Gå til innhold

Lese journalen, nhd?


Orio

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at pasientene leser journalene fra psykolog/psykiater? Er det noe dere vil anbefale å gjøre? Hvorfor/hvorfor ikke?

Vet at jeg har rett til å få se min egen journal, men kan liksom ikke se for meg at jeg ber psykologen om å få lese den. Hvordan gjøres det rent? Er det kanskje best å vente til behandlingen er over? Hvordan vil det virke inn på behandlingen om jeg ber om å få lese journalen? Vil psykologen få en mer fiendtlig/avvisende holdning til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest min egen journal. Jeg synes det er greit å vite hva som står der. Da jeg fikk ny behandler sist ble vi enige om at jeg får lese hva psykologen har tenkt å skrive i journalen FØR det faktisk blir skrevet inn der slik at jeg har mulighet til å rette på ting og sensurere bort det jeg ikke ønsker at skal stå i journalen.

Ja, ja, sånn kan det gå når helsevesenet gang på gang bryter taushetsplikten. Da blir jeg veldig opptatt at ikke alle i helsevesenet skal vite alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Vel, for meg er det nok å spørre psykiateren min hvordan han ser på meg, og opplever meg. Hvilke diagnoser han har satt forteller han, litt motvillig, men det er fordi han i mitt tilfelle ikke er så interessert i diagnoser. Eller personlighetsforstyrrelser. Ikke at han er i mot diagnostisering, men det kan ta overhånd og misbrukes. Angst, depresjon, overgrep,livshistorie, fysiske lidelser med mer. Det er ikke så interessant for meg akkurat hvilken kategori jeg kommer under, så lenge jeg føler vi er på samme lengdebredde og forståelse for hvor jeg er og skal.

Men der er vi forskjellige.

For mange år siden i tenåra gikk jeg en liten stund til psykolog, og da fikk jeg en følelse av å snakke selv, ikke få noe tilbake, bli skysset ut døra, og et eller annet ble skrevet i min journal. Det ble aldri tilbakeført til meg på noe vis. Ikke en god følelse.

Konklusjon. Hvis en har gått hos en behandler en tid som en stoler på, ville jeg fått det muntlig. Da kan du spørre og grave, og slippe å få enkelte kanskje vonde setninger visuelt spikret på netthinna.

VH bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...