Gå til innhold

Medisin til 14-åring


kakkerlakken

Anbefalte innlegg

kakkerlakken

Min datter på 14 har i flere år hatt angst. Det har stort sett ikke begrenset livet hennes, men nå har hun en krise. Hun er allerede i systemet i barne-ungd.psykiatrien, og det blir nå vurdert hvorvidt hun skal begynne med medisiner eller ikke. Som mor er jeg redd for å gå til et så drastisk skritt.. Men jeg er redd for hvordan det skal ende uansett. Hvor vanlig er det for ungdom å bruke anti-depr.?

Jeg blir veldig glad for synspunkter og/eller erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nienna

Jeg begynte selv på antidepp når jeg var i 13-14 års alderen og har gått på det siden, og med tanke på nyere undersøkelser som viser at hver 5. ungdom sliter psykisk, i lettere eller mer alvorlig grad, vil jo tro at det i alle fall ikke er ukjent at unge personer går på medisiner mot angst og depresjon.

Jeg mener det er bra å være skeptisk til all medisinbruk, men noen ganger kan faktisk medisiner hjelpe og da er det jo dumt å plages unødig.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stolt på legene. Mitt eget liv ville sannsynligvis sett litt anderledes ut dersom jeg hadde kommet til ordentlig hjelp da jeg var i samme alder, og fått medisiner da jeg trengte det.

Ville du f.eks vært like betenkt dersom det dreide seg om noe annet enn AD, f.eks at 14åringen din fikk lungebetennelse og legen mente det ville vært best med pencillin for å bli frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte selv på antidepp når jeg var i 13-14 års alderen og har gått på det siden, og med tanke på nyere undersøkelser som viser at hver 5. ungdom sliter psykisk, i lettere eller mer alvorlig grad, vil jo tro at det i alle fall ikke er ukjent at unge personer går på medisiner mot angst og depresjon.

Jeg mener det er bra å være skeptisk til all medisinbruk, men noen ganger kan faktisk medisiner hjelpe og da er det jo dumt å plages unødig.

Mvh

jeg var 16 år første gang jeg tok AD. Kun positive erfaringer med det..Men kanskje NHD kan gi et mer saklig svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Nhd har gitt svar på dette en gang, og snakket om grense helt ned til 12 år, selv om felleskatalogen opererer med 18 årsgrense av og til. Jeg er enig med de andre. Fikk mitt første alvorlige angstanfall som 13- åring, men var skeptisk til medisiner. Nå er jo det noen år siden og i dag er det kommet medisiner som er bedre enn jeg ville fått tilbud om da. Sørg for at hun blir godt fulgt opp. Vær klar over at de første par ukene kan forverre symptomer i noen tilfeller, slik at nær oppfølging er nødvendig. Jeg antar hun er innenfor BUP, og da vet de forhåpentligvis hvordan de skal oppfølge og gi informasjon. Men mas og spør om alt mulig. Ingen spørsmål er for dumme. Og det er lett for behandlere å av og til glemme å si for dem selvsagte ting, som at hun ikke må bråstoppe på medisinen o.l. Men la ikke medisiner bli det eneste tilbudet. Samtaletilbud er kjempeviktig. Råd om hvordan takle angsten på en god måte. Jeg var veldig ensom med angsten min i den alderen, og man trenger noe mer enn støttende foreldre. Noen utenom alt, hele livet.

VH bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...