Gjest FjellmannMedRøykhoste Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 For halvannet år siden begynte jeg å få en forferdelig hoste. Det hørtes ut som jeg hadde røket hardt i 20 år. Dette har vart helt til nå, uten at jeg har snakket med noen leger om det (min mor sa det bare var normalt å hoste). Men dette vil jo ikke gi seg! Det går jo selvsagt i perioder. Jeg er ikke sikker, men tror det kan gå dager uten at jeg merker noe. I dag ble det skikkelig ille. Jeg har nemlig klatret opp 400 meter til en høy fjelltop, og da ble jeg jo veldig andpusten. For to år siden var jeg i skikkelig god form. Jeg var raskest i klassen på 3000-meter. Jeg mistet imidlertid interessen for å bevege meg HELT for to år siden eller noe. Hosten min begynte som sagt for halvannet år siden, og dette var noen måneder etter at jeg begynte å bruke medikamentet Risperdal (i små mengder, 2 mg). Jeg tenkte at dette kunne ha noe med saken å gjøre? En annen ting som kanskje har noe med dette å gjøre, er at jeg etter nyttår nå begynte å kaste opp endel. Etter jeg hadde spist. Dette skjedde nesten hver dag til å begynne med, men det hjalp seg gradvis, og nå skjer det bare annenhver uke. Men merker jo at jeg holder på å spy når hosten står på som verst som den gjør nå. Det skal også være sagt at jeg aldri har rørt en sigarett eller liknende i hele mitt liv. Jeg er snart 22 år. Hva er galt med meg? Eller kan det kanskje være helt normalt, som mor sier? Jeg har også lagt på meg en god del etter at jeg kapitulerte. Men i og med at jeg NESTEN bare har sittet stille i 2 år, og kommer opp den bratta jeg var i i dag uten å lide så veldig mye, kan jeg ikke være så veldig feit, tatt muskelmassen etc i betraktning. Men jeg veier faktisk rundt 120 kg, og er rundt 180 høy. Vekten er ikke noe problem i hverdagen, jeg kommer meg fint rundt uten å bli særlig svett eller andpusten. Men jeg skal selvsagt gå ned i vekt - men da er det jo fint om pusteorganene mine ikke svikter meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181244-r%C3%B8ykhoste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Jeg tror du skal ta deg en tur til legen. Få tatt noen blodprøver på de vanligste plagene f.eks. stoffskifte. Det med å legge på seg og miste tiltakslysten osv er noen av de første symptomene på lavt stoffskifte. Jeg har problemer med stoffskiftet selv og la på meg og har sittet på baken siden, litt overdrevent. Jeg hoster også veldig etter at jeg har spist. Jeg har per idag ikke kastet opp men hostet så mye at mannen min sendte meg til legen. Ikke at dette trenger å være det samme som du har, men gå til legen. Å være 20 år og ikke klare mer er vel ikke helt normalt, eller? ) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181244-r%C3%B8ykhoste/#findComment-1223235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FjellmannMedRøykhoste Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Jeg tror du skal ta deg en tur til legen. Få tatt noen blodprøver på de vanligste plagene f.eks. stoffskifte. Det med å legge på seg og miste tiltakslysten osv er noen av de første symptomene på lavt stoffskifte. Jeg har problemer med stoffskiftet selv og la på meg og har sittet på baken siden, litt overdrevent. Jeg hoster også veldig etter at jeg har spist. Jeg har per idag ikke kastet opp men hostet så mye at mannen min sendte meg til legen. Ikke at dette trenger å være det samme som du har, men gå til legen. Å være 20 år og ikke klare mer er vel ikke helt normalt, eller? ) Mvh Jeg har kanskje formulert meg feil, eller kan hende leste du dårlig... jeg har liksom fått tiltakslysten tilbake da... spiser normale måltider... holder meg unna snop... Har ikke trent så mye enda da, men dette var jo en knalltur. Desutten har jeg tatt massevis av blodprøver, og jeg er sikker på at legen sjekket stoffskiftet når han så jeg hadde lagt på meg så mye... Og da hadde jeg fått vite det. =) Men har selvsagt tenkt meg til legen, jeg ble bare så bekymret over dette nå plutselig... at jeg måtte ha svar med en gang (betalte 100 kr tilogmed)... Hostet i over en time! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181244-r%C3%B8ykhoste/#findComment-1223238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FjellmannMedRøykhoste Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Jeg tror du skal ta deg en tur til legen. Få tatt noen blodprøver på de vanligste plagene f.eks. stoffskifte. Det med å legge på seg og miste tiltakslysten osv er noen av de første symptomene på lavt stoffskifte. Jeg har problemer med stoffskiftet selv og la på meg og har sittet på baken siden, litt overdrevent. Jeg hoster også veldig etter at jeg har spist. Jeg har per idag ikke kastet opp men hostet så mye at mannen min sendte meg til legen. Ikke at dette trenger å være det samme som du har, men gå til legen. Å være 20 år og ikke klare mer er vel ikke helt normalt, eller? ) Mvh Takk for svaret altså =) Men det kan bare ikke være stoffskiftet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181244-r%C3%B8ykhoste/#findComment-1223244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Jeg har kanskje formulert meg feil, eller kan hende leste du dårlig... jeg har liksom fått tiltakslysten tilbake da... spiser normale måltider... holder meg unna snop... Har ikke trent så mye enda da, men dette var jo en knalltur. Desutten har jeg tatt massevis av blodprøver, og jeg er sikker på at legen sjekket stoffskiftet når han så jeg hadde lagt på meg så mye... Og da hadde jeg fått vite det. =) Men har selvsagt tenkt meg til legen, jeg ble bare så bekymret over dette nå plutselig... at jeg måtte ha svar med en gang (betalte 100 kr tilogmed)... Hostet i over en time! Beklager, jeg har sikkert ikke lest skikkelig. Leste to ganger men - vel der har du stoffskiftet hehe... Da beklager jeg. Du må jo være kjempestolt som kom opp på den fjelltoppen, det glemte jeg å si. Tror jeg hengte meg opp i den hostinga med spying. Kjente meg liksom igjen. Håper du får svar som fortjent for 100 kroner. Tilgitt???? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181244-r%C3%B8ykhoste/#findComment-1223251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FjellmannMedRøykhoste Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Beklager, jeg har sikkert ikke lest skikkelig. Leste to ganger men - vel der har du stoffskiftet hehe... Da beklager jeg. Du må jo være kjempestolt som kom opp på den fjelltoppen, det glemte jeg å si. Tror jeg hengte meg opp i den hostinga med spying. Kjente meg liksom igjen. Håper du får svar som fortjent for 100 kroner. Tilgitt???? Jeg er kjempeglad for alle svar jeg, selv om jeg ikke ga utrykk for det. =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181244-r%C3%B8ykhoste/#findComment-1223264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Kombinasjonen av mindre trening og bruk av Risperdal kan gi vektøkning. Kanskje er det den psykiske sykdommen som gjør at du mistet interessen for trening? Synes du skal snakke med legen som gir deg Risperdal om du kunne prøve alternativer som er "snillere" for overvektige. Det er godt mulig at du har fått en lett grad av astma. Dette vil også forværres ved overvekt, og "anfall" med hoste kan provoseres av fysisk slitenhet. Kanskje har du pga plutselig overvekt fått et syreproblem i magen; såkalt reflux. Dette kan gi kvalme, og noe smerter bak brystbenet, særlig når man er sulten. Dette syreproblemet kan forværre en astma. Du kan prøve syreblokkerende medisiner. Synes forøvrig du skal ta en tur til fastlegen din for å få tatt en pusteprøve. Det finnes rikelig gode pustemedisiner uten bivirkninger. Viktig at du kommer gradvis igang med trening igjen; oppvarming er viktig for å hindre pusteproblemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181244-r%C3%B8ykhoste/#findComment-1227848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.