Gå til innhold

Kronisk angst og biologi


Gjest anonymus

Anbefalte innlegg

Gjest anonymus

Vet man egentlig noe mer om aarsaken, enn det er en medfodt saarbarhet i nervesystemet og hjernen ?

Er det noen sider paa internett, ang oppdatering paa forskning av GAD tilstander e.l.NB, Oppdaterte! Pesonlig har jeg lidd av kronisk uforklarelig angst i 14 aar, bra oppvekst. Ikke noe hjelper spesielt. Nar man ofte far denne lidelsen i 20 aars alderen, er det da en legning ? Bruker foroverig Cipralex og Sobril.Pluss dop av forskj. art naar jeg virkelig foler for indre forandring. Jeg er overbevist paa, att jeg kommer til lide av kronisk angst,uro sa lenge jeg lever.

Takk for tilbake mld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før var man mer opptatt av lete frem årsaken til angst i miljøet til klienten, og særlig hos foreldrene. Forskere i dag mener, etter hva jeg vet, at angst kan skyldes en feil i måten hjernecellene `kommuniserer` med hverandre på. Det er altså en klar dreining fra det psykoanalytiske til en mer biologisk årsaksforklaring. Jeg leste forleden følgende: ”Hjernecellene meddeler seg ved hjelp av signalstoffer. Ved visse angstlidelser kan det bli for mye eller for lite av disse stoffene, cellene får feil beskjeder, og "tankene hekter seg opp"”. Forskning har tidligere vist at arv spiller en rolle for utvikling av visse angstlidelser, men angst kan og utløses av ytre hendelser; sykdom, surstoffmangel, store mengder alkohol, narkotika, etc. Å bruke dop, slik du gjør, er altså en glimrende måte å vedlikeholde angst-helvete på. Hvordan man klarer å håndtere angsten, i hvor stor grad man klarer å lytte til kroppen og dens signaler og hvor god sosial støtte man har,- tror jeg spiller en viktig rolle både når det gjelder utvikling og forløp av angstlidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymus

Før var man mer opptatt av lete frem årsaken til angst i miljøet til klienten, og særlig hos foreldrene. Forskere i dag mener, etter hva jeg vet, at angst kan skyldes en feil i måten hjernecellene `kommuniserer` med hverandre på. Det er altså en klar dreining fra det psykoanalytiske til en mer biologisk årsaksforklaring. Jeg leste forleden følgende: ”Hjernecellene meddeler seg ved hjelp av signalstoffer. Ved visse angstlidelser kan det bli for mye eller for lite av disse stoffene, cellene får feil beskjeder, og "tankene hekter seg opp"”. Forskning har tidligere vist at arv spiller en rolle for utvikling av visse angstlidelser, men angst kan og utløses av ytre hendelser; sykdom, surstoffmangel, store mengder alkohol, narkotika, etc. Å bruke dop, slik du gjør, er altså en glimrende måte å vedlikeholde angst-helvete på. Hvordan man klarer å håndtere angsten, i hvor stor grad man klarer å lytte til kroppen og dens signaler og hvor god sosial støtte man har,- tror jeg spiller en viktig rolle både når det gjelder utvikling og forløp av angstlidelser.

Takk for godt og bra svar!

Ang. dop og vedlikehold av helvete, tenkte jeg pa veldig mye i ca 5 forste aarene jeg ble rammet av uforklarelig angst.Naa 10 aar etter dette igjen,spiller det ingen rolle pga sa lei av lidelsen hver dag. Kan faktisk oppleve a fole meg bedre etter aa ha ruset meg pa drugs, dagen etter. Pga du har fatt litt indre forandring,det igjen tenner haap at det gaar an a bli bedre.Opplevd mye mer sosial kontakt under rusen osv...Man kan gjerne skylde pa alkoholen,narkotikaen som ett djevelsk onde for mennesker. Men man tenker ikke pa feks.om denne personen hadde levd viss han ikke hadde ruset seg.Pga kosen i oyeblikket og flukten nar det ikke er andre mater a flykte pa..Tror mange narkomane hadde vaert dod jeg pga selvmord, viss narkotikaen ikke fantes. Blir ett valg mellom to onde..

Ordtak som sier at narkotikaen er djevelens stoff.Men jeg mener det onde heller er sykdommen/lidelsen i skaperverket.

Der ligger roten....

Bare tanker,folelser en sen mandagskveld.

V.h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...