Gå til innhold

Tenkning en funksjon NHD


Zane1365380780

Anbefalte innlegg

Zane1365380780

Har lest mye ny litteratur i det siste der det paastas at tenkning er en funksjon. Og i ditt indre tankesystem kan du endre pa negative folelser etc.Kan man klare alt ved aa bruke hjernen 100 pros.riktig og effektivt ? Forandre paa kjemien som skaper ens personlighet ?

Men merker meg at ingen i disse bokene nevner biologi,arv osv naar det gjelder sjelen. Hvorfor ikke. Har det ingen grunnleggende betydning det da.

Alltid tenkt slik at mennesket av natur og personlighet er veldig ulike. Men at man kan laere aa kontrollere eller takle sin egen biologi. Men endre folelsene ved ett indre tankesystem er det mulig ? Som de fleste skriver..

En som har ett folsomt sinn og en medfodt saarbarhet, er jo det vel en kjent sak at livet har lett for aa bli strevsommere for etc.

Forstar jo at man kan trene paa div teknikker o.l men,endre mennesker som sliter med psykiske lidelser siden barndommen osv..

Etter din mening, er det bare tull aa lese disse bokene, som ser helt ut til aa glemme at mennesket er fodt med en arv, en biologi og kjemi ?

Eller bare laaser man seg fast ved aa lese artikler som illustrert vitenskap hadde for en tid tilbake, med tittelen : Gener og kjemi styrer sinnet vaart!

Takk for kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest papirtiger

Uff. Illustrert Vitenskap er jo vitenskapens Se & Hør.

Hehe...men akk så sant.

Elsket illustrert vitenskap for mange år tilbake, nå blir jeg nesten litt irritert av å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her må jeg gi deg både rett og urett.

Det er en betydelig medfødt/genetisk komponent i personligheten.

Tross dette er vi ikke prisgitt det medfødte. Ved aktivt å jobbe med oss selv kan vi endre vår personlighet i betydelig grad. Det er dette som skjer i en terapi.

En kan gjerne sammenligne med idrett.

Ikke alle kan bli OL-mester på 800 m uansett hvor mye de trener. Vebjørn Rodal kunne det. Han vant i 1996 på 1,42,58.

Han har betydelige anlegg for mellomdistanseløping og ville sikkert kunne løpt under 2 min selv uten trening i alle årene mellom 20 år og 40 år.

En midddels norsk mann løper knapt på 3 min uten trening og greier så vidt å komme under 2 min med betydelig trening.

Genene gir oss begrensninger, men innen vide rammer. Med trening kan vi endre oss innen disse rammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Illustrert Vitenskap er jo vitenskapens Se & Hør.

kaller jeg det.

Nytes kun når jeg ikke har betalt for det. Stryk forresten det med nytelse.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Zane1365380780

Her må jeg gi deg både rett og urett.

Det er en betydelig medfødt/genetisk komponent i personligheten.

Tross dette er vi ikke prisgitt det medfødte. Ved aktivt å jobbe med oss selv kan vi endre vår personlighet i betydelig grad. Det er dette som skjer i en terapi.

En kan gjerne sammenligne med idrett.

Ikke alle kan bli OL-mester på 800 m uansett hvor mye de trener. Vebjørn Rodal kunne det. Han vant i 1996 på 1,42,58.

Han har betydelige anlegg for mellomdistanseløping og ville sikkert kunne løpt under 2 min selv uten trening i alle årene mellom 20 år og 40 år.

En midddels norsk mann løper knapt på 3 min uten trening og greier så vidt å komme under 2 min med betydelig trening.

Genene gir oss begrensninger, men innen vide rammer. Med trening kan vi endre oss innen disse rammene.

SÅ feks kronisk invalidiserende angst kan alså være medfødt..Pluss andre fæle psykiske lidelser innkludert.

Kommentar men alvorlig nok:Gud el skaperen har skapt meg i sitt bilde, med denne forferdelige kroniske angslidelsen som har plaget meg siden jeg var en neve stor..Jeg som alltid har hatt barnetruen min.. Hvor skal jeg hente støtte fra nå.Ingen av utallige mennesker har kunnet hjelpe meg noe til nå.Pga ord blir så fattige føler jeg. Lyst å si:Hjelp finn meg noe å støtte meg til.Søke trøst eller rettere sagt trygget hos..Psykolog hjelper ikke.Utprøvd i 8 år ca.

Kun pilleglasset, og det en liten stund bare??Som I tillegg knapt nok virker.Nok prøvd alle typer..Virkning=abstinens.SSRI+SNRI ingen hjelp .Og i senere tid har jeg også lest boken "Behind prozac" Annbefales!

Sukk, pluss ingen kan gi meg råd heller, pga jeg har ganske så bra IQ..Eksistenselle angstnevrotikere tror jeg ofte egentlig er kloke folk som har ei hjerne som alltid har tenkt mye..

Hmm, hva gjør jeg...

V.h,

"On the edge already too long"But many years left naturally because of age...."

V.h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...