergan, som hjelper mot utbruddene. Jeg har prøvd Polaramin, og de var fullstendig virkningsløse. Hva kan grunnen til dette være? Phenergan (25 mg) slår meg imidlertid fullstendig ut, og jeg sover som en stein i timevis etter å ha tatt 1-2 slike tabletter. Og som småbarns(alene)mamma har jeg ikke mulighet til å legge meg ned og sove midt på dagen. Enden på visa er at jeg dermed må plages av utslettet/klumpen i halsen (i tillegg til sykdommen) en hel dag før jeg kan ta tablettene på kvelden. Dette gjør også at utslettet blir vanskeligere å bli kvitt. De par gangene jeg har kunnet "kvele det i fødselen", så har det blitt borte med en gang og ikke kommet tilbake. Det at jeg har en to-åring i huset som smitter meg med alt som går av sykdom i barnehagen gjør jo ikke saken stort bedre... Finnes det annen allergimedisin som kan være virkningsfull mot dette og som ikke slår meg fullstendig ut? Legen jeg var hos mente at Polaramin skulle virke like bra som Phenergan, og kunne ikke begripe at den ikke gjorde det. Stemmer dette, og hva kan isåfall grunnen være til at den ikke virket? Dette ble langt, men jeg håper noen kan gi meg et noenlunde svar. Dette er nemlig utrolig plagsomt! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18052-elveblest/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Kjære tnh Ja dette høres veldig plagsomt og vondt ut. Jeg tror nok at når kroppen din har et nedsatt forsvar pga sykdom kommer elveblesten- det er den eneste forklaringen jeg kan se. Etterhvert som du bygger opp mer motstand mot de vanlige infeksjonene som to-åringen din bringer hjem, vil nok elveblestanfallene også komme sjeldnere. Dessuten er det slik at nedsatt almentilstand og psykisk og fysisk nedkjørthet baner vei for elveblest - det finnes det mange eksempler på. Så til allergitabletter - Phenergan brukes også som sovemedisin så det er ikke rart du blir utslått. Polaramin virker også søvndyssende, men ikke på langt nær så ille som Phenergan. Dessuten virker det ikke fullt så bra på kløen, så det er kanskje grunnen til at du har dårlig effekt av Polaramin. Har du prøvet Clarityn? Eller Zyrtec? Spør legen din om et nyere antihistamin (Clarityn, Zyrtec, Telfast, Kestine). Dessuten kommer det et helt nytt antihistamin nå 1. mars som ser veldig lovende ut. Snakk med legen din om dette og lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18052-elveblest/#findComment-81340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.