Hønemoren Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 En fortvilet lærer jeg kjenner har vært ansatt på årsvikariat i fire år, ved samme skole. Nå ser det helt umulig ut med videre engasjement. Er det noen som vet om det er regler for å kunne bli fast ansatt etter såpass mange år ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjersti S Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Trodde det var sånn at etter tre år med årsvikariat hadde man krav på fast ansettelse jeg? Mulig jeg er på bærtur her... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Det spørs om hun jobber for kommunen eller fylkeskommunen. Har i kommunen har du ikke lov til å være ansatt mer enn 2 år og så skal du få oppsigelig stilling. Kjenner til problemet for jeg har jobbet 5 ÅR!!! på videregående ved samme skole (fylkeskommune) uten å få oppsigelig stilling og så ble jeg syk ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Det spørs om hun jobber for kommunen eller fylkeskommunen. Har i kommunen har du ikke lov til å være ansatt mer enn 2 år og så skal du få oppsigelig stilling. Kjenner til problemet for jeg har jobbet 5 ÅR!!! på videregående ved samme skole (fylkeskommune) uten å få oppsigelig stilling og så ble jeg syk ( Er i grunnskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Er i grunnskolen. Ja da er det ihvertfall sånn her hvor jeg bor at man ikke skal kunne være ansatt i vikariater ved samme skole mer enn 2 år, men jeg vet ikke om det er en regel som er forskjellig fra kommune til kommune. Be venninnen din ta kontakt med utdanningsforbundet for å høre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Ja da er det ihvertfall sånn her hvor jeg bor at man ikke skal kunne være ansatt i vikariater ved samme skole mer enn 2 år, men jeg vet ikke om det er en regel som er forskjellig fra kommune til kommune. Be venninnen din ta kontakt med utdanningsforbundet for å høre. Ja, takk for tipset, fei, gjelder min datter og blir omtrent som det gjelder meg vet du....Hønemor som jeg er:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Ja, takk for tipset, fei, gjelder min datter og blir omtrent som det gjelder meg vet du....Hønemor som jeg er:-) Det er utrolig irriterende dette at kommuner og fylker kan gjøre som de vil, men i privat sektor har du ikke lov, men nå skal de vel få enda mer lov til å ansette folk på midlertidig ansettelse der også, jeg er imot for å si det sånn. Hadde jeg hatt oppsigelig stilling nå så hadde fylkeskommunen til en viss grad hatt ansvar for meg og jeg kunne kanskje prøvd meg litt ute i jobb igjen snart. Nå er jeg bare redd for at ingen vil ansette meg etter årevis med sykdom ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Det er utrolig irriterende dette at kommuner og fylker kan gjøre som de vil, men i privat sektor har du ikke lov, men nå skal de vel få enda mer lov til å ansette folk på midlertidig ansettelse der også, jeg er imot for å si det sånn. Hadde jeg hatt oppsigelig stilling nå så hadde fylkeskommunen til en viss grad hatt ansvar for meg og jeg kunne kanskje prøvd meg litt ute i jobb igjen snart. Nå er jeg bare redd for at ingen vil ansette meg etter årevis med sykdom ( I min datters tilfelle har det vært problemer på denn tiden hvert eneste år i de årene hun har hatt åsrvikariat. Fulgt samme klasse siden 1.kl., men er ikke utdannet til å ha dem lenger nå som dem skal opp i 5. kl. Datteren har førskolelærerutdanning med paps. I de tidligere år har virkelig foreldrene i klassen stått på og det har ordnet seg hver gang. De trenger tre nye lærer ved skolen, MEN allmennlærere. Clemet vil vel ha førskolelærere ut av skolen igjen vel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 I min datters tilfelle har det vært problemer på denn tiden hvert eneste år i de årene hun har hatt åsrvikariat. Fulgt samme klasse siden 1.kl., men er ikke utdannet til å ha dem lenger nå som dem skal opp i 5. kl. Datteren har førskolelærerutdanning med paps. I de tidligere år har virkelig foreldrene i klassen stått på og det har ordnet seg hver gang. De trenger tre nye lærer ved skolen, MEN allmennlærere. Clemet vil vel ha førskolelærere ut av skolen igjen vel. Motsatt problem av meg da, Clemet vil nemlig ha lektorene ut av skolen også og det er jeg. Vi tjener for mye. Jeg syns hun burde ta en prat med tillitsvalgte på skolen, synes det høres merkelig ut at hun blir "kastet" ut etter så lang tid. Selv hadde jeg nye klasser og vikariater alle disse 5 årene, men i 100 % hvert år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Motsatt problem av meg da, Clemet vil nemlig ha lektorene ut av skolen også og det er jeg. Vi tjener for mye. Jeg syns hun burde ta en prat med tillitsvalgte på skolen, synes det høres merkelig ut at hun blir "kastet" ut etter så lang tid. Selv hadde jeg nye klasser og vikariater alle disse 5 årene, men i 100 % hvert år. Ja, hun må undersøke. Har jo hatt samme klassen i alle 4 årene og 100% stilling. Stått på og gått 100% inn for jobben sin og har også hatt andre verv, som i driftstyre etc. Jeg skal nevne tillitsvalgt for henne som du skriver, om hun ikke alt har snakket med henne. Jeg håper det beste for dere begge to,lykke til, til deg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Etter fire år skal man ha fortrinnsrett hvis det blir ledig oppsigelige stillinger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Etter fire år skal man ha fortrinnsrett hvis det blir ledig oppsigelige stillinger. Mener du det også gjelder om hun det gjelder er førskolelærer og det er allmennlærer skolen i utganspunktet trenger neste skoleår? Eller kanskje prioriterer for å si det slik...! Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
den opprinnelige m&m Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 I min datters tilfelle har det vært problemer på denn tiden hvert eneste år i de årene hun har hatt åsrvikariat. Fulgt samme klasse siden 1.kl., men er ikke utdannet til å ha dem lenger nå som dem skal opp i 5. kl. Datteren har førskolelærerutdanning med paps. I de tidligere år har virkelig foreldrene i klassen stått på og det har ordnet seg hver gang. De trenger tre nye lærer ved skolen, MEN allmennlærere. Clemet vil vel ha førskolelærere ut av skolen igjen vel. Det begynner vel noen nye førsteklassinger i år også, så de kan vel finne en klasse til henne. Ellers må jeg si at jeg synes det er synd at barnehagene ikke får tak i førskolelærere, og at nyutdannede lærere ikke får seg jobb i skolen. Så i og for seg er jeg for at det er lærerutdannede som skal jobbe i skolen. Men de må jo ta vare på de som tross alt har jobbet i skolen noen år, og ikke bare skvise dem ut heller. Men fagforeningen er tingen her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Mener du det også gjelder om hun det gjelder er førskolelærer og det er allmennlærer skolen i utganspunktet trenger neste skoleår? Eller kanskje prioriterer for å si det slik...! Takknemlig for svar! Nei, er hun førskolelærer stiller det seg sikkert annerledes. Trodde det var snakk om en allmennlærer, jeg. Man kan ansette førskolelærere i 1. klasse,på andre årstrinn går de nok på dispensasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjersti S Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Det begynner vel noen nye førsteklassinger i år også, så de kan vel finne en klasse til henne. Ellers må jeg si at jeg synes det er synd at barnehagene ikke får tak i førskolelærere, og at nyutdannede lærere ikke får seg jobb i skolen. Så i og for seg er jeg for at det er lærerutdannede som skal jobbe i skolen. Men de må jo ta vare på de som tross alt har jobbet i skolen noen år, og ikke bare skvise dem ut heller. Men fagforeningen er tingen her. Mener du at du ikke synes at førsteklasse heller skal kunne ha førskolelærer? De er "gamle barnehagebarn" de 6-åringene da... Her er det ikke jobber verken som lærer eller førskolelærer å oppdrive, så her kommer det vel på ett ut... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TRIANG Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Mener du at du ikke synes at førsteklasse heller skal kunne ha førskolelærer? De er "gamle barnehagebarn" de 6-åringene da... Her er det ikke jobber verken som lærer eller førskolelærer å oppdrive, så her kommer det vel på ett ut... Hvor blir det av innleggene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TRIANG Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 gjennom 6 år var jeg ansatt i ulike vikariater. Jeg var cand.mag med tilleggsutdannelse i ledelse. Enkelte ganger ble jeg oppsagt flere ganger i året og stillingsannonsen gikk ut på "ledig stilling INNTIL 100 %" (eller noe annet) slik kunne stillingsstørrelsen reguleres gjennom skoleåret. Det er jo lett å skjønne bakgrunnen for denne måten å behandle mennesker på. Facisme. Det rare er at så mange i skoleledere bare tar ordre, mishandler sine ansatte nesten som slaver uten å blunke. Hvem er DE? Jeg er nå uføretrygdet og helt ødelagt - selv om jeg var en vennlig, ressurssterk og dyktig person. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Nei, er hun førskolelærer stiller det seg sikkert annerledes. Trodde det var snakk om en allmennlærer, jeg. Man kan ansette førskolelærere i 1. klasse,på andre årstrinn går de nok på dispensasjon. Hun er utdannet til å undervise t.o.m 4. klasse nå. Har tatt videreutdanning for det. Hadde hun ikke tatt den videreutdanninga er det riktig som du skriver at det er kun 1. kl. førskolelærere kan undervise i. Så sånn sett burde hun jo stå sterkt som førskolelærer, men hjelper jo lite om det er lærere på høyere trinn skolen trenger. Dessuten virker det som om Clemet jobber for å få førskolelærere ut av skolen igjen sies det. Klassen til min datter har gjort det kjempebra på skrive/lese/regnetester og hun stortrives med å undervise alderen 6-10 år, dessuten er det kjempebra arbeidsmiljø der hun er og det har jo også mye å si. Ikke noe rart hun er lei seg og bekymret om dagen.....! Kan jo være bra andre steder også, hun har ingen andre å sammenligne med for dette har vært hennes første jobb. Spørs vel om hun må over til barnehage og avdelingslederstilling. Ja, ja, får vel være glad om man får jobb også da, å være frisk og rask betyr også mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TRIANG Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Jeg tror ikke det er noe som heter fortrinnsrett. Det er Rektor som ene og alene bestemmer nå i disse høyre-svins-tider. Hun kan ansette akkurat den hun vil tror jeg. Helst noen som smisker med henne. De får også personlige lønnstillegg - jo mer de smisker....og fagforeningen applauderer (de tillitsvalgte får da også lønnstillegg) Lurt? Fantastisk! At det ikke skjer i 2004 2005. Å joda! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 gjennom 6 år var jeg ansatt i ulike vikariater. Jeg var cand.mag med tilleggsutdannelse i ledelse. Enkelte ganger ble jeg oppsagt flere ganger i året og stillingsannonsen gikk ut på "ledig stilling INNTIL 100 %" (eller noe annet) slik kunne stillingsstørrelsen reguleres gjennom skoleåret. Det er jo lett å skjønne bakgrunnen for denne måten å behandle mennesker på. Facisme. Det rare er at så mange i skoleledere bare tar ordre, mishandler sine ansatte nesten som slaver uten å blunke. Hvem er DE? Jeg er nå uføretrygdet og helt ødelagt - selv om jeg var en vennlig, ressurssterk og dyktig person. Trist å lese om hvordan du har hatt det. Det er ikke lett. Vi prøver bare å finne ut av hva vi event. kan gjøre for å hjelpe til. Er jo merkelig at det har vært like vanskelig hvert år og ordna seg i siste stund fordi foreldre i klassen har stått på, gått til skolesjefens kontor etc. Det er vel om å gjøre å finne noen smutthull....! En førskolelærer kommer også nå tilbake etter 4 år, ja 4 års permisjon....det går i kommunen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.