Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 23 år.begynte å få generelt tynt hår over hele hodet for ca.2,5 år siden.Det har bare blitt verre.har barbert vekk det meste av hårt.jeg var til legen for ca en måned siden.han henviste meg til en hudspesialist, da han trodde jeg hadde flekkvist håravfall.jeg mister ikke håret i store flekker,mn håret er vledig tynt over hele hodet.han snakket om at behandling med stereoider kunne hjelpe:jeg lurte på om noen hadde erfaringer med dette?håpet også å få et svar fra en hudspesialist hr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181172-alopecia-areata/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det er riktig at alopecia areata som regel er flekkvist, som navnet indikerer. Men det finnes også mer diffuse varianter, som du kanskje er rammet av.

Jeg antar at man har utelukket et mannlig type håravfall, i alle fall vil hudlegen du er henvist til vurdere dette. Mannlig type håravfall går som du sikkert er kjent med som regel i familier, og følger et mønster med "viker" og "måne".

Er det noe å gjøre ved alopecia areata? Tilstanden er vanskelig å behandle effektivt, men som regel kommer håret tilbake spontant. Du har hatt dette i 2,5 år, og det er relativt lenge uten å oppleve gjenvekst, og er derfor ikke noe godt tegn. Steroider som du nevner er vanligvis ingen løsning. Det kan stoppe noe på hårtapet, men dessverre går dette sin gang, når steroidedosen reduseres, og det må den, fordi kortison over tid gir bivirkninger.

Rådet blir å ta hudlegetimen for å få en sikker diagnose, men jeg tror ikke du skal spenne forventningene for høyt i forhold til hva som kan gjøres.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181172-alopecia-areata/#findComment-1226162
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...