Gå til innhold

NHD: Tegretol (depot eller ikke) mot bipolar?


dette er mitt nick

Anbefalte innlegg

dette er mitt nick

Jeg bruker 200 mg x 2 av denne medisinen mot bipolar lidelse. Jeg har hatt problemer med og tåle andre stemningsstabiliserende medisiner.

Nå bruker jeg depot-varienten, men tidligere brukte jeg tablettene.

Jeg blir utrolig trøtt på ettermiddagen av depot-varianten (har stått på de i 2 mnd nå). Jeg mener og huske at dette ikke var et problem da jeg brukte de vanlige tablettene.

Er det sannsynlig at det er en sånn forskjell. Hvis jeg bytter tilbake til de vanlige tablettene, hvor ofte og hvordan må jeg ta de da, for og få optimal effekt. I felleskatalogen står det noe om 3-4 ganger daglig! Det blir vanskelig for meg og passe på. i tilegg husker jeg at jeg ble anbefalt og ta den største dosen på kvelden, at de virket best da. Er dette også din erfaring.

Jeg vil så gjerne klare og følge medisineringen denne gang, og ikke kutte ut pga bivirkninger, derfor hadde det vært fint med et svar på om dette kan gjøre noe fra eller til.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nickless

Dette blir vel egentlig ikke svar på det du spurte om, men jeg står på 200 mg x 2 daglig som jeg tar ved leggetid om kvelden.

Jeg blir helt utrolig trøtt av de, det siger over meg i 13-14-tiden neste dag, føler jeg går helt sløret gjennom resten av dagen.

Men jeg har kjempegod effekt av de og veier opp effekten mot søvnigheten. Kommer til å fortsette på medisineringen slik den er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Dette blir vel egentlig ikke svar på det du spurte om, men jeg står på 200 mg x 2 daglig som jeg tar ved leggetid om kvelden.

Jeg blir helt utrolig trøtt av de, det siger over meg i 13-14-tiden neste dag, føler jeg går helt sløret gjennom resten av dagen.

Men jeg har kjempegod effekt av de og veier opp effekten mot søvnigheten. Kommer til å fortsette på medisineringen slik den er nå.

Bruker du retard (depot) eller de vanlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickless

Bruker du retard (depot) eller de vanlige?

Hva er depot? Jeg bruker Tegretol Retard 200 mg x 2 pr.døgn.

Er depot sprøyter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Hva er depot? Jeg bruker Tegretol Retard 200 mg x 2 pr.døgn.

Er depot sprøyter??

Jeg tror du bruker de samme som meg. Depot trenger ikke være sprøyter tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickless

Jeg tror du bruker de samme som meg. Depot trenger ikke være sprøyter tror jeg.

Oransje avlange tabletter er det jeg bruker. Kan deles på midten.

Har hørt om andre som ikke har hatt noe god effekt, jeg tror jeg er heldig, jeg har hatt svært god effekt av alle mine medisiner (Cipramil, Trilafon og Tegretol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette er mitt nick

Oransje avlange tabletter er det jeg bruker. Kan deles på midten.

Har hørt om andre som ikke har hatt noe god effekt, jeg tror jeg er heldig, jeg har hatt svært god effekt av alle mine medisiner (Cipramil, Trilafon og Tegretol).

Jeg har god effekt, men jeg blir veldig trøtt av retard-tablettene. Det ble jeg ikke på samme dose da jeg brukte de "vanlige" tablettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickless

Jeg har god effekt, men jeg blir veldig trøtt av retard-tablettene. Det ble jeg ikke på samme dose da jeg brukte de "vanlige" tablettene.

Jeg er ikke bipolar, men strevde veldig med humørsvingninger tidligere om årene. Tegretol ga meg kjempegod effekt etter bare 3 måneder.

Jeg har bare brukt retard.

Skal heller være trett enn å ha sånne vonde svingninger som tidligere, for det var virkelig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Jeg er ikke bipolar, men strevde veldig med humørsvingninger tidligere om årene. Tegretol ga meg kjempegod effekt etter bare 3 måneder.

Jeg har bare brukt retard.

Skal heller være trett enn å ha sånne vonde svingninger som tidligere, for det var virkelig ille.

Ja, du har rett i det. Det er bare jeg som er så forferdelig ambivalent til og ta medisiner, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...