shadow1 Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hei jeg er en mann på 35 år som har hatt forbigående synstap. Jeg hadde ingen smerter og ingen andre ubehageligheter i forbindelse med dette. Synstapet varte ca 20-30 minutter og artet seg slik: jeg satt på jobben ( dette er 4 dager siden ) og skrev på pcen da bokstavene plutselig begynte å forsvinne fra høyre mot venstre. Da jeg skulle se opp på en kolega av meg så jeg bare halve venstresiden av han. Synstapet varierte i styrke men var aldri helt borte. Det var stort sett hele tiden deler av synsfeltet som var borte. Eks. halve vegger, deler av tastaturet på telefonen etc. Jeg har hatt dette 2 ganger før og det forløp akkurat likedan som denne siste gangen. Anfallene har kommet nøyaktig til samme tid de siste 3 årene. De to forrige gangene jeg hadde det ble jeg sendt til undersøkelse i ct-røntgen, mr-røntgen med kontrastveske og ultralyd i halskar og skikkelige synstester uten at det ble påvist noe her. Alle tre gangene har det hvert mye stress både på jobb og hjemme i forbindelse med opppussing og lite søvn.Jeg er fysisk aktiv, trener ca 3-4 ganger i uken ( fotball og fjellturer ).Røyker ikke, drikker alkohol 2-3 ganger i året, og fører ellers en fornuftig livsstil.Den eneste medisinen som jeg bruker er Propecia i forbindelse med litt hårtap, ellers ingen ting uten om vitaminer.Føler meg stiv i nakke feste opp til hodet, og har den siste 5 årsperioden følt meg trøtt og uopplagt.Sist jeg målte blodtrykket var det på: 123/53 og en hvilepuls på ettermiddagen på 40. Har også hatt perioder med litt ujevn hjerterytme.Hva kommer dette av? Hva bør jeg gjøre, kan jeg fortsette å trene slik jeg gjør? Er sjansen stor for å få det igjen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181130-plutselig-midlertidig-synstap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Svar til Shadowl. Den hyppigste årsaken til det vi kaller hemianopsi (bortfall av halve synsfeltet) er akutt nedsatt blodsirkulasjon til den del av hjernen/synsnerve som bearbeider synsinntrykkene i det aktuelle feltet. Utfallet kan ofte affisere begge øyne, og vi kaller det homonym hemianopsi hvis det samme feltet (høyre eller venstre) faller ut på begge øyne. Det finnes også andre, mer sjeldne årsaker, både av infeksiøs og annen betennelseslignende karakter. Det synes som om du ved to anledninger er meget grundig undersøkt med henblikk på slike årsaker, og begge ganger uten at noe galt ble funnet. Du angir ikke hva som eventuelt ble konklusjonen etter undersøkelsene. Det vil kunne filosoferes over i hvilken grad en stress-preget situasjon skal kunne gi slike symptomer, men det må i alle fall være en ren eksklusjonsdiagnose etter at alle andre muligheter er utelukket. Jeg går ut fra at såvel nevrolog som oftalmolog var delaktig i vurderingen begge de foregående ganger. Det du anfører om din helsetilstand forøvrig gir inntrykk av at du er i meget bra stand. At du merker litt uregelmessig hjerteaksjon når du har en hvilepuls på 40 er helt normalt. Det er umulig å ha noen mening om hvorvidt du kan få et nytt anfall av synsfeltutfall. Så lenge det ikke er påvist noen alvorlig årsak til dine symptomer (etter grundige undersøkelser), vil det være fornuftig av deg ikke å komme i en situasjon (med mye og vedvarende stress) som evt. kan provosere fenomènet på ny. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181130-plutselig-midlertidig-synstap/#findComment-1224606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.