Gå til innhold

Angst eller fobi?


Gjest Lotus

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på angst og fobi? Jeg har panikkangst, kan få panikk når som helst og hvor som helst, uten at jeg kan peke på en utløsende årsak. I tillegg er det bestemte ting jeg vet utløser panikk, mens de pågår eller bare jeg tenker på dem. Har jeg da en fobi i tillegg til panikkagsten? Er samme behandling effektiv for fobien (hvis det er det jeg har), som for panikkangsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Hva er forskjellen på angst og fobi? "

Fobi er en bestemt type angst hvor angsten er forutsigbar. En har en fobisk angst for en situasjon eller en gjenstand. En får angst når en får kontakt med dette, og angsten avtar når kontakten avtar. F.eks. får en angst hver gang en må kjøre heis, og angsten avtar når en kommer ut av heisen.

"Jeg har panikkangst, kan få panikk når som helst og hvor som helst, uten at jeg kan peke på en utløsende årsak." - Dette er panikklidelse. Stikkord: uforutsigbart.

"I tillegg er det bestemte ting jeg vet utløser panikk, mens de pågår eller bare jeg tenker på dem. Har jeg da en fobi i tillegg til panikkagsten?" Ja, dette er fobi. Stikkord: forutsigbart.

"Er samme behandling effektiv for fobien (hvis det er det jeg har), som for panikkangsten?"

Nei, for panikkanfallene er det best med medisiner (SSRI) og kognitiv terapi. For fobien bruker en eksponeringsterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...