Gå til innhold

Bekymra mamma


Gjest Muttern til Ola

Anbefalte innlegg

Gjest Muttern til Ola

Har en gutt på 13 år som bruker all fritid på lekser og trening.Han er utrolig målbevisst.MEN han finner seg ikke til rette med guttevennene i klassen, han sier de er barnslige.....Jeg er litt bekymret, er redd for at han skal miste venner.Tv spill og jenter er ikke interessant nok, han gidder ikke bruke tid på det sier han......Han trives på skolen, gjør det bra i alle fag, er utadvent og får lett venner.Men jeg synes han er litt for snever..Er jeg ubegrunnet bekymra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snoopy83

Etter min mening er du bare skikkelig HELDIG. Flittig, intelligent, kritisk, voksen... man når langt med det.

Men jeg har ikke studert det der, så du må ikke høre på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig du beskriver en skikkelig solskinnshistore... Kanskje din Ola ligger litt foran sine jevnaldrende og derfor synes de er litt kjedelige? Tenk deg hvilke bekymringer du KUNNE hatt med en 13-åring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg du er.

Han kommer kanskje til å være litt selektiv på hvem han orker å tilbringe mye tid sammen med nå på ungdomsskolen, men han kommer garantert til å finne mange venner når modenhetsnivået stiger, f.eks. når han begynner på videregående (senest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muttern til Ola

Etter min mening er du bare skikkelig HELDIG. Flittig, intelligent, kritisk, voksen... man når langt med det.

Men jeg har ikke studert det der, så du må ikke høre på meg.

Men trenger han ikke venner på sin egen alder?Han sier han gleder seg til han er ferdig med ungdomsskolen, da skal han søke seg på idrettsgymnas.Han jobber masse med lekser, trener fotball, løper.....Kameratene de går på trening når de gidder, ellers så sitter de hjemme å spiller tv spill.Er det ikke det som er " normalt"? Når jeg såør om han ikke vil besøke klassekamerater så sier han at 7 timer om dagen med dem på skolen er nok....

Hm.......Jeg er sikkert bare ei bekymra hønemor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger han ikke venner på sin egen alder?Han sier han gleder seg til han er ferdig med ungdomsskolen, da skal han søke seg på idrettsgymnas.Han jobber masse med lekser, trener fotball, løper.....Kameratene de går på trening når de gidder, ellers så sitter de hjemme å spiller tv spill.Er det ikke det som er " normalt"? Når jeg såør om han ikke vil besøke klassekamerater så sier han at 7 timer om dagen med dem på skolen er nok....

Hm.......Jeg er sikkert bare ei bekymra hønemor...

Akkurat i den perioden er det stor forskjell på fysisk alder og modenhet. Han "trenger" ikke nødvendigvis å omgås 13-åringer på fritiden hvis de oppfører seg som om de var 10-11 og han ikke er ensom.

Ikke mas på ham eller framstill ham til "sær", han høres ut som en flott fyr du kan være stolt av

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snoopy83

Men trenger han ikke venner på sin egen alder?Han sier han gleder seg til han er ferdig med ungdomsskolen, da skal han søke seg på idrettsgymnas.Han jobber masse med lekser, trener fotball, løper.....Kameratene de går på trening når de gidder, ellers så sitter de hjemme å spiller tv spill.Er det ikke det som er " normalt"? Når jeg såør om han ikke vil besøke klassekamerater så sier han at 7 timer om dagen med dem på skolen er nok....

Hm.......Jeg er sikkert bare ei bekymra hønemor...

Husker jeg så en film om Thor Heyerdahl. Han var en slik gutt.

Han var ikke med noen på sin egen alder, han var bare med en einstøing som bodde på fjellet og levde av fangst og fiske, om jeg husker riktig.

Og han ble en nasjonalhelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, sånn er min 14- snart 15 åring også! Jeg har lagt ut en del innlegg på "foreldre-tenåringer" om dette, ja...

Jeg prøver å la ham "være i fred", satser på at når den andre guttene tar ham igjen i modenhetsnivå, vil han igjen være med dem! Selv gleder han seg til videregående, han tror han vil finne flere likesinnede der, og det tror jeg også!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bekymringen er totalt ubegrunnet.

Du har stor grunn til å se fremtiden særdeles lyst imøte :-)

Han er en vinner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger han ikke venner på sin egen alder?Han sier han gleder seg til han er ferdig med ungdomsskolen, da skal han søke seg på idrettsgymnas.Han jobber masse med lekser, trener fotball, løper.....Kameratene de går på trening når de gidder, ellers så sitter de hjemme å spiller tv spill.Er det ikke det som er " normalt"? Når jeg såør om han ikke vil besøke klassekamerater så sier han at 7 timer om dagen med dem på skolen er nok....

Hm.......Jeg er sikkert bare ei bekymra hønemor...

Kjenner meg godt igjen i dine bekymringer. Har to på 15. Han ene har ingen på skolen han har felles interresse med.Han sier at alt de bare prater om traktor (vi bor altså på"landet"), men han er opptatt av fly, motorsykkel og bil. Han sier at det skal bli godt å begynne på vidregående ett helt annet sted en her..

Kanskje treffer han likesinnede der.

Jeg har vært bekymret for at han skulle få psykiske plager av dette jeg,men han trives godt i sitt eget selskap og syns det er godt å komme hjem fra skolen. Får nok av de andre elevene der sier han..

Men det er ikke lett som mor å ikke bekymre seg da. Vil jo gjerne at han skal være sammen med kamerater på fritiden, men han må jo bestemme selv.. Det går nok bra med både gutten din og de to mine..

Hilsen ei bekymra hønemor til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muttern til Kari

Og-jeg har en datter som bruker all fritid omtrent bare på lekser, leser og leser.

Hun er 16 år og har ikke behov for å være sammen med venner. Er med meg på tur innimellom og ser ut til å trives med det og med å være innenfor hjemmets fire vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest angelica bom

Heldiggris er du. Tenk for en moden og flott gutt du har for alderen. Han er vel smartere enn sine jevnaldrende bare. Jeg orker heller ikke være sammen med folk som er vesentlig dummere enn meg. En trenger føde for hjernen også. Og å bare fjase og surre (som mange tenåringer gjør) kan virke for dumt og kjedelig på han.

Har en slik gutt selv nemlig! Har endelig sluttet å bekymre meg. Det kommer ikke noe godt ut av det. Ihvertfall ikke for gutten!

Og ikke minst, de 'størte' personligheter her i verden har nesten alle som en en slik start på voksenlivet! De har ikke så mange som 'matcher' seg. Naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...