Gå til innhold

(nhd)Å ønske å slutte på medisiner


Dory

Anbefalte innlegg

Er det ett vanlig problem at når folk blir bedre, ønsker de å slutte på medisiner? Jeg har gjort det flere ganger. Nå bruker jeg 30 mg cipralex, og klarer igjen å gå ut. Nå ønsker jeg igjen å slutte, og synes det er meningsløst at jeg bruker dette. Vet jo innerts inne at det er medisinene som hjelper, men jeg håper lissom at jeg kanskje er blitt frisk, og klarer meg uten. Da får jeg lyst til å brå slutte.

Er mange ganger på nære nippet til å bare brå slutte. Men jeg har gjort det mange ganger, og det har alltid endt med en stor nedtur. Så hvorfor lærer jeg ikke? Er det vanlig??

Er det også vanlig å ha raseri utbrudd ved ocd?? Jeg kan bli så lei meg at jeg tilter helt, og kan bli innesluttet, redd, mutt, og av og til veldig sint. Det er så leit. Jeg vil jo ikke være det. Jeg er egentlig meget snill og grei;) Men av og til bobler det over og jeg klarer ikke styre hva jeg sier osv. Slik har jeg vært fra jeg var lita. Raste ned på rommet og låste, og hylte og ropte.

Er dette vanlig ved ocd? At man blir så sint og lei seg?

Eller kan det være noe annet enn ocd? Ønsker virkelig ikke å være så sint, og miste kontrollen på hva jeg sier. Det er ikke gøy.

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bitis Gabonica

Jeg tror det er ganske vanlig å få lyst til å slutte med medisiner når man ikke lenger føler behovet for det på samme måte som når man er syk. Jeg har det i alle fall slik, og psykologen min bedyrer at det ikke er så uvanlig.

Jeg har også prøvd å slutte flere ganger. Både med og uten legebistand. Hver gang har jeg blitt dårligere.

Hvis du vil prøve å slutte, så la i alle fall være å bråstoppe. Få heller legen din til å sette opp en nedtrappingsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Høres litt ut som impulskontroll mangel, som ved adhd, har du problemer med å¨huske hva du skulle på kjøkkenet, at du leter etter tingene dine hele tiden, eller at du må ha et veldig kontrollert, systimatisert hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Høres litt ut som impulskontroll mangel, som ved adhd, har du problemer med å¨huske hva du skulle på kjøkkenet, at du leter etter tingene dine hele tiden, eller at du må ha et veldig kontrollert, systimatisert hus..

Jepp, veldig.

Huset, papirer og alt er kjempe systematisk.

Jeg skal si noe, men så glemmer jeg det. Må tilbake for å komme på det...

Dårlig impulskontroll ja. Det har mine foreldre også sagt.

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

må si jeg kjenner meg veldig igjen med ønske om å slutte med medisiner. får liksom litt hetta av at kroppen min skal bli avhengig av medisiner. Akkurat som om jeg skulle være et slags maskineri som skal ha piller til å fungere for alt.

Men ikke fall for fristelsen til å begynne å trappe ned uten å snakke med legen. Du har det vanskelig fra før av og trenger ikke flere nedturer nå fordi du blir fristet til å trappe ned.

jeg tror nok at raseriet ditt kan være en følge av at du blir veldig sliten av å ha OCD. Man bruker så enormt mye krefter på å styre tankene at det blir lite overskudd til andre ting. At du nylig har opplevd et samlivsbrudd kan nok tære sterkt på den psykiske helsen.

slik jeg oppfatter deg så har du et sterkt hjerte for andre. Kanskje er du litt for kritisk til deg selv og er redd for å ikke bli likt. Kanskje du er for perfeksjonistisk, at du aldri klarer å fullføre ting før det er perfekt? Denne perfeksjonstrangen som også kan ha noe med OCD å gjøre gjør også at det skal veldig lite til før verden går av hengslene for å si det slik. Jeg er av den typen selv, derfor tenker jeg på det.

Dette jeg skrev trenger ikke å stemme for deg. Men noen tanker har jeg gjort meg.

Lov meg at du prøver å ta litt vare på deg selv nå selv om verden er grusom nå. Prøv å unn deg noe du har lyst på. Tillat deg selv å ikke alltid være perfekt i alt du gjør. Så håper jeg at du får et bra tilbud for OCD-plagene dine der du nå bor.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Kjære deg!

Enig med Timari. Tror ikke dette er rette tiden for nedtrapping av medisiner. Det som er stabilt i livet ditt nå bør sikkert holdes mest mulig stabilt.

Klem bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg!

Enig med Timari. Tror ikke dette er rette tiden for nedtrapping av medisiner. Det som er stabilt i livet ditt nå bør sikkert holdes mest mulig stabilt.

Klem bugge

Tusen takk Bugge jenta. Jeg har slått det fra meg nå.

Det er bare slike tanker som dukker opp...

Håper du har det bra! Tenker ofte på deg.

Klemmer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si jeg kjenner meg veldig igjen med ønske om å slutte med medisiner. får liksom litt hetta av at kroppen min skal bli avhengig av medisiner. Akkurat som om jeg skulle være et slags maskineri som skal ha piller til å fungere for alt.

Men ikke fall for fristelsen til å begynne å trappe ned uten å snakke med legen. Du har det vanskelig fra før av og trenger ikke flere nedturer nå fordi du blir fristet til å trappe ned.

jeg tror nok at raseriet ditt kan være en følge av at du blir veldig sliten av å ha OCD. Man bruker så enormt mye krefter på å styre tankene at det blir lite overskudd til andre ting. At du nylig har opplevd et samlivsbrudd kan nok tære sterkt på den psykiske helsen.

slik jeg oppfatter deg så har du et sterkt hjerte for andre. Kanskje er du litt for kritisk til deg selv og er redd for å ikke bli likt. Kanskje du er for perfeksjonistisk, at du aldri klarer å fullføre ting før det er perfekt? Denne perfeksjonstrangen som også kan ha noe med OCD å gjøre gjør også at det skal veldig lite til før verden går av hengslene for å si det slik. Jeg er av den typen selv, derfor tenker jeg på det.

Dette jeg skrev trenger ikke å stemme for deg. Men noen tanker har jeg gjort meg.

Lov meg at du prøver å ta litt vare på deg selv nå selv om verden er grusom nå. Prøv å unn deg noe du har lyst på. Tillat deg selv å ikke alltid være perfekt i alt du gjør. Så håper jeg at du får et bra tilbud for OCD-plagene dine der du nå bor.

mvh

Tusen takk for fint svar Timari...

Du har nok helt rett i det du skriver.

Har lagt tanken fra meg nå. Nå tar jeg pillene som vanlig.

Håper du har det fint. Tenker ofte på deg!!

Vi snakkes.

Klemmer fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ganske vanlig å få lyst til å slutte med medisiner når man ikke lenger føler behovet for det på samme måte som når man er syk. Jeg har det i alle fall slik, og psykologen min bedyrer at det ikke er så uvanlig.

Jeg har også prøvd å slutte flere ganger. Både med og uten legebistand. Hver gang har jeg blitt dårligere.

Hvis du vil prøve å slutte, så la i alle fall være å bråstoppe. Få heller legen din til å sette opp en nedtrappingsplan.

Tusen takk for svar!

Jeg har nå lagt tanken fra meg. Var bare så frustret en stund. Men følte meg så bra psykisk lissom...

God helg!

Klem fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar!

Jeg har nå lagt tanken fra meg. Var bare så frustret en stund. Men følte meg så bra psykisk lissom...

God helg!

Klem fra,

Hmm.. Har du spurt legen om du kan få en utredning av en nevropsykolog..

Lykke til med psyken..

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har gitt deg en diagnose, så bør du be de om å fortelle deg hva den innebærer, hvis ikke du er slik som meg og leser og leser, til jeg kan fortelle de alt om diagnosen selv.. Har enda tilgode å treffe en behandler som vet mer om ADHD enn meg selv..

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...