Gå til innhold

Skåtsj-mæn??!!

morsan

Anbefalte innlegg

Hørte på nyhetene på radio, og reporteren sa konsekvent "Skåtsj-mæn" i omtalen av saken om at daglig leder på uben Scotsman ville sparke fargede dørvakter.

Skåtts-mæn, heter det!

Nemlig! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Reporteren sier sikkert Oschlo også.Talefeil?

Oschlo er ikke talefeil, det er sosiolekt. På samme måte som jeg sier "trånhjem" - mens en trønder sier "tronhjæm" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oschlo er ikke talefeil, det er sosiolekt. På samme måte som jeg sier "trånhjem" - mens en trønder sier "tronhjæm" :)

"Oshlo" stammer faktisk muligens fra et annet ord og språk enn "oslo" - så det er slett ikke sikkert det er en tilfeldig uttale basert på hvor i byen man vokser opp :-)

"..............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reporteren sier sikkert Oschlo også.Talefeil?

Synes ikke det kan sammenlignes.

Oslo - Oschlo - det er som Persille skriver sosiolekt.

Men "Scotsman" er jo det engelske ordet for "skotte", og selv om man uttaler "Scotch" (skotsk) som "skåtsj", så heter altså ikke pøbben "Scotch man" men "scotsman"! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja- som du ser så skrev jeg at jeg skulle ha skrevet "vane" også.

Hilsen

Trånnhjæmsveitj fra Trondheim. (Vi sier Trånnhjæm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Oshlo" stammer faktisk muligens fra et annet ord og språk enn "oslo" - så det er slett ikke sikkert det er en tilfeldig uttale basert på hvor i byen man vokser opp :-)

"..............................."

Mulig, men likevel defineres det som et sosiolekt i dag. Og gjerne i samme kategori som bannan, tellefon, avvis, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Hilsen

Beklager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, men likevel defineres det som et sosiolekt i dag. Og gjerne i samme kategori som bannan, tellefon, avvis, etc.

"Og gjerne i samme kategori som bannan, tellefon, avvis, etc."

Men det blir ikke riktig å likestille de ordene. Faktisk er det utrolig mange som sier "oshlo" - veldig mange. Derimot er det, selv om det er mange, betraktelig færre som sier "bannan" og "pottet". Selv sier jeg "oshlo" og "banaaaaaan".

Men jeg skal ikke gi meg inn på faglige diskusjoner om språket - det kan jeg for lite om til :-)

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og gjerne i samme kategori som bannan, tellefon, avvis, etc."

Men det blir ikke riktig å likestille de ordene. Faktisk er det utrolig mange som sier "oshlo" - veldig mange. Derimot er det, selv om det er mange, betraktelig færre som sier "bannan" og "pottet". Selv sier jeg "oshlo" og "banaaaaaan".

Men jeg skal ikke gi meg inn på faglige diskusjoner om språket - det kan jeg for lite om til :-)

"................................."

Det er derfor jeg mener at å si Oschlo faktisk kan ha med vane og gjøre, og at det ikke bare er sosiolekt. Enkelte som ikke bor i Oslo sier også Oschlo, og det er jo fordi de hører det så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg mener at å si Oschlo faktisk kan ha med vane og gjøre, og at det ikke bare er sosiolekt. Enkelte som ikke bor i Oslo sier også Oschlo, og det er jo fordi de hører det så ofte.

Enig i det. Min "dialekt" er nok rimelig fri fra "sosiolektiske" påvirkninger. Ikke helt, selfølgelig, men nokså fri.

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilsen

Jeg er oppvokst i Trånhjemsveien i Oshlo jeg da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Enkelte som ikke bor i Oslo sier også Oschlo, og det er jo fordi de hører det så ofte."

Mener du at "Oschlo" i utgangspunkitet bare sies av enkelte Oslo-borgere, og at folk fra andre steder sier det pgs påvirkning fra Oslo-folk??

Jeg er fra et sted godt utenfor Oslo, men har da alle mine dager sagt Oschlo, i likhet med foreldre og besteforeldre! :-)

tror ikke det skyldes at vi har hørt for mye på radio og tv! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Enkelte som ikke bor i Oslo sier også Oschlo, og det er jo fordi de hører det så ofte."

Mener du at "Oschlo" i utgangspunkitet bare sies av enkelte Oslo-borgere, og at folk fra andre steder sier det pgs påvirkning fra Oslo-folk??

Jeg er fra et sted godt utenfor Oslo, men har da alle mine dager sagt Oschlo, i likhet med foreldre og besteforeldre! :-)

tror ikke det skyldes at vi har hørt for mye på radio og tv! :-)

Jeg har ikke spesifisert HVOR man hører at det sies Oschlo framfor Oslo, for det hører man jo både fra venner og kjente og familie og fra radio og TV. Det er det jeg mener med at uttale av og til kan være sosiolekt og av og vane fordi det er måten man har lært å si det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skåtsj-mæn brukes av veldig mange i dagligtale. Nesten alle sier det.

Det blir ikke mer korrekt av den grunn! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...