Gå til innhold

Blodsukkerverdier...? (langt)

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

Hva er egentlig normalt? Jeg skjønner ingen verdens ting...

Jeg har hatt episoder de siste ukene hvor jeg har fått sjelvinger, svettetokter, vært forvirra og babla i vei.

Jeg har følt meg sulten og skjønt at det har vært behov for noe å spise. Av og til har jeg vært ute og kjørt og har måttet svinge inn på en eller annen bensinstasjon for å kaste i meg en sjokolade, eller brus for ikke å gå i gølvet. Betale får jeg gjøre etterpå...

På fredag tok det helt av. Jeg gikk rundt inne på et butikksenter og sosa meg mer og mer bort. Skjønte ikke hva folk sa til meg, skalv og svettet. Tenkte det var på tide å spise igjen, siden det har hjulpet før. Noe søtt tenkte jeg.

Men etter en halv liter cola og et kakestykke, var jeg ikke bedre.

Jeg gikk ned til bilen i parkeringshuset med plan om å kjøre til legen, mens jeg ringte henne på veien ned.

Men jeg kom ikke så langt, fordi jeg måtte støtte meg rundt til bilene for ikke å svime av. Jeg surra så innmari, gikk ut og inn av inngangen, opp og ned trappa og når legen endelig svarte på telefonen, svarte hun bare at hun måtte sende en ambulanse.

Jeg fikk beskjed om å sette meg ned og slappe av mens jeg ventet. Før ambulansen rakk å komme hadde jeg begynt å bli normal igjen. Jeg følte meg smådum når de stod der og jeg kunne reise meg opp og følte meg ganske fin. Ca. 30-45 minutter etter at jeg hadde spist, målte de blodsukkeret til 5,8 og det er jo ikke unormalt etter som jeg forstår. Eller er det lite, etter den svære sukkerdosa jeg fikk i meg?

Når jeg kom til legen 10 min etterpå, var det på 5,1. dette var da nesten en time etter kake og cola-måltidet.

Han konkluderte med at blodsukkeret mitt er meget svingende og jeg fikk kjøreforbud frem til noen fikk utredet det. Jeg fikk beskjed om å spise sunt, og veldig ofte. (Det var ettermiddag og helg, så derfor hadde de ingen til å utrede da).

Min far ba meg kjøpe et blodsukkerapparat og måle selv. Det var bedre enn et tilfeldig mål i ny og ne.

Jeg kjøpte det på fredag og har målt sånn innimellom, rett før noen måltider, en time etter og to timer etter.

Jeg har konkludert med at blodsukkeret er høyest på ettermiddagen, uavhengig om jeg har spist eller ikke. Jeg har ikke rørt sukker siden fredag. Men allikevel ligger det på 7-7,6 da.

Det laveste jeg har hatt, er også på ettermiddagen og har ligget på 4.

Om morgenen er det helt fint. Mellom 5 og 6. Også både 1 og 2 timer etter måltid. Det endrer seg ikke i det hele tatt på morgenen.

Som sagt, jeg skjønner ingen ting. Jeg er nesten redd for å spise etter den hendelsen på fredag, fordi jeg ikke aner hva som kan få blodsukkeret til å fly i været... Eller var det for lavt?`Jeg aner ikke.

Legen var også travelt opptatt med legevakt, så siden jeg kom meg etter en times tid på benken, fikk jeg ikke vite noe mer.

Jeg har holdt meg stabil siden fredag, kun litt småskjelven rett før den gangen jeg målte 7,6.

Hva skal jeg egentlig gjøre nå?

Hva skal jeg spise?

Skal jeg bare spise grovt brød fram til utredning er ferdig?

Hva kan jeg drikke?

Hva skal jeg gjøre når jeg får en sånn "tokt" igjen?

Jeg er dødssliten og hadde skikkelig hodepine etter episoden... Er dette også vanlig?

Kan jeg spise sjokolade?

Ellers tisser jeg som en foss om dagen... Drikker lite som vanlig, men det er akkurat som om jeg tømmes for væske. Er ikke det tegn på høyt blodsukker?

Jeg skjønner ikke bæret. Høyt, eller lavt, eller normalt...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180545-blodsukkerverdier-langt/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...