Gå til innhold

kan en terapeut endre en journal i ettertid?


Gjest jeg er den du veit

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er den du veit

jeg venter på å få utlevert min journal fra en DPS hvor samarbeidet har vært anstrengt. De har vært uvillige til å gi ut journalen. Jeg lurer på om om, hvis denne personen er utspekulert nok kan finne på å endre ting i journalen hvis det ligger på pc ?. Feks ting som jeg har sagt eller som jeg har blitt lovet som ikke akkurat taler til deres favør.

ligger alle journalnotater på pc? eller skrives de ut med en gang? Er det noe problem å endre journalopplysninger i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

De fleste steder er journalen lagret elektronisk, men det finnes nok ennå steder som opererer med pairjournaler. Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror -- og håper -- det er ulovlig å endre en journal i ettertid. Om det lar seg påvise at så har funnet sted er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en endre notat som blir skrevet inn på pc må en gjøre det samme dagen som det blir skrevet inn på de fleste programmene som blir brukt. Det blir tatt backup av alt som blir skrevet, ofte automatisk, så endringer må gjøres den samme dagen som det er skrevet.FØR bacupen. Etterpå tror jeg ganske sikkert at det er for sent....

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritisk til jornlaføring

Er det noe du har blitt lovet som ikke er i deres favør så har de sikkert ikke skrevet det i journalen i det hele tatt og har dermed ikke behov for å ende det. De skriver jo akkurat bare hva de vil i en slik journal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg er den du veit

Er det noe du har blitt lovet som ikke er i deres favør så har de sikkert ikke skrevet det i journalen i det hele tatt og har dermed ikke behov for å ende det. De skriver jo akkurat bare hva de vil i en slik journal

la oss si at de har lovet noe som ikke ville skape noe problemer for de da, men i ettertid så ser de at de kan by på problemer at de lovte meg det da, feks pga kapasitetsproblemer. Jeg sa at jeg var positivt innstilt til gruppeterapi, da stemmer det jo dårlig det argumentet at jeg var negativt innstilt til alt de hadde å tilby meg.

Hvis terapeuten hadde slettet det jeg hadde sagt om gruppeterapi så hadde det vært greiere for dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritisk til journalføring

la oss si at de har lovet noe som ikke ville skape noe problemer for de da, men i ettertid så ser de at de kan by på problemer at de lovte meg det da, feks pga kapasitetsproblemer. Jeg sa at jeg var positivt innstilt til gruppeterapi, da stemmer det jo dårlig det argumentet at jeg var negativt innstilt til alt de hadde å tilby meg.

Hvis terapeuten hadde slettet det jeg hadde sagt om gruppeterapi så hadde det vært greiere for dem

At du var positiv til noe tviler jeg på at de gadd å skrive.

Huff, neida, jeg er bare kritisk til enkelte måter journaler blir ført på i dag. Men helt seriøst: jeg tror ikke de kan slette noe som allerede er skrevet. Men jeg vet det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er strenge regler for hvordan journaler skal føres. De skal ikke endres i ettertid. Er det noe som viser seg å være feil, skal det føres inn som et tillegg.

Så vidt jeg vet er dataprogrammer beregnet på journalføring laget på en måte som hindrer strykninger/endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

De fleste steder er journalen lagret elektronisk, men det finnes nok ennå steder som opererer med pairjournaler. Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror -- og håper -- det er ulovlig å endre en journal i ettertid. Om det lar seg påvise at så har funnet sted er en annen sak.

Sykehus/DPSer som bruker EPJ (elektronisk pasientjournal) kan og kan ikke rette journal i ettertid.

Alle journalnotater skal signeres elektronisk av den som har skrevet det. Når det har skjedd kan ikke journalnotatet rettes. Men signeringen kan oppheves. Da kan journalnotatet endres, og det kommer en tydelig påskrift ved signaturlinjen om at notatet er revidert og hvilken dato det skjedde. Men det opprinnelige notatet er fortsatt lagret og kan hentes frem av den dataansvarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...