Gjest togli Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 om en person ikke hører så er personen hørselshemmet eller døv. i noen tilfeller kan vi snakke om mutisme. Det er ved sjeldne tilstander som (s)elektiv mutisme, hvor personen kan snakke men vegrer seg mot å snakke i noen sosiale settinger. mennesker som kan høre men som av ulike årsaker ikke kan snakke kan ha afasi eller ulike hjerneskader. De kan få ulike talehjelpemidler. og ved hjelp av disse midlene så er man ikke stum. Så det å være døv betyr ikke at man er stum. Døvstum ble brukt for mange mange år siden og henger litt igjen ennå, men det er ikke politisk korrekt å si det siden de har et språk. konklusjon: begrepet stum skal man være forsiktig med å bruke håper forklaringen min ble forståelig . Sitter og leser litt i pensum om dette nå. Du kan leksa di :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Det heter TEGNSPRÅK!! Såh, da lærte du det Dorthe ;-) Døvemiljøet er ganske stort og "alle" døve kjenner hverandre. De aller fleste døve bosetter seg i nærheten av andre døve. De døve som er isolert, er gjerne døve som bor i utkantnorge og langt fra døvesentra osv. Der er få døvfødte som er isolerte, men ganske sikkert mange døvblitte! Mange av dem har det nok ikke så lett... Sorry. Jeg burde visst det. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Siden jeg kan tegnspråk fra før så hadde jeg nok valgt å bli døv. Da hadde jeg kunnet orientere meg rundt på egen hånd. kommunikasjonen med andre mennesker hadde nok blitt anstrengt men jeg hadde nok måtte stole på en del munnavlesning+ lappeskrivning. Det hadde nok vært tøft å bli døv men jeg tror nok det hadde vært det beste av to onder. kanskje jeg hadde kvalifisert for CI og dermed fått hørselen tilbake? Men husk at man får ikke tilbake hørselen ved hjelp av CI. Man blir i beste fall tunghørt. Mannen min skal forresten få CI om et års tid eller så... Han synes det kan være greit å høre litt mer av det arbeidskollegaene prater om på pauserommet :-) 0 Siter
flisa Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Jeg ble iallefall døv før jeg fylte året, så noe minne om å høre har jeg ikke. Kanskje like greit det ;-) Ville du ha hørt musikk`? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Sorry. Jeg burde visst det. Du er tilgitt :-) Jeg burde vel kjefte litt på flere nedover i tråden her, men satser på at de leser dette her ;-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Du er tilgitt :-) Jeg burde vel kjefte litt på flere nedover i tråden her, men satser på at de leser dette her ;-) Takk ) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Ville du ha hørt musikk`? Hmm, jeg hører jo musikk når jeg bruker høreapparater. Høreapparatene lager en metallisk klang, eller det kan høres ut som lyden er pakket inn i bomull (har jeg blitt fortalt...). Jeg har derfor ingen spesiell glede av musikk og har sikkert null forståelse for hvordan musikk _kan_ høres ut. Av den grunn har tanken på å savne musikk aldri falt meg inn - selv om jeg ofte får det spørsmålet fra hørende... 0 Siter
flisa Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Hmm, jeg hører jo musikk når jeg bruker høreapparater. Høreapparatene lager en metallisk klang, eller det kan høres ut som lyden er pakket inn i bomull (har jeg blitt fortalt...). Jeg har derfor ingen spesiell glede av musikk og har sikkert null forståelse for hvordan musikk _kan_ høres ut. Av den grunn har tanken på å savne musikk aldri falt meg inn - selv om jeg ofte får det spørsmålet fra hørende... sånn er vi - overfladiske, hehe 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 sånn er vi - overfladiske, hehe Huff ja, hørende mennesker er ganske snodige i grunnen ;o) 0 Siter
flisa Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Huff ja, hørende mennesker er ganske snodige i grunnen ;o) Ja, og du slipper det der med å skvette himmelhøyt av skarpe lyder! ...men når jeg tenker meg om - når jeg står med kjøkkenvifta på og gubben plutselig står bak meg - da holde rjeg på å daue av skrekk - jeg skvetter så jeg bli sint. Har gitt han beskjed om å trampe med beina og kremte og hoste når han ser jeg lager mat med vifta på..... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Ja, og du slipper det der med å skvette himmelhøyt av skarpe lyder! ...men når jeg tenker meg om - når jeg står med kjøkkenvifta på og gubben plutselig står bak meg - da holde rjeg på å daue av skrekk - jeg skvetter så jeg bli sint. Har gitt han beskjed om å trampe med beina og kremte og hoste når han ser jeg lager mat med vifta på..... Vi døve skvetter ikke så lett når det kommer noen bak oss. Vi forventer ingen lyder og er dermed vant til å føle at folk kommer brått på. Hørende er mer vant til følelsen av å høre "alt" og når de ikke gjør det, skvetter de skikkelig når noen kommer for brått på.. Når jeg tok kjøretimer hadde jeg en kjørelærer som hadde hatt flere døve elever. Han sa det var veldig stor forskjell på hørende og døve kjøreskoleelever når det gjaldt å bruke sidespeil og sladrespeil. De døve var stort sett veldig flinke til å benytte speilene mens de hørende elevene ofte glemte dette. 0 Siter
flisa Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Vi døve skvetter ikke så lett når det kommer noen bak oss. Vi forventer ingen lyder og er dermed vant til å føle at folk kommer brått på. Hørende er mer vant til følelsen av å høre "alt" og når de ikke gjør det, skvetter de skikkelig når noen kommer for brått på.. Når jeg tok kjøretimer hadde jeg en kjørelærer som hadde hatt flere døve elever. Han sa det var veldig stor forskjell på hørende og døve kjøreskoleelever når det gjaldt å bruke sidespeil og sladrespeil. De døve var stort sett veldig flinke til å benytte speilene mens de hørende elevene ofte glemte dette. Måtte le litt av at dere er vant til at folk kommer brått på - hehe, fikk komiske tanker i hodet. Men skjønner jo at det må være sånn 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Måtte le litt av at dere er vant til at folk kommer brått på - hehe, fikk komiske tanker i hodet. Men skjønner jo at det må være sånn ;-) 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Men husk at man får ikke tilbake hørselen ved hjelp av CI. Man blir i beste fall tunghørt. Mannen min skal forresten få CI om et års tid eller så... Han synes det kan være greit å høre litt mer av det arbeidskollegaene prater om på pauserommet :-) men er det ikke slik at de som har mistet hørselen etter at talespråket er etablert har best prognoser? Vet at blant annet Torbjørn Johan Sander som har vært helt døv nå fungerer som lettere tunghørt (i følge han selv). 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Vel, så ille er det heldigvis ikke, men brillene har innimellom flydd veggimellom da *ler* ja det husker jeg når jeg "tegnet" med en jeg kjenner og jeg ble ivrig. plutselig hadde jeg slått til meg selv i hodet så brillene falt ut.o:) *lol* 0 Siter
Gjest malun Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 Det har jeg faktisk tenkt mye på, ettersom jeg vokste opp med foreldre som både hadde døve og blinde i omgangskretsen. Jeg ville valgt å være døv. Helt uten tvil. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 Men hvem av oss to ville vært handicappet om du var med meg på fest sammen med mine døve venner da? Det er omgivelsene som gjør en handicappet! Som døv skjønner jeg jo at jeg har et handicap sånn teknsik sett. Det er likevel få døve som ser på døvheten som et handicap. Vi ser det mer som at vi har et annet språk enn majoriteten av befolkningen. Det er jo ingenting annet enn språket som utgjør forskjellen mellom meg og deg. Jeg pleier å si at mitt største handicap er at jeg har et så og si normalt talespråk. Det gjør at folk (hørende) jeg må kommunisere med lett glemmer å ta hensyn til at jeg må munnavlese. Mannen min har samme hørselstap som meg, men prater dårligere talespråk. Dette gjør at folk er mye flinkere til å ta hensyn til han! Jeg har ei kusine som ble døv i voksen alder. Det var veldig rart å plutselig oppdage at jeg feks ikke kunne snu meg bort for å skru på kaffetrakteren mens jeg pratet med henne - veldig fort gjort å glemme seg! Men man venner seg jo til det. ;o) 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 Det har jeg faktisk tenkt mye på, ettersom jeg vokste opp med foreldre som både hadde døve og blinde i omgangskretsen. Jeg ville valgt å være døv. Helt uten tvil. Vi hadde for ikke så lenge siden forelesninger rundt dette. Det er ganske interessant, for de fleste er enig med deg, også mange av de som har mistet hørselen(døvblitte), mens undersøkelser viser at det er et vanskeligere handikap å være døv i forhold til blind. Jeg er ikke sikker på hva jeg ville valgt, men valget kan heller aldri bli helt reellt når en har prøvd begge deler. Tror jeg ville valgt det samme som deg, men er slett ikke sikker, fordi musikk og sang er så viktig for meg. Takk og lov for at en er så heldig å ha begge deler. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 ja det husker jeg når jeg "tegnet" med en jeg kjenner og jeg ble ivrig. plutselig hadde jeg slått til meg selv i hodet så brillene falt ut.o:) *lol* *ler* Det gjelder å ha sjørironi i sånne tilfeller ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 men er det ikke slik at de som har mistet hørselen etter at talespråket er etablert har best prognoser? Vet at blant annet Torbjørn Johan Sander som har vært helt døv nå fungerer som lettere tunghørt (i følge han selv). Det er sant det. Kan tenke meg det kan være problematisk å være voksen døv uten talespråk og plutselig få CI... Tipper det ikke er særlig enkelt å lære talespråk i voksen alder. Jeg tror et av kriteriene for å få CI er at man har et forholdsvis godt talespråk (uten at jeg er helt sikker på det..). Mannen min har bra talespråk, men prater i et ganske monotont stemmeleie. Hvis CI'en hans blir vellykket er jeg spent på om han selv kan høre at han ikke prater på samme måte som normalthørende! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.