Gå til innhold

hvordan vet jeg om jeg trenger behandling?


barbaflink

Anbefalte innlegg

Jeg er 32 år, har høyere utdannelse, har en spennende men krevende jobb, ble mamma for snart to år siden og har samboer som for tiden er arbeidsledig (= litt dårlig økonomi). Jeg slet endel da datteren min ble født (selvdiagnose: fødselsdepresjon), følte meg hele tiden usikker og anspent, stresset og lei meg. Klarte ikke slappe av, følte hele tiden forventningspress. Det gikk bedre da jeg begynte i jobb igjen etter 8-9mnd, men jeg har fremdeles lange perioder der jeg føler meg utilstrekkelig, dårlig selvtillit, tildels sosial angst, har problemer med å gjøre jobben min i perioder og er sjelden glad... Men hvordan vet jeg om mine nedstemte perioder er alvorlig nok til at jeg bør oppsøke hjelp???? Det hører med til historien at jeg har en veldig nær venninne som har vært innlagt så og si sammenhengende de siste to årene for bipolar lidelse (et sjokk for meg), og jeg er livredd for å "ende opp" som henne.... Vegrer meg litt for å oppsøke hjelp, skjønner ikke helt hvordan noen skal kunne hjelpe meg...

Takker for alle svar og om det er noen som vil dele erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du for eksempel trengte å ta mandlene pga hyppige halsinnfeksjoner, ville du sikkert gjøre det. Selv om en venninne hadde vært gjennom omfattende kirurgi for kreft. Om du knakk lillefingeren ville du gå til lege, uten å være redd for å komme ut med en gipsa fot.

Som fysiske plager, finnes psykiske plager i alle former og varianter. Helsevesnet behandler ikke bare det aller mest alvorlige. Kjenner du at dine plager hindrer deg i å fungere på jobben, eller for øvrig, har du mer enn grunn nok til å oppsøke hjelp.

Kanskje kunne en henvisning til privatpraktiserende psykolog med refusjonsrett være tingen. En psykolog kan f.eks. være til hjelp med å utfordre fastlåste tankemønster. Eller finne bedre mestringsstrategier. Finne fornuftige forandringer i livssituasjonen.

For øvrig er det stor forskjell på kvaliteten av det som tilbys av psykologhjelp. Enkelte bør man holde seg langt unna.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel som så ofte vanskelig å vite hva en trenger, men det er jo uansett lov å forsøke å få det bredre. Du kan jo altids ta kontakt med en lege å høre hva denne mener, kanjse be pent om en henvisning til psykolog.

Tror ikke du trenger å engste deg for å bli innlagt noe sted da, så lange køer som det er nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...