Gå til innhold

Positiv p-sprøyte erfaring


Gjest Chikita

Anbefalte innlegg

Gjest Chikita

Hei

Jeg er en jente på 31 år som fikk satt en p-sprøyte for første gang den 14.juni i år (på 1. mensdag).

Hadde lyst å prøve noe nytt og lettvint. Brukte P-piller for noen år siden, uten problemer, men det er noe styr å huske på.

Var litt nervøs etter at jeg hadde fått satt sprøyten. Leste en del om dårlige erfaringer hos andre jenter her på Forum, mye blødninger o.l.

Men det er vel med dette som med mye annet; man hører som oftest om det som ikke går bra.

Derfor vil jeg komme med min gode erfaring med p-sprøyten, så langt. Jeg satte den som sagt på 1. mensdag. Jeg har alltid hatt 28. dagers intervall på mensen. Og til nå ser middelet(Depo-Provera) ut til å ha fungert veldig godt for meg. Jeg fikk et par dager lengre mens, med lett blødning. Deretter har jeg ikke hatt blødninger eller mens i det hele tatt. Har heller ikke merket noe negativt på humøret eller lysten!

Jeg lurer nå på om min postive erfaring kan ha noe med det å gjøre at jeg har hatt så regelmessig mens og fikk satt sprøyten den 1. mensdagen?

Når mener Dr. Moen at jeg bør sette neste sprøyte? Dersom jeg skal følge mine intervaller blir det den 6. sept., men skal man følge resepten blir det etter 3 mnd. og dermed den 14. sept. Kan det ha noen betydning for meg? Er det greit å få satt ny sprøyte den 6. sept, i tilfelle syklus kan ha noen betydning?

Dette ble et langt innlegg, men jeg håper det kan ha hatt betydning for noen...

Ønsker svar fra Dr. Moen på det som er nevnt over. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette H Moen, gynekolog

Heldigvis er det mange som har samme erfaringer som du, at Depo-Provera virker tilfredsstillende, men dem hører man ikke fra. Det er nok en god ide å sette første sprøyte 1.eller 2.mensdag, men hvor avgjørende det er, vet jeg ikke.

Neste sprøyte skal settes etter 3 måneder uavhengig av syklus. Skal man reise eller på annen måte ikke kan få satt sprøyten i rett tid, kan den settes tidligere.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...