Gå til innhold

NHD - terapeuter og kritikk


Gjest Dette skjønner jeg ikke

Anbefalte innlegg

Gjest Dette skjønner jeg ikke

Når mine terapeuter er opptatt over hvor kritisk jeg er til meg selv (og de har fullstendig rett i det altså, jeg er nok alt for kritisk) hvorfor er det da slik at når jeg leser journalen min har de beskrevet meg enda mere kritisk og funnet enda mere dritt ved meg enn jeg hadde klart å finne selv? Jeg er jo ikke på langt nær så kritisk til meg som de er, så er det da noe rart jeg er kritisk? Hvis de har rett i alt de skriver er jeg jo en enda større dritt og tulling og enda mere teit enn jeg tror, og hvordan kan de da mene at jeg er for kritisk når jeg sier jeg er teit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rip paven

Vet du hva, det lurer jeg og på i grunn. Er ganske krenkende å lese det de skriver.. Men det er jo min feil som oppfører meg slik. :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marlenexxx27

Terapeuter skriver jo journaler for å beskrive hva det er som er problematisk for pasienten. En journal er ikke til for at man skal fokusere på de positive sidene. Hvis de det hadde gjort, måtte de jo ha sagt til deg "Sorry, men vi kan ikke se at du har noen problemer, så her får du ikke noe hjelp".

Hvis du er så selvkritisk, så er det vel grunn til å tro at du kan tolke en journal mer negativt enn hva den var ment? Eller kanskje selvkritikken på mystisk vis var forsvunnet når du leste?

Ellers bør du ikke ta det så alvorlig det som skrives om deg i journaler. Terapeuter er bare mennesker de også, og det kan være mange ting de misforstår ved deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dette skjønner jeg ikke

Terapeuter skriver jo journaler for å beskrive hva det er som er problematisk for pasienten. En journal er ikke til for at man skal fokusere på de positive sidene. Hvis de det hadde gjort, måtte de jo ha sagt til deg "Sorry, men vi kan ikke se at du har noen problemer, så her får du ikke noe hjelp".

Hvis du er så selvkritisk, så er det vel grunn til å tro at du kan tolke en journal mer negativt enn hva den var ment? Eller kanskje selvkritikken på mystisk vis var forsvunnet når du leste?

Ellers bør du ikke ta det så alvorlig det som skrives om deg i journaler. Terapeuter er bare mennesker de også, og det kan være mange ting de misforstår ved deg.

Jeg er ikke helt enig. Jeg synes godt man kan fokusere noe på hva som går bra og hva man får til også. I allefall i mitt tilfelle er det viktig ettersom den journalen har fulgt meg fra person til person ettersom terapeutene forsvinner. Når de da leser journalen får de bare det negative inntrykket av meg og det står ikke et ord om hva jeg har prøvd å gjøre for å bli bedre, hvordan jeg er villig til å kjempe for å bli bedre, hva som har fungert. For å kunne hjelpe er jeg enig i at det er viktig å være klar over hva som ikke fungerer og hva man har problemer med, men jeg mener nå det er like viktig å være klar over hva som fungerer. Det er jo det man kan bygge videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig. Jeg synes godt man kan fokusere noe på hva som går bra og hva man får til også. I allefall i mitt tilfelle er det viktig ettersom den journalen har fulgt meg fra person til person ettersom terapeutene forsvinner. Når de da leser journalen får de bare det negative inntrykket av meg og det står ikke et ord om hva jeg har prøvd å gjøre for å bli bedre, hvordan jeg er villig til å kjempe for å bli bedre, hva som har fungert. For å kunne hjelpe er jeg enig i at det er viktig å være klar over hva som ikke fungerer og hva man har problemer med, men jeg mener nå det er like viktig å være klar over hva som fungerer. Det er jo det man kan bygge videre på.

Journalen skal inneholde pasientens styrker og svakheter. Kan du ha lest journalen med selektiv oppmerksomhet, at du bare har fått med deg det negative?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dette skjønner jeg ikke

Journalen skal inneholde pasientens styrker og svakheter. Kan du ha lest journalen med selektiv oppmerksomhet, at du bare har fått med deg det negative?

Nei, dessverre har jeg ikke det. For jeg fikk en kopi og har den hjemme og har lest den gjentatte ganger for bare å _prøve_ å finne det minste lille tegn til noe som helst positivt, men det er virkelig ikke der. Altså på han siste terapeuten som hadde den lengste behandlingen. Hun første som jeg snakket med og som bare skulle finne ut om jeg skulle få behandling har riktignok funnet noe bra og ellers var hun ganske nøytral om skrev mere faktating bare. Han etter det skrev omtrent bare om jeg hadde møtt og egentlig ellers svært lite _om_ meg. Han med den langvarige terapien skrev bare dritt, han etter det har jeg ikke lest hva skrev, og ikke hun nye nå heller (der har jeg bare vært to ganger) Jeg håper jo at de to kanskje har noe positivt å si også, men jeg tør ikke lese den mer i redsel for å miste totalt alt mot og gnist til å kjempe.

Saken kom bare opp igjen i dag fordi hun nye terapeuten tydeligvis hadde lest gjennom hele journalen min før timen i dag og jeg synes jo det er forferdelig kjipt at nye terapeuter skal få et så vanvittig ensidig negativt bilde av meg før de engang har truffet meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bugge -jenta

Nei, dessverre har jeg ikke det. For jeg fikk en kopi og har den hjemme og har lest den gjentatte ganger for bare å _prøve_ å finne det minste lille tegn til noe som helst positivt, men det er virkelig ikke der. Altså på han siste terapeuten som hadde den lengste behandlingen. Hun første som jeg snakket med og som bare skulle finne ut om jeg skulle få behandling har riktignok funnet noe bra og ellers var hun ganske nøytral om skrev mere faktating bare. Han etter det skrev omtrent bare om jeg hadde møtt og egentlig ellers svært lite _om_ meg. Han med den langvarige terapien skrev bare dritt, han etter det har jeg ikke lest hva skrev, og ikke hun nye nå heller (der har jeg bare vært to ganger) Jeg håper jo at de to kanskje har noe positivt å si også, men jeg tør ikke lese den mer i redsel for å miste totalt alt mot og gnist til å kjempe.

Saken kom bare opp igjen i dag fordi hun nye terapeuten tydeligvis hadde lest gjennom hele journalen min før timen i dag og jeg synes jo det er forferdelig kjipt at nye terapeuter skal få et så vanvittig ensidig negativt bilde av meg før de engang har truffet meg selv.

Jeg gikk to år hos en psykiater, så flyttet han. Min andre psykiater visste minimalt om meg. Og hadde ikke lest journalen min. Det var litt både og i begynnelsen, for jeg følte han visste merkelig lite om meg.Og visste ikke i begynnelsen at han ikke hadde lest journalen. Selv om det var samme senter, hans gode kollega.

Nå synes jeg det er så trygt. Det er en måte å sikre på at pasienter ikke skal gå gjennom systemet uten at nye terapeuter kjenner etter hva de opplever i møtet med pasienten. Han ville ikke ta for god fisk hva noen hadde sagt om meg, men selv danne seg en mening i møtet mellom oss. I ettertid har de kommet frem til omtrent det samme. Det kjennes også trygt ut sånn rent identitetsmessig. Men hvis de ikke kom frem til i nærheten av det samme, ja da hadde jeg nok fått et problem.

VH bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marlenexxx27

Jeg er ikke helt enig. Jeg synes godt man kan fokusere noe på hva som går bra og hva man får til også. I allefall i mitt tilfelle er det viktig ettersom den journalen har fulgt meg fra person til person ettersom terapeutene forsvinner. Når de da leser journalen får de bare det negative inntrykket av meg og det står ikke et ord om hva jeg har prøvd å gjøre for å bli bedre, hvordan jeg er villig til å kjempe for å bli bedre, hva som har fungert. For å kunne hjelpe er jeg enig i at det er viktig å være klar over hva som ikke fungerer og hva man har problemer med, men jeg mener nå det er like viktig å være klar over hva som fungerer. Det er jo det man kan bygge videre på.

Jeg er heller ikke enig! Jeg synes det er helt sprøtt, og ganske så uprofesjonelt, at det bare fokuseres på det syke. Men det systemet der bare ER sånn (SYKEhuset). Både pasienter og terapeuter bør derfor ta slike journaler med ei klype salt. Når det ikke står noe positivt om en person i en journal, betyr ikke det at det ikke finnes noe positivt. Det betyr bare at det har blitt fokusert på den delen av personen som er SYK.

Jeg synes du bør si til din terapeut at du ikke synes noe om at journalen din bare inneholder kjipe ting om deg. Og kanskje gi han/henne en liste over ting ved deg som er bra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...