Gå til innhold

fiskemiddagstips!

bb71

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest om en viss families middag i går; laks i fløte, fikke jeg lyst på fiskemiddag. Her i området finnes lite fersk fisk å få tak i, men jeg har en del fisk i fryseren. Jeg vil gjerne ha forslag til former o.l.

Ellers tar jeg gjerne imot "the Adams" sin ovnsbakte fiskerett også!

Og gjerne noe fett med rømme og fløte osv. Her slankes det IKKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne skal vi ha i dag, den er veldig god:

Svampbakad fisk

4 port

600 g torskfilé

1 tsk salt

250 g färska kantareller, blandsvamp eller champinjoner

1 purjolök

smör

1 dl hackad persilja

1 dl rivet dagsgammalt vitt bröd eller ströbröd

2 1/2 dl Kelda matlagningsgrädde

1/2 tsk salt

1 krm vitpeppar

Gör så här:

Sätt på ugnen på 225 grader. Dela fisken i portionsbitar. Salta och lägg den på ett ugnssäkert fat. Hacka svampen. Skölj och strimla purjolöken. Fräs svamp och purjolök i smör i en stekpanna tills all vätska är borta. Ta den från plattan och rör i persilja, bröd, grädde, salt och peppar. Bred blandningen över fisken. Grädda i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med bröd, ratatouille och potatis.

Tips:

Rätten kan förberedas fram tills den ska in i ugnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal vi ha i dag, den er veldig god:

Svampbakad fisk

4 port

600 g torskfilé

1 tsk salt

250 g färska kantareller, blandsvamp eller champinjoner

1 purjolök

smör

1 dl hackad persilja

1 dl rivet dagsgammalt vitt bröd eller ströbröd

2 1/2 dl Kelda matlagningsgrädde

1/2 tsk salt

1 krm vitpeppar

Gör så här:

Sätt på ugnen på 225 grader. Dela fisken i portionsbitar. Salta och lägg den på ett ugnssäkert fat. Hacka svampen. Skölj och strimla purjolöken. Fräs svamp och purjolök i smör i en stekpanna tills all vätska är borta. Ta den från plattan och rör i persilja, bröd, grädde, salt och peppar. Bred blandningen över fisken. Grädda i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med bröd, ratatouille och potatis.

Tips:

Rätten kan förberedas fram tills den ska in i ugnen.

Takk! Siden det var eneste tipset, så tror jeg at jeg prøver meg på denne idag. Med litt variasjon da...Må nok droppe den ferske kantarellen f.eks.!

Har du bare poteter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Siden det var eneste tipset, så tror jeg at jeg prøver meg på denne idag. Med litt variasjon da...Må nok droppe den ferske kantarellen f.eks.!

Har du bare poteter til?

Vi pleier ha ris til ettersom vi ikke er så glad i poteter. I tilleg gjerne en salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ex-bridget

Jeg pleier å lage laks i leirgryten (den med lokk). Men da er det skikkelig fet saus altså....

Jeg tar litt smør (ekte meierismør) i bunnen av formen, og heller på fløte til bunnen er dekket, så har jeg oppi sjallottløk, purreløk, gressløk og dill.

Så tar jeg laksefileer og gnir de inn med salt og pepper og legger de oppå dette. Så strør jeg over resten av purreløken, sjalottløken, gressløken og dillen. Samt resten av en 3/4 putt med fløte.

Inn i ovnen i ca. 35 minutter. Serveres med kokte poteter til.

Kjempedeilig !

Til to/tre personer bruker jeg ca. 1 hel purreløk, 4-5 sjalottløk, litt gressløk og dill, samt en 3/4 putt med fløte. Og noen "klatter" med smør i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er kjempegodt å enkelt er Smilende laks:

1 pose frossen grønnsaksblanding

2 poser Lofoten fiskesaus

4-500 gr ben og skinnfri laksefilet.

Revet ost

Ha grønnsakene i en ildfastform, legg laksen i porsjonsbilet over. Krydre med salt og pepper. kok sausen etter anvisning og hell over laks og grønnsaker. Dryss evt. ost over til slutt. Stekes i ovn ved 200-220 grader i ca 20-25 minutter, til fisken er gjennomstekt.

Kjempelett og godt! Nam!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsa

Revet ost

Ha grønnsakene i en ildfastform, legg laksen i porsjonsbilet over. Krydre med salt og pepper. kok sausen etter anvisning og hell over laks og grønnsaker. Dryss evt. ost over til slutt. Stekes i ovn ved 200-220 grader i ca 20-25 minutter, til fisken er gjennomstekt.

Kjempelett og godt! Nam!

Lykke til!

Mmmm, hørtes kjempegodt ut. Skal prøves med det første.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage laks i leirgryten (den med lokk). Men da er det skikkelig fet saus altså....

Jeg tar litt smør (ekte meierismør) i bunnen av formen, og heller på fløte til bunnen er dekket, så har jeg oppi sjallottløk, purreløk, gressløk og dill.

Så tar jeg laksefileer og gnir de inn med salt og pepper og legger de oppå dette. Så strør jeg over resten av purreløken, sjalottløken, gressløken og dillen. Samt resten av en 3/4 putt med fløte.

Inn i ovnen i ca. 35 minutter. Serveres med kokte poteter til.

Kjempedeilig !

Til to/tre personer bruker jeg ca. 1 hel purreløk, 4-5 sjalottløk, litt gressløk og dill, samt en 3/4 putt med fløte. Og noen "klatter" med smør i bunnen.

Du mener ikke en 3/4 liter fløte? Altså 7,5 dl? Du mener en liten boks, 1/3 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ex-bridget

Du mener ikke en 3/4 liter fløte? Altså 7,5 dl? Du mener en liten boks, 1/3 liter?

Oi, ja en liten glipp der, beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Revet ost

Kjempelett og godt! Nam!

Lykke til!

Har lagd fiskeretten din til middag! Det var sinnsykt godt! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lagd fiskeretten din til middag! Det var sinnsykt godt! =)

Ikke sant? Vi hadde det selv for et par dager siden, og. det er bare nydelig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...