Gå til innhold

Sykemeldt lenge, mase litt for å få raskere hjelp?


maire

Anbefalte innlegg

Nå er jeg sykemeldt på femte måned pga depresjon. I begynnelsen var jeg totalt likegyldig til alt, men etterhvert som medisinene begynte å virke, så har energien og tiltakslysten kommet tilbake (selv om det svinger en del). Jeg bruker 20 mg cipralex og mellom 10-30 mg tolvon.

Problemet nå er at depresjonen antakeligvis i utgangspunktet ble utløst av mange konflikter på jobben. Konflikter som fortsatt er til stede, som det har vært forsøkt å gjøre noe med uten hell. I tillegg sliter jeg med en del angst og en smule (over?)mistenksomhet, noe som gjør tanken på å gå tilbake til samme arbeidssted uutholdelig. Jeg makter det bare ikke. I hvert fall ikke uten at jeg får hjelp til å sortere tankene mine og til å finne ut hva som er _meg_ og hva som kanskje ikke er min skyld (les: dårlig jobbmiljø).

På grunn av angsten klarer jeg heller ikke å få meg til å søke andre jobber. Jeg trenger hjelp for å komme noen vei, men går bare hjemme og slenger nå.

Hittil har jeg brukt bedriftspskologen, men det koster meg nærmere 700 kroner pr time. Det har jeg ikke lenger råd til. Psykologen mener også jeg trenger mer hjelp enn han kan tilby og har henvist meg videre til den kommunale psykiatrien her jeg bor. Har endelig fått svar på at de skal ta meg inn til utredning innen midten av juni. Det er lenge til syns jeg!

Det er veldig fristende å skrive et brev til kommunepsykiatrien og "mase" litt. Men jeg får så samvittighetskvaler, for det er jo en grunn til at det er kø; knappe ressurser og *mange* som trenger hjelp..

Samtidig er jeg redd for hva hver dag uvirksom hjemme gjør med meg. Føler meg mer og mer ubrukelig, unyttig og usikker.

Er det noen som har positive eller negative erfaringer med å "mase" litt?

Jeg er veldig, veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Har veldig lyst til å skrive et brev, men samvittighetskvalene river i meg. Rettled meg litt da? Jeg syns det her er en vanskelig situasjon å være i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn å les stillingsannonser. Så nærmer du deg en ny jobb i hvert fall litte grann.

Kanskje du finner noe du har så lyst på at du rett og slett sender en søknad.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å les stillingsannonser. Så nærmer du deg en ny jobb i hvert fall litte grann.

Kanskje du finner noe du har så lyst på at du rett og slett sender en søknad.

mvh

Ja. Det er et godt råd. Men jeg fikk ikke fram i innlegget mitt at det ikke er å søke eller få andre jobber jeg har angst for i seg selv, men mer det at jeg er redd for å gjøre noe overilt, være for impulsiv, kaste meg over hva som helst fordi jeg tror alt er bedre enn sånn det er nå. Også oppdager jeg at jeg tar nissen med på lasset.

Jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i den jobben jeg har. Er redd for å sette alt over styr fordi jeg ikke er helt i balanse. For det er jeg ikke. Uff, jeg blir så trist, klarer ikke å forklare meg ordentlig tror jeg. Det virker vel bare tåpelig at jeg syns dette er et problem, men for meg er det fryktelig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juni er lenge til. Skriv et brev og mas. Forklar din situasjon, at du trenger støtte og noen å snakke med før du begynner å jobbe igjen. At du trenger hjelp til å finne ut om du bør bytte beite eller kan fortsette i samme jobb. Og at hvis du fortsetter i den samme jobben, vil du trenge hjelp til å sortere det som skjer, hva er deg og hva er dårlig miljø på jobben, som du sier.

Du kan også kontakte fastlegen, be om henvisning til dps el. tettere oppfølging fra fastlegen osv.

Blir noe gjort for å bedre miljøet på jobben?

Selv om du er sykmeldt lønner det seg å få en slags struktur på dagene. Stå opp til rimelig tid, kom deg ut, om så bare for å gå en liten tur, og la det være forskjell på hverdag og helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er et godt råd. Men jeg fikk ikke fram i innlegget mitt at det ikke er å søke eller få andre jobber jeg har angst for i seg selv, men mer det at jeg er redd for å gjøre noe overilt, være for impulsiv, kaste meg over hva som helst fordi jeg tror alt er bedre enn sånn det er nå. Også oppdager jeg at jeg tar nissen med på lasset.

Jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i den jobben jeg har. Er redd for å sette alt over styr fordi jeg ikke er helt i balanse. For det er jeg ikke. Uff, jeg blir så trist, klarer ikke å forklare meg ordentlig tror jeg. Det virker vel bare tåpelig at jeg syns dette er et problem, men for meg er det fryktelig vanskelig.

Da missforsto jeg nok litt.

Tror likevel det kan være greit å l_e_s_e stillingsannonser. Det kan gi en åpenbaring om hva du duger til og hvilke andre muligheter du har enn din nåværende jobb. Man jobber bedre der man er om man ikke har ryggen mot veggen.

For øvrig er det å sørge for å ikke ta nissen med på lasset et fornuftig og saklig argument.

Tror det kan hjelpe å ringe dit du er henvist innimellom. Hør om de har noe ledig, noen avbestillinger. Understrek at du kan stille på kort varsel.

Si også at du ønsker å komme i behandling for å komme fortes mulig tilbake til jobb.

Tror du har større sjanse for å komme inn ved avbestilling enn ved at du klarer å overbevise dem om hvorfor nettopp du bør prioriteres.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykojenta

Hadde bare lyst til å svare deg når det gjelder ventetiden og sånn. Jeg er ikke helt enig i at det å mase nødvendigvis er en god ting.

Jeg fikk svar på min henvisning i Desember og der stod det at behandling skulle bli gitt innen Juni... Jeg kom inn for en måned siden, så hvis du har "rett på nødvendig helsehjelp"(står i brevet om henvisninga) så tror jeg egentlig at du ikke behøver å vente så lenge! Tror du kommer inn mye før fristen, spesielt siden du allerede går på medisiner som trenger oppfølging!

Men jeg vet ikke sikkert da...

Ønsker deg lykke til i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde bare lyst til å svare deg når det gjelder ventetiden og sånn. Jeg er ikke helt enig i at det å mase nødvendigvis er en god ting.

Jeg fikk svar på min henvisning i Desember og der stod det at behandling skulle bli gitt innen Juni... Jeg kom inn for en måned siden, så hvis du har "rett på nødvendig helsehjelp"(står i brevet om henvisninga) så tror jeg egentlig at du ikke behøver å vente så lenge! Tror du kommer inn mye før fristen, spesielt siden du allerede går på medisiner som trenger oppfølging!

Men jeg vet ikke sikkert da...

Ønsker deg lykke til i alle fall

Takk skal du ha. Det står i brevet at jeg har krav på nødvendig helsehjelp, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juni er lenge til. Skriv et brev og mas. Forklar din situasjon, at du trenger støtte og noen å snakke med før du begynner å jobbe igjen. At du trenger hjelp til å finne ut om du bør bytte beite eller kan fortsette i samme jobb. Og at hvis du fortsetter i den samme jobben, vil du trenge hjelp til å sortere det som skjer, hva er deg og hva er dårlig miljø på jobben, som du sier.

Du kan også kontakte fastlegen, be om henvisning til dps el. tettere oppfølging fra fastlegen osv.

Blir noe gjort for å bedre miljøet på jobben?

Selv om du er sykmeldt lønner det seg å få en slags struktur på dagene. Stå opp til rimelig tid, kom deg ut, om så bare for å gå en liten tur, og la det være forskjell på hverdag og helg.

Hei Orio, når det gjelder konfliktene på jobben så er det en langvarig greie som det har vært jobbet med for å løse gjennom flere år, uten hell. Det iverksettes stadig nye tiltak i håp om at ting skal bli bedre. Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger..

Jeg forsøker å ha en viss rutine på dagen. Har blitt flink til å tvinge meg selv til å komme igang med ting, og ser at det går lettere etterhvert bare jeg kommer over en "kneika".

Er fortsatt i tvil om jeg skal skrive et brev og mase litt, men jeg ser i henvisningen at det ikke står nevnt jeg har små barn. Det vet jeg de pleier å legge vekt på, så det kan jeg vel i alle fall gjøre dem oppmerksomme på uten å kveles av dårlig samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da missforsto jeg nok litt.

Tror likevel det kan være greit å l_e_s_e stillingsannonser. Det kan gi en åpenbaring om hva du duger til og hvilke andre muligheter du har enn din nåværende jobb. Man jobber bedre der man er om man ikke har ryggen mot veggen.

For øvrig er det å sørge for å ikke ta nissen med på lasset et fornuftig og saklig argument.

Tror det kan hjelpe å ringe dit du er henvist innimellom. Hør om de har noe ledig, noen avbestillinger. Understrek at du kan stille på kort varsel.

Si også at du ønsker å komme i behandling for å komme fortes mulig tilbake til jobb.

Tror du har større sjanse for å komme inn ved avbestilling enn ved at du klarer å overbevise dem om hvorfor nettopp du bør prioriteres.

mvh

Tusen takk for kjempegodt råd om å ringe og si at jeg kan stille på kort varsel ved avbestillinger o.l!

Det skal jeg gjøre allerede til mandag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempegodt råd om å ringe og si at jeg kan stille på kort varsel ved avbestillinger o.l!

Det skal jeg gjøre allerede til mandag :-)

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare lyst til å svare deg når det gjelder ventetiden og sånn. Jeg er ikke helt enig i at det å mase nødvendigvis er en god ting.

Jeg fikk svar på min henvisning i Desember og der stod det at behandling skulle bli gitt innen Juni... Jeg kom inn for en måned siden, så hvis du har "rett på nødvendig helsehjelp"(står i brevet om henvisninga) så tror jeg egentlig at du ikke behøver å vente så lenge! Tror du kommer inn mye før fristen, spesielt siden du allerede går på medisiner som trenger oppfølging!

Men jeg vet ikke sikkert da...

Ønsker deg lykke til i alle fall

Flott at du kom til tidligere.

Tror ventetiden, også i forhold til hva man blir forespeilet varierer fra sted til sted.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...