Dory Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Heisan. Jeg er i en ny situasjon nå. Og skal antageligvis omskoleres. Jeg har hatt samboer og eid leilighet. Det er nå brudd og vi skal selge. Jeg startet jo antageligvis på skole til høsten. Hvor mye penger vil jeg få? Og får jeg bostøtte osv? Vet liksom ikke hva slags leilighet jeg kan leie, siden jeg ikke vet hva inntekten min blir. Hva er vanlig? Har tjent ganske bra de siste 4 årene. Når jeg skal studere via attføring får jeg da skolebøker dekt? Og altså evnt boligstøtte, eller "bare" attføringspenger...? Jeg trenger jo leilighet snart, men vet liksom ikke hva slags pris jeg kan legge meg på. Nå får jeg jo utbetalt vanlig lønn, så jeg får ganske mye. Men vil jeg få råd til samma leiligheten evnt når skolen startet og jeg ikke får beløpet som har vært lønnen min? Mange spørsmål men. Vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en-to-tre-4 Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Når du er på attføring får du 66 % av lønnen du har i dag, eller de regner et gjennomsnitt av det du har hatt de tre siste årene alt etter hva som er best. Maks grunnlag er 6G, rundt 350 000 kr, så hvis du tjener over dette er det 66 % av ca 350 000kr du får. Du får litt støtte til skolebøker, tror det var noen tusenlapper. Når det gjelder bostøtte er jeg ikke sikker, men du finner sikkert noe inne på www.aetat.no om det. Og er skolen du går på godkjent i Lånekassen har du rett på lån/stipend derfra. Noe av lånet blir gjort om til stipend når du har fullført skolen, så det bør du søke om. Vet ikke om du ble noe klokere, men lykke til, uansett ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginger2002 Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Hei! Jeg er på attføring nå, og begynner sannsynligvis på utdanning til høsten. Jeg får 8950,- brutto hver 14 dag, tror dette er maks av hva man kan få. I tillegg er det en del stønader man kan få, det kan du lese om på aetat.no. I tillegg får jeg en forsikring som vi hadde gjennom jobben, har du sjekket om dere har noe sånt på jobben din? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bebba Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hei! Jeg er på attføring nå, og begynner sannsynligvis på utdanning til høsten. Jeg får 8950,- brutto hver 14 dag, tror dette er maks av hva man kan få. I tillegg er det en del stønader man kan få, det kan du lese om på aetat.no. I tillegg får jeg en forsikring som vi hadde gjennom jobben, har du sjekket om dere har noe sånt på jobben din? mvh Får du ca. 18000 kr i måneden? Jeg trodde man fikk 66% av den lønna man hadde før. Du må ha tjent ganske bra da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginger2002 Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Får du ca. 18000 kr i måneden? Jeg trodde man fikk 66% av den lønna man hadde før. Du må ha tjent ganske bra da. Ja, gjorde forsåvidt det. Det er 66% av 6G. Jeg tjente en del mer enn 6G, men 6G er maks. grunnlag man kan få. Er veldig glad for at jeg hadde en uføreforsikring i tillegg kan du si. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Ja, gjorde forsåvidt det. Det er 66% av 6G. Jeg tjente en del mer enn 6G, men 6G er maks. grunnlag man kan få. Er veldig glad for at jeg hadde en uføreforsikring i tillegg kan du si. mvh Du skal være glad du fikk den utbetalt. Jeg fikk ikke uføreforsikringa mi utbetalt jeg da jeg ble ufør enda jeg hadde betalt i mange år mens jeg jobba. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginger2002 Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Du skal være glad du fikk den utbetalt. Jeg fikk ikke uføreforsikringa mi utbetalt jeg da jeg ble ufør enda jeg hadde betalt i mange år mens jeg jobba. Hvorfor ikke det da, det har du vel rett på? Jeg er ikke ufør da, men er på attføring nå, begynner på skole til høsten, men jeg får utbetalt en sum hver mnd. Det er en kombinert liv og uføreforsikring. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hvorfor ikke det da, det har du vel rett på? Jeg er ikke ufør da, men er på attføring nå, begynner på skole til høsten, men jeg får utbetalt en sum hver mnd. Det er en kombinert liv og uføreforsikring. mvh Ja, det hadde jeg og det men kunne likevel ikke få fordi jeg hadde hatt diagnose i 30 år men vært regnet for fulltidjobbene hele tiden selv uten at jeg hadde jobbet siden jeg ikke hadde mann men barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hvorfor ikke det da, det har du vel rett på? Jeg er ikke ufør da, men er på attføring nå, begynner på skole til høsten, men jeg får utbetalt en sum hver mnd. Det er en kombinert liv og uføreforsikring. mvh Jeg hadde jobbet også da ) men vært alene i mange år og var hjemme da barna var små på overgangsstønad 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginger2002 Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Ja, det hadde jeg og det men kunne likevel ikke få fordi jeg hadde hatt diagnose i 30 år men vært regnet for fulltidjobbene hele tiden selv uten at jeg hadde jobbet siden jeg ikke hadde mann men barn Ja, det er vel sånn at man ikke får noen erstatning hvis man har hatt diagnosen før man inngikk forsikringen. Trist for deg da! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Ja, det er vel sånn at man ikke får noen erstatning hvis man har hatt diagnosen før man inngikk forsikringen. Trist for deg da! mvh Men jeg ville ikke betale inn heller men det måtte jeg. Så her har jeg betalt inn i mange år og så får jeg ikke utbetalingen. Helt høl i hue. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginger2002 Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Men jeg ville ikke betale inn heller men det måtte jeg. Så her har jeg betalt inn i mange år og så får jeg ikke utbetalingen. Helt høl i hue. Ja, det er helt høl i hue. Da burde du ihvertfall fått igjen det du hadde betalt inn! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Ja, det er helt høl i hue. Da burde du ihvertfall fått igjen det du hadde betalt inn! mvh Jeg skjønte jo det da at jeg antagelig aldri ville få utbetalt forsikring eller pensjon derfra så hvorfor i helvete skulle jeg betale 2% av lønna mi da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginger2002 Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Jeg skjønte jo det da at jeg antagelig aldri ville få utbetalt forsikring eller pensjon derfra så hvorfor i helvete skulle jeg betale 2% av lønna mi da? Teite regler!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hei! Jeg er på attføring nå, og begynner sannsynligvis på utdanning til høsten. Jeg får 8950,- brutto hver 14 dag, tror dette er maks av hva man kan få. I tillegg er det en del stønader man kan få, det kan du lese om på aetat.no. I tillegg får jeg en forsikring som vi hadde gjennom jobben, har du sjekket om dere har noe sånt på jobben din? mvh Du har mer hver 14. dag enn jeg har i attføring på en mnd. Hehe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Du kan få bostøtte fra husbanken dersom du får lite nok fra aetat. Kjør kalkulatoren på husbanken.no Du får 5000 kr året til skolebøker + dekket den del av semesteravgiften som ikke går til kopi/papirer/o.l. Du får ikke boligstøtte fra aetat med mindre du er nødt å flytte for å gjennomgå opplegget ditt, og skal beholde bolig der du bor nå - slik at du må ha to boliger. Dersom skolen er godkjent av statens lånekasse kan du ha rett på stipend (dersom du får veldig lite i attføring, som du sikkert ikke får siden du sier du har tjent greit), eller lån i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.