Gå til innhold

Hva er verst?

Freya

Anbefalte innlegg

Hva er verst av å bli døv eller å bli blind? Hva ville du velge hvis du måtte velge en?

Tror jeg heller ville ha valgt å bli døv enn å bli blind. Er avhengig av å se tv, data, lese bøker etc. Filmer og tv-serier er jo som oftest tekstet.

Men på den annen side så kunne jeg nok ikke sunget i kor, som jeg elsker, og heller ikke spilt piano...

Et dilemma, dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• Dorthe

7

• Lurveline

6

• Freya

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg har nesten opplevd å være blind en gang jeg.

Ei natt jeg våkna, så så jeg ingen ting, det var helt svart. Titta bort på klokka mi som har lysende tall og tittet mot vinduet, intet lys å se.

Jeg ble skikkelig redd. Vekte opp gubben og gråt "jeg har blitt blind".

Han sa "du, det er bare strømmen som har gått, det er derfor du ikke ser noe".

Følte meg veldig lur må jeg si;o)

Men jeg ble skikkelig skremt og vet kanskje nå hvordan jeg kommer til å reagere om det skulle skje at jeg ble blind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Ei natt jeg våkna, så så jeg ingen ting, det var helt svart. Titta bort på klokka mi som har lysende tall og tittet mot vinduet, intet lys å se.

Men jeg ble skikkelig skremt og vet kanskje nå hvordan jeg kommer til å reagere om det skulle skje at jeg ble blind.

Jeg fikk grønn stær på øye da så jeg omtrent ingenting. Skikkelig slitsomt.

Samtidig mistet jeg mer og mer av hørselen, hørte ikke noe av hva folk sa i telefonen, tv'en kunne jeg gi opp.

Definitivt blind er verst, hadde jeg mistet hørselen hadde jeg lært meg døvespråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Ja, det var nok litt ekkelt.

Jeg er jo nesten blind uten briller/linser, så jeg har en anelse om hvordan det føles jeg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk grønn stær på øye da så jeg omtrent ingenting. Skikkelig slitsomt.

Samtidig mistet jeg mer og mer av hørselen, hørte ikke noe av hva folk sa i telefonen, tv'en kunne jeg gi opp.

Definitivt blind er verst, hadde jeg mistet hørselen hadde jeg lært meg døvespråk.

Man hadde jo kunnet lært seg døvespråk, men jeg hadde kommet til å savne musikk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Man hadde jo kunnet lært seg døvespråk, men jeg hadde kommet til å savne musikk jeg.

Ja jeg orket ikke høre musikk i den perioden og jeg elsker musikk.

Fikk beskjed av hørselslegen at dette var en varig skade, i tillegg hadde jeg øresus som han sa jeg bare måtte lære meg å leve med.

Etter 3 måneder med prednisolon var ørene så gode som nye og øresusen borte :o) Gjett om jeg er superglad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde savnet musikk og å høre lyden på filmer og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg orket ikke høre musikk i den perioden og jeg elsker musikk.

Fikk beskjed av hørselslegen at dette var en varig skade, i tillegg hadde jeg øresus som han sa jeg bare måtte lære meg å leve med.

Etter 3 måneder med prednisolon var ørene så gode som nye og øresusen borte :o) Gjett om jeg er superglad.

Det var sikkert en lettelse ja:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde savnet musikk og å høre lyden på filmer og sånt.

Tror jeg hadde savna å høre stemmen til ungene mine også jeg, eller...? Jo, jeg hadde nok det:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Tror jeg hadde savna å høre stemmen til ungene mine også jeg, eller...? Jo, jeg hadde nok det:o)

Det hadde vel vært enda verre å ikke fått sett hvordan de vokste til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vel vært enda verre å ikke fått sett hvordan de vokste til.

Ja huff, enda værre det.

Så hvis jeg MÅ velge noe, blir det nok hørselen som må vike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Hva skulle jeg savnet da? Mjauingen til katten, kanskje? Det hadde nok bare vært en lettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Hva skulle jeg savnet da? Mjauingen til katten, kanskje? Det hadde nok bare vært en lettelse.

Akkurat nå hadde det vært en lettelse å få slippe å høre dem for en stund, men ikke for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timari

Siden jeg kan tegnspråk fra før så hadde jeg nok valgt å bli døv. Da hadde jeg kunnet orientere meg rundt på egen hånd. kommunikasjonen med andre mennesker hadde nok blitt anstrengt men jeg hadde nok måtte stole på en del munnavlesning+ lappeskrivning. Det hadde nok vært tøft å bli døv men jeg tror nok det hadde vært det beste av to onder.

kanskje jeg hadde kvalifisert for CI og dermed fått hørselen tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

husker at jeg jobbet i en sjokoladekiosk for mange år siden. jeg hadde halsbetennelse og hadde IKKE stemme i det hele tatt. jeg kunne ikke ringe til sjefen og si at jeg var syk pga at jeg ikke hadde stemme så jeg valgte å jobbe i stedenfor.

når kundene kom så pekte jeg på kalkulatoren for å vise summen. Når de spurte meg om noe så pekte jeg på halsen min hvor jeg hadde tørkle. Tror vel de fleste forsto at jeg hadde mistet stemmen.

"mamma hun er døv , var det en liten gutt som utbrøt", "hysj da". sa moren

etter at jeg hadde ekspedert en kunde så hørte jeg at hun sa "fatter ikke at de kan ansette døve folk her, så j...upraktisk da..).

må si at jeg fikk et lite innblikk i hvordan er å ha en funksjonhemning. Ble fryktelig sint på de døves vegne når jeg fikk den kommentaren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

husker at jeg jobbet i en sjokoladekiosk for mange år siden. jeg hadde halsbetennelse og hadde IKKE stemme i det hele tatt. jeg kunne ikke ringe til sjefen og si at jeg var syk pga at jeg ikke hadde stemme så jeg valgte å jobbe i stedenfor.

når kundene kom så pekte jeg på kalkulatoren for å vise summen. Når de spurte meg om noe så pekte jeg på halsen min hvor jeg hadde tørkle. Tror vel de fleste forsto at jeg hadde mistet stemmen.

"mamma hun er døv , var det en liten gutt som utbrøt", "hysj da". sa moren

etter at jeg hadde ekspedert en kunde så hørte jeg at hun sa "fatter ikke at de kan ansette døve folk her, så j...upraktisk da..).

må si at jeg fikk et lite innblikk i hvordan er å ha en funksjonhemning. Ble fryktelig sint på de døves vegne når jeg fikk den kommentaren :)

Døv? Jeg skjønner ikke helt. Du mener vel stum...? Siden du ikke kunne prate mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Døv? Jeg skjønner ikke helt. Du mener vel stum...? Siden du ikke kunne prate mener jeg..

de trodde at jeg var døv og munnavleste dem. begrepet stum brukes ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

de trodde at jeg var døv og munnavleste dem. begrepet stum brukes ikke i dag.

Okei.. da skjønner jeg =)

"begrepet stum brukes ikke i dag."

Det visste jeg ikke. Hva brukes nå da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt døv, tror jeg. Hadde ikke takklet å miste synet. Dessuten kan jeg tegnspråk fra før, så kanskje det ikke hadde blitt så ille......???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...