grøntblad Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Jeg er en gutt på 16 år som er plaget av kviser på overkroppen, især på ryggen. Det er mer enn nok til at jeg føler en STERK ubehag ved å gå i bar overkropp åpenlyst. Nå har faktisk ikke det skjedd enda, men dusjingen etter gymtimene er et godt eksempel. Bare idioter går rundt og påpeker det, for en er da vitterlig klar over kvisene sjøl, men nå finnes det idioter over alt. Kviser skal jo forsvinne, men nå har de florert det siste halvåret, og jeg tviler i grunnen på noen rask tilbaketrekning de siste to månedene før sommeren. Da skal familien sørover. Naturligvis skal jeg bade, men jeg vil kvie meg. Å gå ned på ungdomsstranda her hjemme er dog uaktuelt i år, skjønt jeg skulle så gjerne. Og det er ganske mye! Nå kjenner jeg ikke de riktige begrepene. Jeg vet at noe er kviser. Det andre har kanskje vært kviser. Kanskje alt er kviser. Noen kan en klemme på med resultat, andre utstikkere kan en skrape vekk med fingrene (og etterlate sår, kanskje), andre er små forhøyninger i huden som jeg ikke har lykkes i å gjøre noe med. Jeg har også en del knall røde flekker som følge av skraping med neglene mot huden (dvs. at jeg har vært under huden). Skrapingen og plukkingen har blitt en ren vane. Jeg bestemte meg dog nå nettopp for at jeg ikke skal gjøre det igjen på to uker. Er ryggen blitt bedre, skal jeg forlenge forbudet inntil alt er pent og det er fred på jord. Men skjer det? Jeg er ikke godtroende nok. Ikke selvsikker nok til å ignorere folkemengdene som kanskje kikker. Er det noe annet man kan gjøre for å bli kvitt dette i litt høyere tempo enn naturlig? Det er ubehagelig, rett og slett. Om ikke det er den største plagen fysisk, så vil det over sommeren bli den største plagen psykisk. Garantert. Jeg vil ikke gå med t-skjorte sommeren gjennom, og det kan jeg ikke heller. Ikke når en skal til Hellas. Noen forslag eller andre innvendinger mottas med STOR takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181162-kviser-og-utstikkere-p%C3%A5-ryggen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 For det første: Kviser er en sånn hormonsak. Det er det ikke så mye å gjøre med annet enn å gå til lege og få en krem eller piller for det. Sønnen min fikk tilbudet om det men ønsket det ikke. Det var helsesøster på skolen som foreslo det for ham. Kanskje en ide? For det andre: Min erfaring er at sol og bading tørker ut kvisene om sommeren. Og jeg tror egentlig ikke det er så mange som kikker på ryggen din. Du føler det nok mest selv. Mange gutter har jo det samme problemet i din alder. Ett tips: Dersom du ikke klarer å la være å klore deg på ryggen, jeg er helt håpløs, så kan du ta plaster på fingertuppene. Da klarer du iallefall ikke å klore deg til blods. Det er faktisk mer synlig med masse sår enn med kviser. De som er blitt hvite kan du kanskje klemme forsiktig ut, men da må du nettopp ha dusjet slik at porene er åpne. Bruke en god krem å smøre det inn med så ikke huden blir tørr. Da produserer den nemlig mer fett etc. Hør på ett parfymeri/bodyshop eller lignende hva du bør bruke. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181162-kviser-og-utstikkere-p%C3%A5-ryggen/#findComment-1222383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Jeg har stor forståelse for ubehaget (spesielt psykisk) som det fører med seg. Vet dessverre ikke om konkrete tips, men du kan forsøke å søke på temaet her inne og se om det er andre som har fått svar fra fagperson. Ellers så vil jeg anbefale deg å ta det opp med legen din da det finnes legemidler som kan bedre tilstanden. Sol er generelt bra for kviser, så mulig at solarium kan hjelpe litt på for å tørke huden litt? Lykke til! Kjipt om ferien blir "hemmet" av problemet, uansett hvor vanlig det er i din alder:/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181162-kviser-og-utstikkere-p%C3%A5-ryggen/#findComment-1222387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fort deg til legen Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Gå til legen (fastlegen). Det finnes effektive midler mot dette, men de er på resept. Fastlegen henviser deg til hudlege hvis han mener det er nødvendig, men det meste kan fstlegen gjøre selv. Fortell legen at du skal til syden, slik at du får midler som kan kombineres med sol. Så får du heller ta medsiner som gjør at huden blir litt ømfindtlig for sol, til høsten igjen hvis det trengs. Fort deg til legen, så får virkningen begynt før sommeren. Etter du har vært hos legen, kan du rense huden hos hudpleier (se på hudpleie der du bor på www.gulesider.no), for å få bort det som er der nå, raskere. Men ikke gjør det før legen har sett på det først. Og du kan ta solarium noen ganger før du drar til syden. La være å ta på / pirke på ryggen, det blir arr. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181162-kviser-og-utstikkere-p%C3%A5-ryggen/#findComment-1222440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ade|ina Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Panoksylgel - salve til å smøres på. Fåes på resept hos legen - slik var det før, men jeg vet ikke om det er slik nå. Mulig det ikke er å få tak i lenger - vet ikke. Dette produktet var fantastisk for folk med ekstreme kviseproblemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181162-kviser-og-utstikkere-p%C3%A5-ryggen/#findComment-1222445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.