Gå til innhold

NHD: sammenhengen for tidlig fødsel/psykisk lidelse


Gjest prematur

Anbefalte innlegg

Gjest prematur

Viser til innlegget litt lenger ned på siden under tittelen "Hva tar barn skade av?"

Dette er selvfølgelig et tema som engasjerer mange.

Jeg savner mer konkret informasjon generelt om psykiske senskader knyttet til for tidlig fødsel/lav fødselsvekt.

Som jeg har skrevet i den nevte tråden, så er jeg født prematur, i 23. svangerskapsuke i 1976. Jeg veide 700 gram og var 30 cm lang. Jeg lå lenge i kuvøse og på respirator.

Jeg lurer på hva man vet i dag om psykiske senskader (ikke bare de som oppstår mens man fortsatt er barn)?

Jeg vet jo at ADHD og angstproblemer, samt lese/skrivevansker er ganske vanlig, Men hva med f.eks. schizofreni, bipolar lidelse, og personlighetsforstyrrelser?

Selv lider jeg av bipolar 2 og pf, samt mye angst. Jeg har ingen kjente tilfeller i familie/slekt med alvorlige psykiske lidelser, derfor tror jeg mye av dette kan bunne i at jeg er født prematur.

Har du noen linker, eller nyere forskning på området og vise til?

Jeg synes dette er et veldig interresant tema, som jeg gjerne skulle visst mer om.

Hvis det er sånn at man må være født med en disposisjon for f.eks. bipolar lidelse, hvor kommer da dette med prematur fødsel inn i bildet? Er det en utløsende årsak, eller kan det rett og slett føre til denne sårbarheten for sykdommen?

Jeg setter veldig stor pris på svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest enigma36

Fint at du stilte dette spørsmålet. Jeg er som du skjønner også nysgjerrig på dette.

Ja, faktisk veldig interresant tema. Har ikke tenkt over det før. Jeg er også bipolar2 og er for tidlig født, bare 6 uker da, men det var jo mye i 68.

I tillegg var det masse komplikasjoner i fødselen med foranliggende morkake o.l Jeg kom til verden og skrek ikke så det første som skjedde meg var et dask i baken og de puttet faktisk ansiktet mitt i vann, for å få meg til å skrike.Fordi jeg var prematur så ville jeg ikke ha morsmelk....moren min sier at jeg snudde meg vekk med avsky*må le*

Men til å være 6 uker for tidlig født så var jo vekta ganske akseptabel, ca 1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Ja, faktisk veldig interresant tema. Har ikke tenkt over det før. Jeg er også bipolar2 og er for tidlig født, bare 6 uker da, men det var jo mye i 68.

I tillegg var det masse komplikasjoner i fødselen med foranliggende morkake o.l Jeg kom til verden og skrek ikke så det første som skjedde meg var et dask i baken og de puttet faktisk ansiktet mitt i vann, for å få meg til å skrike.Fordi jeg var prematur så ville jeg ikke ha morsmelk....moren min sier at jeg snudde meg vekk med avsky*må le*

Men til å være 6 uker for tidlig født så var jo vekta ganske akseptabel, ca 1800

Jeg hørte et veldig spinkelt skrik da hun var ute. Hun ville ha morsmelk, men hun måtte jo få den gjennom sonde den første tiden.Jeg pompet for harde livet.Etterhvert kunne hun drikke fra flaske.Jeg ga opp ammingen ganske fort. Hun kunne ligge litt inntil brystet å smatte, men var ikke sterk nok til å suge.

Hun var egentlig veldig sterk og frisk til å være så liten. Det sa ihvertfall legene.Det var ingen komplikasjoner utover at hun var for tidlig født. Måtte ligge med c-papp (eller hva det heter) første dagen. Ellers lå hun i kuvøse i 3 uker. Respirator var ikke nødvendig.

Jeg fikk henne hjem da hun bare var 1700 gram, og siden synes jeg det bare har godt fint. Får kryyse fingrene for at det forsetter slik.

Jeg vet ikke så mye om hva de forskjellige diagnosene innebærer, og jeg vet desverre ikke hva bipolar er for noe, men vil gjerne lære litt. Kanskje du kan skrive litt om det? Er det en av tingene man har større risiko for å få når man er født for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enigma36

Jeg hørte et veldig spinkelt skrik da hun var ute. Hun ville ha morsmelk, men hun måtte jo få den gjennom sonde den første tiden.Jeg pompet for harde livet.Etterhvert kunne hun drikke fra flaske.Jeg ga opp ammingen ganske fort. Hun kunne ligge litt inntil brystet å smatte, men var ikke sterk nok til å suge.

Hun var egentlig veldig sterk og frisk til å være så liten. Det sa ihvertfall legene.Det var ingen komplikasjoner utover at hun var for tidlig født. Måtte ligge med c-papp (eller hva det heter) første dagen. Ellers lå hun i kuvøse i 3 uker. Respirator var ikke nødvendig.

Jeg fikk henne hjem da hun bare var 1700 gram, og siden synes jeg det bare har godt fint. Får kryyse fingrene for at det forsetter slik.

Jeg vet ikke så mye om hva de forskjellige diagnosene innebærer, og jeg vet desverre ikke hva bipolar er for noe, men vil gjerne lære litt. Kanskje du kan skrive litt om det? Er det en av tingene man har større risiko for å få når man er født for tidlig?

Bipolar er en lidelse som tidligere ble kalt manisk-depressiv. Man har da av og til friske perioder, og andre ganger er man depressiv eller manisk/hypoman (mildere og mer ufarlig form)

Dette var bare litt info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Bipolar er en lidelse som tidligere ble kalt manisk-depressiv. Man har da av og til friske perioder, og andre ganger er man depressiv eller manisk/hypoman (mildere og mer ufarlig form)

Dette var bare litt info

Ok, takk skal du ha. Det har jeg hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...