morsan Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Hørte på nyhetene på radio, og reporteren sa konsekvent "Skåtsj-mæn" i omtalen av saken om at daglig leder på uben Scotsman ville sparke fargede dørvakter. Skåtts-mæn, heter det! Nemlig! :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osiris Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Reporteren sier sikkert Oschlo også.Talefeil? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osiris Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Reporteren sier sikkert Oschlo også.Talefeil? Jeg skulle skrevet:Talefeil eller vane? Sorry 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Reporteren sier sikkert Oschlo også.Talefeil? Oschlo er ikke talefeil, det er sosiolekt. På samme måte som jeg sier "trånhjem" - mens en trønder sier "tronhjæm" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Oschlo er ikke talefeil, det er sosiolekt. På samme måte som jeg sier "trånhjem" - mens en trønder sier "tronhjæm" "Oshlo" stammer faktisk muligens fra et annet ord og språk enn "oslo" - så det er slett ikke sikkert det er en tilfeldig uttale basert på hvor i byen man vokser opp :-) "..............................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Reporteren sier sikkert Oschlo også.Talefeil? Synes ikke det kan sammenlignes. Oslo - Oschlo - det er som Persille skriver sosiolekt. Men "Scotsman" er jo det engelske ordet for "skotte", og selv om man uttaler "Scotch" (skotsk) som "skåtsj", så heter altså ikke pøbben "Scotch man" men "scotsman"! *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osiris Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Oschlo er ikke talefeil, det er sosiolekt. På samme måte som jeg sier "trånhjem" - mens en trønder sier "tronhjæm" Ja- som du ser så skrev jeg at jeg skulle ha skrevet "vane" også. Hilsen Trånnhjæmsveitj fra Trondheim. (Vi sier Trånnhjæm) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 "Oshlo" stammer faktisk muligens fra et annet ord og språk enn "oslo" - så det er slett ikke sikkert det er en tilfeldig uttale basert på hvor i byen man vokser opp :-) "..............................." Mulig, men likevel defineres det som et sosiolekt i dag. Og gjerne i samme kategori som bannan, tellefon, avvis, etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Ja- som du ser så skrev jeg at jeg skulle ha skrevet "vane" også. Hilsen Trånnhjæmsveitj fra Trondheim. (Vi sier Trånnhjæm) Beklager 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osiris Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Beklager Helt i orden! Du skal ikke langt utenfor Trondheims grenser før de sier det på den måten du skrev. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Mulig, men likevel defineres det som et sosiolekt i dag. Og gjerne i samme kategori som bannan, tellefon, avvis, etc. "Og gjerne i samme kategori som bannan, tellefon, avvis, etc." Men det blir ikke riktig å likestille de ordene. Faktisk er det utrolig mange som sier "oshlo" - veldig mange. Derimot er det, selv om det er mange, betraktelig færre som sier "bannan" og "pottet". Selv sier jeg "oshlo" og "banaaaaaan". Men jeg skal ikke gi meg inn på faglige diskusjoner om språket - det kan jeg for lite om til :-) "................................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osiris Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 "Og gjerne i samme kategori som bannan, tellefon, avvis, etc." Men det blir ikke riktig å likestille de ordene. Faktisk er det utrolig mange som sier "oshlo" - veldig mange. Derimot er det, selv om det er mange, betraktelig færre som sier "bannan" og "pottet". Selv sier jeg "oshlo" og "banaaaaaan". Men jeg skal ikke gi meg inn på faglige diskusjoner om språket - det kan jeg for lite om til :-) "................................." Det er derfor jeg mener at å si Oschlo faktisk kan ha med vane og gjøre, og at det ikke bare er sosiolekt. Enkelte som ikke bor i Oslo sier også Oschlo, og det er jo fordi de hører det så ofte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Det er derfor jeg mener at å si Oschlo faktisk kan ha med vane og gjøre, og at det ikke bare er sosiolekt. Enkelte som ikke bor i Oslo sier også Oschlo, og det er jo fordi de hører det så ofte. Enig i det. Min "dialekt" er nok rimelig fri fra "sosiolektiske" påvirkninger. Ikke helt, selfølgelig, men nokså fri. ".................................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Det heter Skåtten ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Ja- som du ser så skrev jeg at jeg skulle ha skrevet "vane" også. Hilsen Trånnhjæmsveitj fra Trondheim. (Vi sier Trånnhjæm) Jeg er oppvokst i Trånhjemsveien i Oshlo jeg da ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Det er derfor jeg mener at å si Oschlo faktisk kan ha med vane og gjøre, og at det ikke bare er sosiolekt. Enkelte som ikke bor i Oslo sier også Oschlo, og det er jo fordi de hører det så ofte. "Enkelte som ikke bor i Oslo sier også Oschlo, og det er jo fordi de hører det så ofte." Mener du at "Oschlo" i utgangspunkitet bare sies av enkelte Oslo-borgere, og at folk fra andre steder sier det pgs påvirkning fra Oslo-folk?? Jeg er fra et sted godt utenfor Oslo, men har da alle mine dager sagt Oschlo, i likhet med foreldre og besteforeldre! :-) tror ikke det skyldes at vi har hørt for mye på radio og tv! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osiris Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 "Enkelte som ikke bor i Oslo sier også Oschlo, og det er jo fordi de hører det så ofte." Mener du at "Oschlo" i utgangspunkitet bare sies av enkelte Oslo-borgere, og at folk fra andre steder sier det pgs påvirkning fra Oslo-folk?? Jeg er fra et sted godt utenfor Oslo, men har da alle mine dager sagt Oschlo, i likhet med foreldre og besteforeldre! :-) tror ikke det skyldes at vi har hørt for mye på radio og tv! :-) Jeg har ikke spesifisert HVOR man hører at det sies Oschlo framfor Oslo, for det hører man jo både fra venner og kjente og familie og fra radio og TV. Det er det jeg mener med at uttale av og til kan være sosiolekt og av og vane fordi det er måten man har lært å si det på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Det heter Skåtten ) Jepp! Nemlig. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pubgjest Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Skåtsj-mæn brukes av veldig mange i dagligtale. Nesten alle sier det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Skåtsj-mæn brukes av veldig mange i dagligtale. Nesten alle sier det. Det blir ikke mer korrekt av den grunn! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.