Gå til innhold

Inntekt på si via eget firma (selvangivelse)

Gjest Første gang selvstendig...

Anbefalte innlegg

Jeg har full jobb til vanlig, men har en liten bijobb på si hvor jeg må fakturere min oppdragsgiver for jobber jeg utfører. Derfor måtte jeg i fjor registrere et enkeltmannsforetak på meg selv.

Jeg gjorde det på slutten av årte i fjor, så inntekten i fjor var kun 12 000,-.

På siste termin betalte jeg inn 10 000,- i skatt (var litt redd for baksmell så betalte litt ekstra). Da jeg betalte inn denne skatten refererte jeg til org.nr. mitt.

Da jeg mottok selvangivelsen nå, så er disse 10 000,- i skatt oppført, men ikke noe inntekt relatert til mitt firma. Kun ordinær inntekt fra arbeidsgiver.

Hvor fører jeg opp den inntekten fra mitt firma...?

Jeg mottok også litt kjøregodtgjørelse og diett fra denne oppdragsgiveren. Skal det føres opp noe sted også....?

Takknemmelig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Du må føre opp næringsinntekten selv. Den skal stå i post 2.7. Det skal ikke føres noe i postene for personinntekt (1.6) siden du antakelig holdt på i mindre enn 300 timer, evt. mindre enn 2 måneder.

For å finne ut hvor mye du skal føre i post 2.7, må du først fylle ut n næringsoppgave, det er RF-1175. Der fører du opp omsetningen og trekker fra de utgiftene du hadde til f.eks. utstyr, porto, tlf. osv. Det resultatet du da kommer frem til, skal føres i post 2.7. Skatten på dette er 28%.

Du har antakelig fått tilsendt en forhåndsutfylt selvangivelse. Der kan du føre opp "næringsinntekt, kr... " på baksiden i post 5.0. Så stifter du fast næringsoppgaven og sender inn til likningskontoret. Du kan også levere selvangivelsen elektronisk, på skatteetaten.no, og da skriver du i post 5.0 at næringsoppgaven sendes inn som papirvedlegg. På næringsoppgaven skriver du da at den er vedlegg til elektronisk innlevert selvangivelse.

Dette går nok helt fint :-)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjekk og grei mann

Hei

Du må føre opp næringsinntekten selv. Den skal stå i post 2.7. Det skal ikke føres noe i postene for personinntekt (1.6) siden du antakelig holdt på i mindre enn 300 timer, evt. mindre enn 2 måneder.

For å finne ut hvor mye du skal føre i post 2.7, må du først fylle ut n næringsoppgave, det er RF-1175. Der fører du opp omsetningen og trekker fra de utgiftene du hadde til f.eks. utstyr, porto, tlf. osv. Det resultatet du da kommer frem til, skal føres i post 2.7. Skatten på dette er 28%.

Du har antakelig fått tilsendt en forhåndsutfylt selvangivelse. Der kan du føre opp "næringsinntekt, kr... " på baksiden i post 5.0. Så stifter du fast næringsoppgaven og sender inn til likningskontoret. Du kan også levere selvangivelsen elektronisk, på skatteetaten.no, og da skriver du i post 5.0 at næringsoppgaven sendes inn som papirvedlegg. På næringsoppgaven skriver du da at den er vedlegg til elektronisk innlevert selvangivelse.

Hilsen

hun bør vel levere inn elektronisk

fristen for å levere selvangivelse på papir for næringsdrivende var 31. mars. for elektronisk levering er fristen 31. mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hilsen

Tusen takk for nyttig informasjon !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun bør vel levere inn elektronisk

fristen for å levere selvangivelse på papir for næringsdrivende var 31. mars. for elektronisk levering er fristen 31. mai

Så lenge hun har fått tilsendt den forhåndsfylte selvangivelsen, så gjelder vanlig frist, 30. april.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...