hårløs Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Jeg er en mann på 23 år.begynte å få generelt tynt hår over hele hodet for ca.2,5 år siden.Det har bare blitt verre.har barbert vekk det meste av hårt.jeg var til legen for ca en måned siden.han henviste meg til en hudspesialist, da han trodde jeg hadde flekkvist håravfall.jeg mister ikke håret i store flekker,mn håret er vledig tynt over hele hodet.han snakket om at behandling med stereoider kunne hjelpe:jeg lurte på om noen hadde erfaringer med dette?håpet også å få et svar fra en hudspesialist hr. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181172-alopecia-areata/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Hei, det er riktig at alopecia areata som regel er flekkvist, som navnet indikerer. Men det finnes også mer diffuse varianter, som du kanskje er rammet av. Jeg antar at man har utelukket et mannlig type håravfall, i alle fall vil hudlegen du er henvist til vurdere dette. Mannlig type håravfall går som du sikkert er kjent med som regel i familier, og følger et mønster med "viker" og "måne". Er det noe å gjøre ved alopecia areata? Tilstanden er vanskelig å behandle effektivt, men som regel kommer håret tilbake spontant. Du har hatt dette i 2,5 år, og det er relativt lenge uten å oppleve gjenvekst, og er derfor ikke noe godt tegn. Steroider som du nevner er vanligvis ingen løsning. Det kan stoppe noe på hårtapet, men dessverre går dette sin gang, når steroidedosen reduseres, og det må den, fordi kortison over tid gir bivirkninger. Rådet blir å ta hudlegetimen for å få en sikker diagnose, men jeg tror ikke du skal spenne forventningene for høyt i forhold til hva som kan gjøres. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181172-alopecia-areata/#findComment-1226162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.