celtic Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Hei! Har lest mange innlegg om både atopisk eksem og psoriasis, og kan egentlig kjenne meg på begge områder. En lege jeg var hos for ca 5 år siden sa det var psoriasis, mens min faste lege (siden 1996) sier at det er atopisk eksem (barneeksem). Jeg har generelt tørr hud på hele kroppen, men noen områder, spesielt overarmer og lår, er rødere og hissigere en andre. Dette klør ikke, men kan virke litt sårt. På albuer, ankler, og fingerleddene har jeg markerte områder med grov, tørr hud (skjell-ligende på albuer og ankler). Dette klør til tider veldig mye, og forverres når det er kaldt. Hendene er de verste, siden de er mest utsatt for vann og kulde. Tiltider har jeg åpne "kjøttsår" rundt omkring på hendene og dype sprekker ved neglene, og jeg kan nesten ikke bruke hendene eller bøye fingrene. I tillegg har jeg et kløende eksem i ørene. Det hele startet med tørre albuer for en del år tilbake, og har gradvis forverret seg. Av den første doktoren fikk jeg IBARIL (flytende) mot "psoriasis", mens jeg fikk ELOCON mot eksem i ørene. Begge disse legemidlene gir rask lindring av eksemutbruddene. Min faste lege ga meg LOCOID 0,1% (hydrokortison) mot eksemen. Dette hjelper også, men det tar mye lengre tid. Er Ibaril noe som kun brukes ved psoriasis, eller kan jeg be min faste lege om det når jeg trenger å fornye min medisin? Har du eller noen annen noen gode tips til hvordan jeg få behandlet hendene mine best mulig? Det jeg gjør nå er å smøre på et tjukt lag med Locoid, og så tulle gasbind rundt fingrene og tape rundt. Det sitter såpass lenge at kremen for trukket seg inn i huden, men det gjør meg temmelig hjelpesløs siden jeg ikke kan bøye fingrene (det er jo leddene som er mest utsatt...). Jeg trodde også at Atopisk eksem/Barneeksem var noe man vokste av seg...jeg er nå 30 år og blir bare verre og verre! Noen som har noen gode råd til meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18082-atopisk-eksem-eller-psoriasis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Kjære celtic For å få en sikker diagnose psoriasis eller atopisk eksem må du få en hudlege til å undersøke deg og eventuelt ta en liten vevsprøve fra huden der du har utslett. For å behandle hendene dine best mulig bør du også behandle sårene med desinfiserende bad (håndbad) og/eller desinfiserende salver. Medisinsk grønnsåpe kan godt brukes til å bade hendene, smør så godt med Elocon eller Ibaril f.eks og vent 10-15 minutter før du smører med en god mykgjørende fuktighetskrem. Elocon og Ibaril er gruppe 3 steroider og virker derfor raskere og bedre enn Locoid som er gruppe 2 når eksemet er ille. Locoid bruker du når utbruddet begynner å gå tilbake. Det er dessverre noen som beholder sitt atopiske eksem langt opp i voksen alder så det at du er 30 år gjør ikke diagnosen usannsynlig. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18082-atopisk-eksem-eller-psoriasis/#findComment-81341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.